Nieuwstelex

0

+++ Vanaf maandag rijdt het snelwegverkeer richting Amsterdam tussen Muiderberg en Diemen over de nieuwe A1, als alles dit weekend volgens plan is verlopen.

Er is lang gewerkt aan de nieuwe situatie en dat leidde geregeld tot flinke overlast. Rijkswaterstaat hoopt dat er met de komst van het aquaduct bij Muiden een eind komt aan de beruchte files voor de Vechtbrug. Met de openstelling van de nieuwe A1 naar Amsterdam wijzigt het aantal rijstroken van drie naar vijf, hoewel er tussen de aansluiting Muiden/Weesp en knooppunt Diemen voorlopig maar vier beschikbaar zijn. De vijfde gaat open zodra komend voorjaar de nieuwe verbindingsboog van de A1 naar de A9 richting Schiphol klaar is. +++

+++ Nergens in Europa is de dagelijkse file een mooiere showroom dan in BELGIE. In de ochtendspits op de E19, E314, E40 of E17 zitten de best gehumeurde forensen ondertussen in een bolide met een kenteken dat begint met ‘1-P’: een kakelvers ingeschreven auto. Ze zijn allesbehalve een uitzondering. Het Belgische wagenpark is het jongste van Europa. Dat bleek ook weer uit de jaarlijkse röntgenfoto die de federale overheidsdienst Economie van het Belgische wagenpark maakt. Van de 5,28 miljoen personenwagens die bij onze Zuiderburen rondrijden (en dat zijn er meer dan ooit), zijn er ruim 2 miljoen jonger dan vijf jaar. 36 procent van de auto’s is van na 2011. Als je ook nog eens het half miljoen oldtimers niet meetelt bij het regelmatig rijdende wagenpark, zijn de jonge auto’s zelfs goed voor 43 procent van al het blik dat er in bij onze Zuiderburen rondrijdt. Daarmee zijn de Belgen een uitzondering in Europa, blijkt uit een blik op de cijfers van de Europese autofederatie ACEA. Nergens is het aandeel jonge auto’s hoger dan in België. Tegenover de Belgische 36 procent komen recente auto’s in Nederland net aan een aandeel van 29 procent. In Frankrijk is het amper een kwart. Zelfs een autominnend land als Duitsland komt niet aan 30 procent. Dat is in de eerste plaats een gevolg van de autoverslaving van de Belg. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog kon de auto hier altijd van allerlei gunstregimes profiteren. Die in vergelijking met andere Europese landen soepele fiscale behandeling was voor een deel te danken aan de grootschalige aanwezigheid van de auto-industrie. Tot in de jaren negentig was België per hoofd van de bevolking de grootste autoproducent van Europa. Maar de meeste autofabrieken hebben ondertussen hun deuren gesloten. Renault, Opel en Ford zijn weg, alleen Volvo en Audi blijven over. Dat auto’s desondanks fiscaal zo gunstig behandeld worden, is te ‘danken’ aan de hoge loonkosten en de manieren die werkgevers zoeken om hun werknemers een aanzienlijke loonsverhoging te geven die niet grotendeels wordt wegbelast. Die oplossing heet heel vaak ‘bedrijfswagen’. Zo’n auto is voor bedrijven doorgaans voor minstens 75 procent aftrekbaar en de werknemer heeft een 100 procentvoordeel in de vorm van een auto. Bedrijfswagens zijn steeds vaker lease auto’s die na 3 tot 5 jaar aan vervanging toe zijn. Dat is niet omdat het zo leuk is regelmatig een nieuwe auto uit te zoeken, maar omdat auto’s na een bepaald aantal kilometers of jaren ineens stukken duurder worden in onderhoud. Met de introductie van de cafetaria CAO’s bij enkele grote bedrijven, zoals de bank BNP Paribas Fortis en de staalgigant ArcelorMittal, kiezen steeds meer mensen voor het gemak en het voordeel van de bedrijfswagen. De Belgische regering heeft plechtig beloofd in ieder geval deze regeerperiode niet aan het gunstige fiscale regime voor bedrijfswagens te komen. De rush houdt dus waarschijnlijk nog minstens anderhalf jaar aan. En zo blijft de Vlaamse ochtendspits nog een tijdje de mooiste showroom van Europa. +++

+++ Ook in het premiumsegment geldt ‘survival of the fittest’. En CADILLAC geldt daarbij als ‘aangeschoten wild’. Althans, in de Verenigde Staten. Het premiummerk van General Motors heeft daar zijn 400 kleinste dealers een geldbedrag geboden als zij hun deuren sluiten. Dat meldt Automotive News na gesproken te hebben met merkchef Johan de Nysschen. Cadillac zou de betreffende dealers maximaal 180.000 dollar (omgerekend ruim 160.000 euro) geboden hebben als zij hun showroom sluiten. Voor grotere franchisehouders heeft De Nysschen een ingrijpende opwaardeeroperatie in petto, waarbij de ondernemers overigens wel stevig in de buidel moeten tasten. De merkchef wil op deze manier voorkomen dat Cadillac in de toekomst ondermaats presenterende verkooppunten telt. In plaats hiervan moet er een kleinere, maar fittere en gemotiveerdere dealerorganisatie ontstaan. Alle franchisehouders die vorig jaar minder dan 50 auto’s verkochten, komen in aanmerking voor de ‘afvloeiingregeling’. Volgens Automotive News betreft dat 43 procent van alle Cadillac dealers in de Verenigde Staten. In China gaan de zaken bij het premiummerk overigens wel zeer voorspoedig. +++

