+++ De bouw van zijn eigen elektrische, zelfrijdende auto zou wel eens langer kunnen duren dan APPLE eerder voor ogen had. Sinds de recente wisseling aan de wacht bij dit project zijn namelijk tientallen medewerkers vertrokken.
Dit meldt de Financial Times. Sinds 2014 heeft Apple voor het project honderden medewerkers aangetrokken, zowel ingenieurs van binnenuit als experts van andere autofabrikanten. De recente vertrekgolf werd ingeluid door het besluit van de nieuwe topman Bob Mansfield om de focus te verleggen van het bouwen van een elektrische auto naar het systeem van een zelfrijdende auto. +++
+++ BELGIE voert voorlopig geen kilometerheffing voor personenauto’s in. De federale minister van Mobiliteit, François Bellot, is ertegen. In een interview met de krant De Morgen laat hij het volgende weten: “Als je daarmee begint, dan wordt het onmogelijk om nog in landelijke gebieden te wonen”, betoogt de liberale minister. Hij stelt dat automobilisten al veel betalen via accijnzen. De Vlaamse en Brusselse regering willen wel zo’n heffing op termijn wel invoeren, in navolging van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Bellots Vlaamse ambtgenoot Ben Weyts is dan ook niet blij met de uitspraken van zijn collega. “De kilometerheffing gaat gepaard met een belastingverlaging. Het is een van de weinige instrumenten die we nog hebben om iets te doen aan de files”. +++
+++ Een preventieve melding in de auto dat je remmen het binnen een paar weken kunnen begeven. Of een verbinding met de verzekeraar, of leasemaatschappij, over je rijgedrag in ruil voor een goedkoper contract. Auto’s worden steeds meer het terrein van het ‘internet of things’, zo blijkt uit een nieuwe samenwerking van T-Mobile met autodata bedrijf CROSSYN. Automobilisten kunnen al langer gebruik maken van apps en apparaatjes die rijgedrag doorgeven aan de verzekeraar. Dat kan jaarlijks enkele tientjes tot maximaal 100 euro schelen. Crossyn biedt nu als eerste een los platform aan waarop autorijders zelf meerdere diensten aan en uit kunnen zetten. Het bedrijf verwacht binnen enkele jaren duizenden kastjes in auto’s te installeren. Komend najaar begint een eerste proef met verzekeraars. Het kastje voor in de auto en het datagebruik zijn gratis. De gebruiker betaalt alleen voor sommige diensten. +++
+++ Wat wordt de impact van smart mobility, de switch van gebruik naar bezit en de opkomst van private lease op het retail kanaal? Is de dealer straks nog wel de logische partner voor leasemaatschappijen? Automotive Insiders komt op 20 september met de bijeenkomst ‘Retail: bewegen of barsten!’ Op de bijeenkomst worden de belangrijkste aankomende veranderingen toegelicht én worden voorbeelden gegeven van hoe daarop te anticiperen en te reageren. Een keur aan sprekers zal hun visie delen. Max Erich (ING) zal onder de veelzeggende titel ‘DISRUPTIE gaat branche hard raken’ de inleiding verzorgen. Volgens hem zal elektrisch rijden, connected cars en autonoom rijden tot disruptie in de sector leiden. Lex Wils, die zich bij Eurofiber bezighoudt met businessinnovatie bespreekt de uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd met de komst van de connected en autonome auto. Hoe verbinden we al die auto\’s in de toekomst en waar liggen de uitdagingen? Simon Hania is VP Privacy & Security by TomTom zal zijn licht laten schijnen over data. Is dat het nieuwe goud in de branche, zoals vaak wordt gesteld? En is privacy een ‘deal breaker’ of ‘deal maker’? Namens LeasePlan zal Erik Henstra de verwachtingen die zij hebben ten aanzien van de retail sector toelichten. Zijn collega van LeasePlan Corporation, Wolfgang Reinhold, verklaarde eerder om de komende jaren zeker 80 procent van de aftersalesomzet van LeasePlan bij universele autobedrijven onder te brengen. Gelden deze plannen ook voor Nederland? En welke rol ziet Henstra weggelegd voor de Nederlandse merkdealer? Vipin Moharir, CEO bij IT-bedrijf NINtec, wordt in zijn werk dagelijks geconfronteerd met de enorme impact die de huidige technologische ontwikkelingen heeft op de maatschappij en de businessmodellen van bedrijven. Hij zal een interessante case presenteren onder de titel ‘De dealer van de toekomst’. +++
+++ FORD gaat nog veel meer auto’s terugroepen naar de werkplaats vanwege een probleem met de deurvergrendeling. Door een defect kunnen de deuren in bepaalde situaties tijdens het rijden opengaan. Het gaat nu om bijna 2,4 miljoen auto’s die zijn verkocht in Noord-Amerika. In augustus kondigde Ford aan dat circa 830.000 auto’s teruggehaald moeten worden. Volgens de autofabrikant is er één ongeluk gebeurd en zijn drie personen gewond geraakt door het probleem. Het gaat onder meer om de modellen Ford C-Max, Escape/Kuga, Focus en Mustang. De kosten voor de terugroepactie bedragen 640 miljoen dollar. In verband met die kosten denkt Ford dat de winst voor belastingen dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht. De winst voor belastingen wordt nu geraamd op 10,2 miljard dollar, in plaats van de eerder voorspelde 10,8 miljard dollar. +++
+++ GENERAL MOTORS (GM) roept wereldwijd bijna 4,3 miljoen auto’s terug in verband met een mogelijke softwarefout waardoor de airbags bij een botsing dienst kunnen weigeren. Zeker één dodelijk ongeluk wordt met dat mankement in verband gebracht, meldde de Amerikaanse autofabrikant vrijdag. Het gaat om wagens van verschillende Amerikaanse merken, waaronder Buick, Chevrolet en Cadillac, die gebouwd zijn tussen 2014 en 2017. General Motors verwacht vooralsnog niet dat de terugroepactie van noemenswaardige invloed zal zijn op de financiële resultaten. Het is bepaald niet de eerste keer dat GM op grote schaal auto’s moet laten nakijken op mogelijke problemen met de airbags. Miljoenen wagens moesten de afgelopen jaren terug naar de garage omdat ze waren uitgerust met mogelijk ondeugdelijke airbags van de Japanse onderdelenleverancier Takata. +++
+++ Ruim een kwart van de leaserijders tankt bij een lokaal ONBEMAND tankstation. Dat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met zes jaar geleden, blijkt uit cijfers van Travelcard. Leaserijders tanken vaker bij lokale onbemande tankstations omdat ze kosten willen besparen, zegt directeur Jan-Reint Vink van de tankpasdienstverlener tegen BNR. “Er zit 20 tot 25 eurocent per liter prijsverschil tussen pompen binnen een straal van een kilometer of vijf”, zegt hij. Travelcard onderzocht gegevens van bijna 300.000 tankpassen. Daaruit blijkt dat het aantal leaserijders dat bij een pomp aan de snelweg tankt de laatste jaren sterk is gedaald. “16 procent van de rijders tankt nog aan de snelweg. Dat was een jaar of vijf geleden bijna het dubbele”, aldus Vink. Er komen steeds meer onbemande tankstations bij in Nederland. Momenteel is meer dan een derde van de pompstations onbemand. +++