Nieuwe DS 6 op komst

0

Sinds zijn verzelfstandiging in 2014 heeft DS Automobiles als premiummerk een valse start. De verkopen van het repertoire zijn eerder af dan toegenomen, zowel op Europees niveau als in Nederland. Verbazingwekkend is dat niet, want de wapens waarmee DS rivalen als Audi moet bevechten zijn verouderd en stammen van een generatie terug.

Maar in het najaar van 2017 start DS met een modellenoffensief. En in de periode tot 2021 zullen 6 nieuwe auto’s gelanceerd worden. Een compacte SUV, die in China de huidige DS 6 zal vervangen, bijt de spits af. Daarna volgen nog 2 andere SUV modellen. Niet alleen omdat dergelijke auto’s in Europa in trek zijn, maar ook omdat de Chinese consument er geen genoeg van kan krijgen. En dat Aziatische land is de tweede thuismarkt van DS.

In de meedogenloze autowereld van de premiummodellen wordt de buit momenteel verdeeld door de Duitse fabrikanten. PSA wil daar onder leiding van topman Carlos Tavares voet aan de grond krijgen. Het afbreukrisico is hoog en dus is er sprake van een gedurfde strategie, maar de Fransen hebben tenminste het lef om het te proberen.

En volgens Tavares is er sprake van een berekend risico, omdat DS vooral in China een enorm afzetpotentieel is. Dit Aziatische land heeft dan ook een sterke invloed op het toekomstige, 5-jarige modellenoffensief van DS Automobiles, waarvan niet minder dan 3 SUV ontwerpen onderdeel uit maken. Stylinginspiratie zal worden opgedaan bij het eerder dit jaar getoonde E-Tense studiemodel.

De aftrap zal zoals gezegd worden gedaan door een relatief compacte (4,50 meter) lange SUV die momenteel onder de interne naam X74 ontwikkeld wordt. DS wil dit model op alle markten waar zij actief is gaan verkopen, dus ook in China. Daar neemt de nieuwe SUV de plaats in van de DS 6 die in 2014 op de markt kwam en dus weinig meer dan een tussenpaus is.

De nieuwe, circa 4,50 meter lange, DS 6 gaat concurreren met SUV concurrenten als de Audi Q3 (4,39 meter), de BMW X1 (4,44 meter), de Infiniti QX30, de Land Rover Evoque (4,37 meter), de Mercedes GLA (4,42 meter) en de Volvo XC40 (exacte prijs nog niet bekend). De basisprijs komt bij ongeveer 34.000 euro te liggen. Technisch is de nieuwe DS 6 nauw verwant aan de jongste Peugeot 3008. Beide modellen maken gebruik van hetzelfde platform. Dit betekent dat vierwielaandrijving voor de reguliere uitvoeringen niet op het programma staat.

DS plaatst zich daarmee op achterstand ten opzichte van zijn rivalen, die allemaal wel met vierwielaandrijving leverbaar zijn/worden. Als surrogaat bieden de Fransen het bekendeAdvanced Grip Control aan, dat naast tractie controle (afgestemd op 5 vormen van ondergrond) een afdaalhulp biedt (Hill Assist Descent Control) op voorwaarde dat u niet sneller rijdt dan 3 km /u. Motorisch is er evenmin veel nieuws onder de zon: de DS6 wordt leverbaar met de bekende benzineblokken 1.2 Puretech (130 pk) en 1.6 THP (165 of 210 pk). Dieselen kan in de 2.0 BlueHDi met 150 pk of 180 pk.

Het enige motorische nieuws is de komst van een nieuw 1,5 liter blok van 130 pk. Deze compacte krachtbron wordt ontwikkeld in samenwerking met Ford. Katalysatoren, filters en een nieuwe SCR systeem moet niet alleen problemen met de Euro6 emissienorm voorkomen, (die van kracht wordt in de herfst van 2017), maar ook negatieve dieselpubliciteit à la Volkswagen voorkomen. Nieuw is de komst van een 8-traps EAT automatische transmissie.

Het is een publiek geheim dat de DS 6 het eerste model van de PSA Groep wordt dat leverbaar zal zijn met een geheel nieuw ontwikkelde, stekkerhybride aandrijflijn waarbij een benzinemotor de basisunit vormt. De architectuur bestaat uit een 1.6 THP blok van 200 pk, gekoppeld aan bovengenoemde EAT8 automaat in wiens behuizing ook een elektromotor is opgenomen. Een tweede exemplaar zal worden geïnstalleerd bij de multi-link achterwielophanging. Het resultaat is een hybride die 50 km volledig elektrisch kan rijden, daarnaast een gecombineerd vermogen van 300 pk én ‘HYBRID4’ vierwielaandrijving.

In een later stadium komt de hybride aandrijflijn ook beschikbaar voor de zustermerken Citroën en Peugeot. Bovengenoemde multi-link achteras blijft echter het exclusieve domein van DS. Dat moet het gemis van een hydraulisch veersysteem (te duur) compenseren. In de cockpit zal de premiumbeleving en het onderscheid met de volumelabels vooral tot uiting komen in ‘rijke’ materialen. In technisch opzicht is (ook hier) weinig verschil met de nieuwe 3008. Zo kan de bestuurder rekenen op een digitaal display met bediening via een centraal touch pad.

De DS 6 zal worden geproduceerd in Mulhouse. Moederbedrijf is aldaar een nieuwe productielijn aan het opzetten. In februari 2017 zullen de eerste preproductie exemplaren van de band rollen. Dit betekent dat DS haar nieuwe topmodel al in maart op de autosalon van Genève zal onthullen. In september moet de productie goed op stoom zijn. In dezelfde maand gaan, vanaf de IAA autoshow in Frankfurt, de orderboeken open. Overigens is de vlaggenschip status van de DS 6 slechts tijdelijk, want nog voor de decenniumwisseling zal de DS 8 worden gelanceerd.

Reageren is niet mogelijk.