Prijsindicatie Bentley Flying Spur W12S

0

The Sky is the Limit. Ook bij Bentley. En dus werd bedacht dat de ‘gewone’ W12 uitvoering van de Flying Spur misschien niet extravagant genoeg is. Daarom werd een S versie ontwikkeld. Relatief gezien is dat model meer show dan go, want hij is slechts 10 pk sterker dan de standaarduitvoering (635 pk in plaats van 625 pk). Maar dat is, samen met 20 Nm extra aan koppel (820 Nm in plaats van 800 Nm) precies voldoende om de Flying Spur één tiende van een seconde sneller naar 100 km/u te laten sprinten (4,5 seconden). De topsnelheid stijgt van 322 km/u naar 325 km/u. Met name dit laatste is voor de thuismarkt erg belangrijk, want de Flying Spur W12 S is met deze waarde de eerste 4-deurs Bentley die de barrière van 200 mijl per uur weet te nemen. Iets wat grotere broer Mulsanne niet lukt.

Voor het (iets) hogere prestatieniveau heeft Bentley de wielophanging van de W12 S uitvoering aangepast. Verwacht geen spijkerharde demping; de Britten benadrukken dat de Flying Spur in de eerste plaats een luxueuze sedan is. Het is fijn dat men dit vermeldt, want onderhuids is het model nauw verwant aan de Volkswagen Phaeton uit 2002. Het grootste gedeelte van het gewicht drukt dus op de vooras en dat ‘vloekt’ met een episch bochtgedrag. Optioneel is de extra gespierde uitvoering leverbaar met carbonkeramische remmen, al is de gewichtsbesparing die je daarmee bereikt gezien de massa van de Brit (2.475 kilo) natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat.

Uiterlijke kenmerken van de Flying Spur W12 S zijn een donkere afwerking rond de Beluga grille plus de koplampen en een diffusor geplaatst. De laatste voorziening dient om extra neerwaartse druk boven de 300 km/u te genereren. De velgen meten altijd 21 inch maar de klant kan wel kiezen uit een 5-spaaks of 7-spaaks design. Ook kunnen we worden uitgevoerd in zwart indien ‘subtiel’ niet in het vocabulaire van de klant voorkomt. Van binnen onderscheidt het nieuwe topmodel zich door logo’s in de hoofdsteunen.

De eerste exemplaren van het vlaggenschip worden tegen eind dit jaar geleverd aan de klanten. Het modelgamma van de uit 2005 stammende Flying Spur bestaat overigens nu uit 4 uitvoeringen: V8, V8 S, W12 en W12 S. De prijs is nog niet bekend, maar reken op een meertarief van afgerond 30 mille ten opzichte van de gewone 12 cilinderversie. Dit betekent dat er zo’n 320.000 euro afgetikt dient te worden. Tot de komst van de sedanuitvoering van de Mercedes-AMG S 65 is zijn marktpositie daarmee redelijk onbedreigd.

Reageren is niet mogelijk.