Er zijn meer details bekend van het onderzoek naar het dodelijke ongeval op 7 mei jl. in Florida met een Tesla Model S waarbij de Autopilot functie ingeschakeld was. Opvallend: de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) stelt dat een te hoge snelheid wellicht aan de basis van de crash ligt.
De Tesla reed zo’n 120 km/u alvorens zich in de naar links afslaande vrachtwagen met witte oplegger te hebben geboord. Op de betreffende weg geldt echter een snelheidsbeperking van 65 mph (105 km/u). Christopher O’Neil, de woordvoerder van de NHTSA, stelt dat: “Die te hoge snelheid niet als enige oorzaak van het ongeval gezien kan worden, maar dat ze daarentegen wel een bijdragende factor zou kunnen zijn”.
Om te weten of de Autopilot functie daadwerkelijk als oorzaak aangemerkt zal worden, moeten we wachten tot alle conclusies rond het ongeval bekend zijn. Elon Musk, de grote baas van Tesla, zal dus nog eventjes op zijn tanden moeten bijten… De kleur van de genoemde oplegger is relevant omdat de sensoren in de Model S die als gevolg van de felle zon mogelijk niet opgemerkt hebben.
Het dodelijke ongeluk met een Model S heeft inmiddels ook een zakelijk slachtoffer geëist. Tesla zal zijn computerchips en sensoren voortaan niet meer betrekken bij Mobileye. Deze toeleverancier wil zich nu richten op andere afnemers in de autobranche. Onder andere Intel en BMW maken al deel uit van het cliëntèle. De topman van Mobileye, Amnon Shashua laat weten dat hij de huidige generatie chips die Tesla gebruikt zal blijven doorontwikkelen.
Musk heeft ondertussen zijn ‘geheime plan’ gepresenteerd: Tesla wordt de komende jaren een energiebedrijf en gaat flink meer voertuigen maken. Onder de noemer ‘Master Plan: Part Deux’ zal Tesla zich omvormen tot een verkoper van batterijen, auto’s en zonne-energie. Daarvoor moet Musk nog wel SolarCity kopen. Aandeelhouders van beide bedrijven moeten zich nog buigen over de transactie.
Maar het meest ambitieuze onderdeel van het plan is toch wel dat er veel meer auto’s gemaakt gaan worden in de toekomst, waaronder bedrijfsvoertuigen. Hierbij wordt gedacht aan een busje, een pick-up en een SUV (de Model X is in de ogen van Musk een ‘cross-over’); vanzelfsprekend allemaal weer elektrisch. Alle nieuwe auto’s krijgen een zelfrijdende systeem dat voor 10 keer meer veiligheid zorgt dan als de bestuurder zelf het heft in handen houdt. Die zelfrijdende modellen gaat ook ingezet worden voor autodeelprojecten.
De plannen zijn ambitieus en gaan veel geld kosten. Maar hoe Musk zijn toekomstdroom wil financieren, maakt hij niet bekend in zijn ‘Master Plan: Part Deux’. Voor de productie van de Model 3 moest hij een paar maanden geleden nog geld ophalen bij beleggers voor de uitbreiding van de fabriek. Tesla wil zijn klanten in staat stellen “om geld te verdienen met hun auto als ze die zelf niet gebruiken”. Musk wil daarvoor een app ontwikkelen om zo tot een ‘Tesla shared fleet’ te komen: “In steden waar de vraag groter is dan het aanbod komen wij met een eigen wagenpark zodat men altijd een rit zal kunnen krijgen, ongeacht waar men is”.