Het Chinese concern SAIC Motor, sinds vorig decennium de eigenaar van MG, heeft besloten eind dit jaar te stoppen met de assemblage van de MG3 (foto) in Groot-Brittannië. Dat meldt Automotive News. De productie wordt volledig overgeheveld naar China. Volgens het branchevakblad is SAIC Motor van mening dat een gecentraliseerde productie efficiënter is. Met de Brexit zou de productiestop niets te maken hebben, zo stelt SAIC Motor.
In het Verenigd Koninkrijk wist MG vorig jaar 3.152 auto’s te verkopen. Het merk verwacht dat de relatief nieuwe GS, een cross-over, de afzet zal kunnen opkrikken naar 5.000 registraties. Het Verenigd Koninkrijk is overigens het enige Europese land waar de modellen van MG te koop zijn. Eerdere plannen om met de GS ook elders actief te worden, werden als gevolg van de Brexit geannuleerd. Doordat de stekker uit de Britse assemblage van de motor, de versnellingsbak, de wielophanging vóór en de koplampen in de MG3 te trekken, verliezen 40 mensen hun baan.
MG zal zijn fabriek in Longbridge niet volledig sluiten. De komende jaren zullen er auto’s ontworpen en ontwikkeld blijven worden, zo stelt SAIC Motor. Of dat voldoende is voor de Britten om MG als hun ‘nationale trots’ te blijven zien, is afwachten. De degradatie van sportwagenspecialist tot maker van kwalitatief ondermaatse middenklassers deed het merkimago sowieso al geen goed. We kunnen dus gerust stellen dat SAIC Motor nóg een nagel in de doodskist van MG slaat.
MG Rover ging in 2005 door wanbeleid van het toenmalige directieteam failliet. Het bedrijf werd overgenomen door het Chinese Nanjing Automobile, dat zich echter in de acquisitie verslikte en zo zelf in 2007 een prooi werd voor SAIC Motor. Die startte in 2011 de productie in de voormalige Austin fabriek in Longbridge weer op, in de hoop dat de gloriejaren van MG zouden herleven. Maar zelfs chauvinistische Britten liepen met een boog om het repertoire heen.