Chique actie: Lotus Elise 250 Special Edition

0

Lotus viert de 50ste verjaardag van haar huidige fabriek in Hethel nabij Norwich. Dat feestje is aanleiding voor de Britten met een nóg lichtere, snellere versie van de Elise: de 250 Special Edition. De lichtvoetige krijger gaat circa 64.000 euro kosten. De oplage is identiek aan het aantal kaarsjes dat Lotus uitblaast: 50.

Hoewel deze jubileum Elise er lang niet zo agressief uitziet als de begin dit jaar geïntroduceerde Cup versie met (optioneel) Carbon Aero Pack, is de 250 Special Edition nóg lichter en dus sneller. De gewichtsreductie is te danken aan intensief gebruik van zowel aluminium als koolstofvezel. De Elise 250 Special Edition weegt daardoor slechts 899 kg, oftewel 22 kg minder dan de Cup versie met gewichtsbesparend Carbon Aero Pack.

Naast de splitter onder de voorbumper en de achterspoiler zijn bij het feestmodel ook de enorme vleugel op het achterdek, de voorspatborden, de motorkap en de sportstoelen van koolstofvezel vervaardigd. Bijzonder is dat Lotus voor de fotosessie niet heeft gekozen voor een sportief knalrood of wit exemplaar, maar in plaats daarvan voor een Elise in een chique lichtblauwe tint. Ook de met donkerblauw leer beklede stoelen zijn eerder stijlvol dan sportief.

De koper kan extra gewicht besparen door een dakpaneel van koolstofvezel te bestellen. Daarvoor rekent Lotus wel een meerprijs. Hetzelfde geldt voor zaken als airconditioning, cruisecontrole, vloermatten, een infotainment systeem of een hardtop. Die zaken laten de exclusief ogende Elise overigens weer aankomen, dus het is de vraag of de purist daar op zit te wachten.

De Elise 250 Special Edition is qua onderstel en aandrijflijn identiek aan de Cup uitvoering. Dit betekent dat midscheeps achter dwars een een 1,8 liter blok van Toyota staat opgesteld, die met hulp van een compressor goed is voor een vermogen van 246 pk en een koppel van 250 Nm. Sprinten naar 100 km/u doet de Lotus daarmee in 4,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 248 km/u.

Reageren is niet mogelijk.