+++ De eerder dit jaar in DUITSLAND gelanceerde subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto lijkt nog altijd niet aan te slaan. Tot eind augustus zijn er niet meer dan 3.000 aanvragen binnengekomen.
Ongeveer één op de drie aanvragers wil een elektrische BMW kopen terwijl ook Renault goed scoort. Sinds half juni kan de koper van een volledig elektrische auto in Duitsland 4.000 euro van de overheid vangen terwijl de premie voor een hybride auto op 3.000 euro ligt. De Duitse autowereld denkt echter dat elektrische auto’s niet veel verder zullen oprukken zolang er geen goede laadinfrastructuur is en ook het bereik van de auto’s zelf niet groter is geworden. “Met de premie alleen redden we het niet”, zegt voorzitter Bernd Osterloh van de ondernemingsraad van Volkswagen in een vraaggesprek met Automobiel Management. “Beslissend is de combinatie van prijs, bereik en infrastructuur om op te laden, vooral voor het snel laden. De batterijen voor elektrische auto’s worden wel beter maar ook dat gaat weer stapsgewijs. Zolang aan die 3 voorwaarden niet is voldaan, zullen elektrische auto’s in ons land dan ook geen hoge vlucht nemen”. +++
+++ De Europese verkoop van ELEKTRISCHE auto’s en stekkerhybride modellen is in het eerste halfjaar gestegen. De verkoop nam met 17,2 procent toe tot boven de 70.000 exemplaren, zo meldt de autofabrikantenorganisatie Acea. In Nederland daalde de verkoop van elektrische auto’s en stekkerhybride modellen in het eerste halfjaar met 64 procent naar 4.652 eenheden. Je hoeft er geen marktdeskundige voor te zijn om de oorzaak te achterhalen: de aangescherpte bijtellinggrenzen. Maar elders is Europa steeg de verkoop. Vooral in Frankrijk (+55 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+32 procent) nam de afzet toe. De verkoop van niet via het stopcontact oplaadbare hybride modellen nam met 25 procent toe naar 132.000 exemplaren. De afzet van auto’s die aangedreven worden door fossiele alternatieve brandstoffen (LPG, CNG en ethanol) daalde met 21,5 procent tot 99.000 stuks. +++
+++ EURO NCAP heeft weer enkele nieuwe auto’s tegen de muur geknald en scores uitgedeeld. Er komen 5 modellen weg met 5 sterren, waaronder de Alfa Romeo Giulia. Dat is dus een auto die niet alleen schitterend rijdt en er goed uitziet, maar volgens EURO NCAP ook enorm veilig is. Alfa Romeo lijkt het tot nog toe perfect te doen met de Giulia. De andere auto’s die met de botshoofdprijs aan de haal gaan, zijn de Volkswagen Tiguan, de Subaru Levorg, de Toyota Prius, de Seat Ateca en de Renault Scénic. Voor wie met minder veiligheid genoegen wil nemen, zijn er de Kia Niro en de Toyota Hilux. Beiden scoren 4 sterren, al haalt de Koreaan met optioneel veiligheidspakket wel de maximale score. De Suzuki Baleno moet genoegen nemen met slechts 3 sterren. +++
+++ Volgens tests van het Duitse federale automobielagentschap (KBA) met 4 modellen van het FIAT CHRYSLER concern wordt het filtersysteem van schadelijke uitstoot na 22 minuten uitgeschakeld. Oftewel 2 minuten na de standaardduur van de emissiecontrole. Dat bericht persbureau AFP, dat ook melding maakt van een brief van de Duitse transportminister naar de Europese Commissie. De uitstoot van stikstofoxiden zou 9 tot 15 keer hoger liggen dan toegelaten. Fiat wenste niet te communiceren over dit onderwerp, maar verwijst naar een mededeling van februari dit jaar waarin de Italiaans/Amerikaanse autobouwer verzekert, na intern onderzoek, “dat onze dieselmodellen, indien ze getest worden volgens de geldende norm, resultaten laten zien die binnen de wettelijke limieten vallen”. +++
+++ In het hol van de leeuw heeft FORD een belangrijke overwinning behaald. In Duitsland heeft de Mustang zich namelijk kunnen ontwikkelen tot populairste sportwagen. De geliefde Amerikaan heeft dus de gevestigde orde van de troon weten te stoten. De Mustang is nu bijna een jaar te koop in Duitsland en Ford heeft al bijna 6.000 orders kunnen schrijven, zo meldt branchevakblad Autonews. Daarmee is de Amerikaan populairder dan de Audi TT en de Porsche modellen 718 Boxster/Cayman plus 911. Bij onze Oosterburen is de V8 de populairste uitvoering, die aldaar vanwege het ontbreken van onze vermaledijde BPM slechts 5.000 euro duurder is dan de 2.3 Ecoboost. Een derde van de Duitsers kiest voor de Convertible. +++
+++ MERCEDES heeft in augustus meer dan 156.000 auto’s aan klanten afgeleverd; een stijging van 11,8 procent ten opzichte van dezelfde maand van 2015. De toename was vooral te danken aan de sterke gestegen vraag (+40 procent) naar de SUV modellen van Mercedes. Ook dankzij groei met de dubbele cijfers in de regio Azië-Pacific en op de thuismarkt kon het Duitse merk het afzetrecord voor de maand augustus, dat van vorig jaar dateerde, overtreffen. Bovendien waren er in de afgelopen maand 2 belangrijke mijlpalen: sinds hun introductie zijn er meer dan 4 miljoen SUV’s en 15.000 exemplaren van de Maybach uitvoering van de S klasse afgeleverd. In Nederland heeft Mercedes haar marktaandeel in augustus weten te vergroten. Dat is vooral te danken aan de nieuwe E klasse, waarvan de afzet meer dan verdubbelde. Ook de GLC, GLE en GLS waren in trek, evenals de bedrijfswagenmodellen Vito en V klasse. +++
+++ 20 jaar geleden, op 3 september 1996, gaf de voormalige Tsjechische president Vaclav Havel het startsein voor de productie van de SKODA Octavia in een nieuwe fabriek in Mlada Boleslav. Dit was het begin van een succesverhaal, zoals we inmiddels allemaal weten. De Octavia werd een wereldwijde bestseller en baande zo de weg voor het succes van het merk. Vandaag de dag is de Octavia nog steeds het best verkochte model van Skoda. Er zijn al meer dan 5 miljoen exemplaren geproduceerd. De Octavia combineert als geen andere auto West Europese technologische knowhow (van Volkswagen) met Oost Europees lage arbeidskosten, waardoor de prijs:ruimte verhouding zeer sterk is. In Nederland heeft het model ook het hoogste verkoopaandeel bij Skoda, al ging de Fabia in augustus vaker over de toonbank. Oorzaak is dat er dit jaar minder fiscaal voordeel te behalen valt dan in 2015 en dan laat de zakelijk rijder het afweten. Gelukkig ondergaat de Octavia binnenkort een facelift. De vernieuwde editie beleeft waarschijnlijk volgende maand op de autosalon van Parijs zijn debuut. +++