+++ In de wandelgangen is HALDEX momenteel het gesprek van de dag. Verschillende Duitse bedrijven hebben hun interesse in de Zweedse toeleverancier getoond, waaronder Knorr-Bremse (dat remsystemen maakt voor spoorwegen en commerciële voertuigen) en ZF Friedrichshafen (fabrikant die befaamd is om zijn automatische versnellingsbakken en al voor 21,24 procent aandeelhouder). Haldex is bekend om zijn remsystemen en gestuurde koppelingen met meerdere schijven voor vierwiel aangedreven auto’s). Momenteel ligt het hoogste bod bij Knorr-Bremse (125 Zweedse kroon per aandeel, waarmee het bedrijf op 5,53 miljard kroon in totaal uitkomt; tegenover 120 kroon per aandeel voor ZF, ofwel een totaalbedrag van 5,29 miljard kroon). Maar de voorkeur van de Raad van Toezicht van Haldex gaat uit naar een overname door ZF, dat als minder risicovol gezien wordt, omdat ZF al groen licht heeft gekregen van de mededingingautoriteiten, wat niet het geval is voor Knorr-Bremse. Bovendien lijkt ZF bereid zijn bod te verhogen. +++

+++ Friesland, Gelderland en Flevoland voeren volgend jaar een extra belastingverhoging door voor autobezitters. Zij doen dat via de zogeheten opcenten. De provinciale opcenten worden geheven als percentage bovenop de MOTORRIJTUIGENBELASTING. Hierin is per provincie veel variatie te zien. In 2017 varieert dit percentage van 67,9 procent in Noord-Holland tot 92 procent in Drenthe en Zuid-Holland. Het gevolg is dat je voor dezelfde auto in de ene provincie zo 100 euro meer belasting betaalt dan in de andere provincie. En het handige voor de provincies is dat dit een vrij onzichtbare belasting is, zegt Maarten Allers, directeur van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). “Niemand weet hoeveel hij aan belasting aan de provincie betaalt, omdat die meelift op de aanslag motorrijtuigenbelasting. Als een provincie dat verhoogt, merkt bijna niemand dat”. Provincies kunnen de opbrengst besteden waaraan zij willen, dus niet perse aan bijvoorbeeld het wegennet. De ANWB en de BOVAG willen daarom een ander systeem. Tom Huyskens van de BOVAG wijst erop dat provincies enkele jaren geleden miljarden hebben verdiend aan de verkoop van energiemaatschappijen. “Misschien zouden ze dat eerst eens op moeten maken voordat ze dat geld allemaal bij de automobilist op moeten halen”. Gelderland is het rijkst en had eind 2014 een eigen vermogen van 4,6 miljard. Toch gaan de opcenten daar volgend jaar met 0,6 procent omhoog. In Flevoland komt er 1 procent bij en in Friesland bijna 2 procent. +++

+++ Ruim 74 procent van de autobezitters in Nederland heeft een abonnement op een PECHHULPDIENST. Toch heeft de gemiddelde autobezitter maar eens in de 5 jaar daadwerkelijk pech met de auto. Reden voor Allsecur om met een campagne de ‘Pechhulp on demand’ onder de aandacht te brengen. Reclamebureau Alfred ontwikkelde een mediastrategie rondom het thema ‘wachten op pech’. Want niets is vervelender dan betalen voor iets wat je vervolgens niet gebruikt. Dat is pas pech! In de bijbehorende televisiecommercial zullen we dan ook Johan in zijn auto langs de weg staan zien, wachtend op pech. Maar helaas, zijn auto doet het nog steeds. +++

+++ PEUGEOT gaat naar eigen zeggen vol vertrouwen het volgende half jaar tegemoet na de succesvolle eerste 6 maanden van 2016. Een belangrijke troef is het aanhoudende succes van de 308, de bestseller van het merk, één van de toppers in het C segment in Europa en drijvende kracht achter de hogere positionering van het gamma, met een verkoopmix waarvan zo’n 20 procent bestaat uit de duurdere versies GT Line, GT en GTi by Peugeot Sport. Daarnaast kan de facelift van de 208 als succesvol worden bestempeld, want de verkopen zijn sinds de cosmetische ingreep met 15 procent gestegen. Een sterk nummer is ook de afgelopen juni vernieuwde 2008, die de tweede positie in zijn segment inneemt in Europa. Peugeot loopt naar eigen zeggen voorop op het gebied van milieutechnologie met de 1e plaats van de generalisten qua CO2-uitstoot (gemiddeld 101,6 gram). Trots zijn de Fransen ook op de titel Engine of the Year, die voor het tweede opeenvolgende jaar werd toegekend aan de turboversie van de 3 cilinder PureTech benzinemotor. Peugeot presenteert op de aanstaande autosalon van Parijs 3 wereldprimeurs. Die maken allemaal onderdeel uit van het SUV offensief van het Franse merk: naast de nieuwe 3008 en 5008 zal het publiek ook kennis kunnen maken met de 3008 DKR, waarmee Peugeot in 2017 deel zal nemen aan de Dakar rally. +++

Reageren is niet mogelijk.