Prijsvergelijking Tesla Model S/X P100D

0

De prijzen van de P100D versies van de Tesla Model S en Model X zijn bekend. De nieuwe topmodellen verwijzen dankzij een nóg groter accupakket (100 kWh in plaats van 90 kWh), meer vermogen en een verbeterde koeling van de aandrijflijn hun reeds ontaard snelle P90D broeders naar het tweede plan. De Model X zit in Ludicrous stand 3,1 seconden op 100 km/u, terwijl de Model S met 2,7 tellen zelfs een Lamborghini Aventador achter zich te houden. Tesla meldt trots dat de P100D versie van de Model S net zo snel is als de LaFerrari en de Porsche 918 Spyder.

Maar er is meer goed nieuws. Weet u uw rechtervoet te beheersen, dan kunt u met de Model X P100D op een volle acculading 542 km ver komen. De Model S heeft in deze configuratie zelfs een actieradius van 613 km. Daarmee heeft het nieuwe topduo ook de langste adem van alle Tesla’s. De Model S komt als P90D 556 kilometer ver.

Voor de superieure prestaties en idem actieradius moet echter wel stevig in de buidel getast worden. Voor de recent gelifte Model S vraagt Tesla in deze P100D uitvoering 154.600 euro. Dat is ruim 22 mille meer dan voor de P90D, die in 3,2 seconden op 100 km/u zit. Van een soortgelijk prijsverschil is ook bij de Model X sprake: de SUV met vleugeldeuren kost in de nieuwe topuitvoering 155.700 euro, terwijl de P90D voor 133.500 euro weg mag.

Stevige bedragen dus, maar de in de inleiding genoemde LaFerrari en Porsche 918 Spyder zijn niet geschikt voor een heel gezin en bovendien vele malen duurder, al kan je dankzij hun beperkte oplage dan wel rekenen op een superexclusieve auto. De Model S verschilt als P100D optisch niet van de taxiversie waarmee u van/naar Schiphol wordt gebracht. Maar goed, 40 jaar geleden stond een dergelijke status de begerenswaardigheid van een Mercedes 200D niet in de weg.

Wie al een P90D bezit, kan tegen betaling zijn Tesla upgraden. Op de Amerikaanse thuismarkt wordt daarvoor een bedrag van 20.000 dollar voor gevraagd. Als de Model S of Model X wél besteld, maar nog niet ontvangen is, voert Tesla de upgrade (inclusief typeplaatje achterop) voor de helft van de prijs uit.

Tesla geeft aan de extra inkomsten die zij met de P100D versies denkt te kunnen genereren voor een groot deel worden in de ontwikkeling van goedkopere Model 3, die in 2018 in de Europese showrooms verschijnt, wordt gestoken. Pure PR praat, want de Amerikaanse autofabrikant is nog steeds zwaar verlieslijdend dus het geld dat Tesla met de dure versies ‘verdient’ is niet meer dan een druppel op de gloeiende, rood gekleurde plaat.

Comments are closed.