Amerikaanse comeback voor Škoda?

0

Als het aan merkchef Bernhard Maier (foto) ligt, zal Skoda ook op de Noord Amerikaanse markt actief worden. Een definitief besluit wordt echter pas volgend jaar genomen, zo meldt hij in een interview met de Duitse krant Handelsblatt. Wat al wel vast staat, is dat Skoda auto’s gaat verkopen in Singapore, Zuid Korea en Iran. Maar dat is vergeleken bij het Amerikaanse verkooppotentieel ‘klein bier’.

Autointernationaal.nl meldde al eerder dat Skoda reeds een aantal modelnamen (Yeti, Octavia en Superb) in de Verenigde Staten heeft geregistreerd. Het ligt voor de hand dat de Tsjechen bij een Amerikaanse comeback ook de Kodiaq op de Amerikaanse markt gaan verkopen. Deze 7-persoons SUV beleeft in productievorm zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs in oktober. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2017.

Het woord ‘comeback’ is in dit nieuwsbericht op zijn plaats omdat in 1959 door Skoda een poging werd ondernomen om met de Felicia voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Dat was een kansloze exercitie omdat de Amerikaanse autofabrikanten datzelfde jaar hun ‘compact cars’ introduceerden, die veel meer waar voor hun geld boden. Skoda was toen niet het enige slachtoffer, want Renault zag toen zijn afzet van de Dauphine instorten en Borgward kwam in grote liquiditeitsproblemen.

Škoda blaakt weer van zelfvertrouwen

Maar tegenwoordig blaakt Skoda weer van zelfvertrouwen. In de eerste helft van 2016 zag de Tsjechische autofabrikant de verkopen, omzet en winst flink toenemen. Met 569.400 klanten (+4,6 procent) in de periode januari t/m juni vestigde Skoda een nieuw verkooprecord. De omzet steeg met 10,8 procent tot 7,114 miljard euro, waarmee het merk voor het eerst de 7 miljard euro barrière in een semester doorbrak. De winst vóór belasting nam met 31,2 procent toe tot 685 miljoen euro. In de eerste helft van dit jaar steeg de winstmarge tot 9,6 procent, vergeleken met 8,1 procent in de eerste helft van 2015. De netto liquiditeit bedroeg 2,866 miljard euro, terwijl Skoda in deze periode 207 miljoen euro investeerde, vergeleken met 146 miljoen euro in de eerste helft van 2015.

“Investeringen in de modelreeks betalen zich voor Skoda nu uit. De vraag naar onze auto’s gedurende de eerste 6 maanden van 2016 overtrof onze verwachtingen. De solide orderportefeuille zorgt ervoor dat we onze productiecapaciteit maximaal kunnen benutten”, zo verklaart Maier. “We verwachten deze groeitrend ook volgend jaar voort te kunnen zetten. Onder meer dankzij ons SUV offensief, met de Kodiaq als eerste wapenfeit in de startblokken”.

In een later stadium volgt een coupéversie van de Kodiaq. Dat model moet een goedkoop alternatief voor de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé worden. De sportievere variant van de Kodiaq, die een eigen naam krijgt, is primair bestemd voor de Chinese markt, maar heeft ook in Europa en Noord Amerika afzetpotentieel. Het SUV offensief van de Tsjechen bestaat verder uit een nieuwe Yeti en een compacte cross-over voor het B segment, die op de nieuwe generatie Fabia gebaseerd gaat worden.

De nieuwe Skoda Kodiaq wordt in een later stadium ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering. Die aandrijflijn debuteert in 2019 in de Superb, zo laat Maier in hetzelfde interview met het Duitse Handelsblatt weten. De introductie van de stekkerhybride uitvoering wordt gecombineerd met een facelift van de grote middenklasser. Hoewel Maier hierover nog geen mededelingen doet, is het waarschijnlijk dat de deels elektrische Superb dezelfde aandrijflijn krijgt als de Volkswagen Passat GTE. Dat betekent een 1.4 TSI benzinekrachtbron als basisunit een systeemvermogen van 218 pk. Aan koppel is er maximaal 400 Nm beschikbaar. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 37 gram/km) en de actieradius op elektriciteit is 40 kilometer.

Na 2019 zal Skoda een inhaalslag maken met elektrische auto’s want in 2025 willen de Tsjechen 5 ‘nulemissie modellen’ in haar gamma hebben. Een op zichzelf staand ontwerp à la de Nissan Leaf bijt daarbij de spits af. Daarna volgen elektrische varianten van bestaande modellen, waaronder de Skoda Kodiaq.

Reageren is niet mogelijk.