Nieuwstelex

0

+++ Het accuteam van de wegenwacht gaat Ford rijden. Dat is opvallend omdat de ANWB in de laatste decennia bijna uitsluitend zaken deed met Volkswagen.

Toch blijft de importeur van dit laatste merk, Pon, ook de komende 3 jaar de reguliere wegenwachtauto’s leveren. De deal het Ford is dus de uitzondering die de regel bevestigt. Het gaat om 20 exemplaren van de Ford Transit Connect die door de ANWB zijn gekocht. Deze auto’s zullen worden ingezet bij de reparatie en vervanging van kapotte accu’s; één van de belangrijkste activiteiten van de wegenwacht, die hiervoor een speciale divisie heeft. De ANWB heeft gekeken of Volkswagen de auto’s voor het accuteam zou kunnen leveren, maar dit merk kon niet voldoen aan alle eisen. De Transit Connect kan 300 kilo meer gewicht meenemen en dat was de belangrijkste reden om te kiezen voor Ford. Een hoog laadvermogen is belangrijk omdat de monteurs met veel voorraad rijden. Het is op zich niet bijzonder dat de ANWB ‘vreemd gaat’. De bond begon ooit met de bestel Eend van Citroën en de Renault 4 als wegenwachtauto’s en heeft ook de DAF 33 Bestel getest, maar daarna werd de Golf Diesel van Volkswagen omarmd. Pon en de ANWB hebben inmiddels het contract voor de levering van wegenwachtauto’s met 3 jaar verlengd. In die periode zal een groot deel van de 900 wegenwachtauto’s worden vervangen. +++

+++ Het automerk JAGUAR keert terug in de racerij. Niet met een ronkende motor in de Formule 1, maar met een elektrische bolide in de Formule E. De Formule E is de elektrische autosportklasse van de FIA. Het heeft een klein Nederlands tintje, want de Nederlands Chinese autocoureur Ho-Pin Tung wordt reserverijder van het team van Jaguar. Het Britse automerk lijkt hiermee de focus voor een groot deel te verleggen richting het maken van elektrische auto’s. Jaguar is inmiddels begonnen met het testen van dergelijke modellen. Het productiemodel gaat waarschijnlijk E-Pace heten en wordt een SUBV. In 2019 moet de verkoop starten. Het nieuwe seizoen Formule E begint op 9 oktober in Hong Kong. Naast reserverijder Ho-Pin Tung rijdt ook Nederlander Robin Frijns mee in het kampioenschap. Ook de voormalig Formule 1-coureurs Nick Heidfeld, Jean-Eric Vergne en Sebastien Buemi staan aan de start in Hong Kong. +++

+++ Op de hightech beurs IFA in Berlijn, hebben MERCEDES en Microsoft de samenwerking voor het project In Car Office voorgesteld. Het is de bedoeling om bureautoepassingen en in het bijzonder de agenda te integreren in de auto. Dankzij de maildienst Microsoft Exchange kan een Mercedes de afspraken van de dag vooraf programmeren en de route aanpassen om op tijd aan te komen bij de geplande bezoeken. Het systeem zou zelfs een takenlijst kunnen interpreteren en telefoonoproepen voorstellen om je planning en verplaatsingen te organiseren. Voorlopig zijn het nog maar ideeën die verkend worden door de autofabrikant en de informaticagigant. Beide partijen geven nog geen technische informatie. Toch willen ze de technologie al in 2017 lanceren. Het zou de eerste stap zijn van bureautoepassingen in het interieur van een auto. De door Mercedes en Microsoft ontwikkelde oplossing moet de productiviteit van werknemers (en dan in het bijzonder accountmanagers) verbeteren die zich met de auto verplaatsen. +++

+++ De STEKKERHYBRIDE modellen van Volkswagen verbruiken fors meer brandstof dan door de autofabrikant wordt opgegeven. Ook deelselektrische auto’s van andere automerken weten niet de in de folder gecommuniceerde waarde te halen, zo blijkt uit gegevens van Travelcard. Volgens de fabrieksopgave zou de Volkswagen Golf GTE niet meer dan 1,5 liter per 100 kilometer moeten verbruiken, maar in de praktijk verbruikt de auto 5,4 liter. Dit is een verschil van maar liefst 260 procent. Ook de Passat GTE van dezelfde fabrikant verbruikt veel meer brandstof dan wordt opgegeven: gemiddeld 5,5 liter per 100 kilometer, terwijl geadverteerd wordt met 1,6 liter. Mitsubishi flest de klant met de Outlander PHEV net zo veel: dit model zou gemiddeld niet meer dan 1,8 liter brandstof moeten verbruiken, maar in de praktijk is het 6,2 liter. De Opel Ampera doet daar met 1,2 versus 4,1 liter nauwelijks voor onder. Ook de stekkerhybride modellen van Audi, BMW, Ford en Volvo halen het opgegeven verbruik bij lange na niet, maar bij deze merken gaat het om iets minder grote verschillen. +++

+++ TESLA leent 300 miljoen euro van Deutsche Bank. De autofabrikant heeft het geld nodig om een leaseprogramma te kunnen financieren. Die bedrijfsactiviteit is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om de financiële positie van Tesla te versterken, zo meldt persbureau Reuters. Onlangs meldde Autointernationaal.nl al dat de fabrikant van elektrische auto’s in geldnood verkeert. Onder andere de overname van zonnepanelenbedrijf Solarcity, de bouw van een batterijfabriek in Nevada en tegenvallende verkoopresultaten van de Model X zorgen voor liquiditeitsproblemen bij Tesla. +++

+++VOLKSWAGEN gaat meer auto’s bouwen in Afrika. Nieuwe productielocatie is de stad Thika in de buurt van de Keniaanse hoofdstad Nairobi. Vanaf 2017 moeten er per jaar zo’n 5.000 exemplaren van de Polo Vivo van de band rollen. Naast Nigeria en Zuid-Afrika wordt het de derde productiesite van de Duitse autofabrikant in Afrika. Met de uitbreiding van de Polo productie wil Volkswagen zijn aanwezigheid op de Afrikaanse automarkt versterken. Eind 2015 hadden de Duitsers al aangekondigd meer te willen investeren in de nieuwe markten in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. De samenwerking met de fabriek in Kenia vormt daarin de eerste stap. Wereldwijd telt de Volkswagen Groep momenteel 119 productievestigingen. +++

+++ Aan de hand van de eigen Koerslijst heeft de ANWB deze week een top10 opgesteld van meest WAARDEVASTE benzineauto’s. De Mazda CX-5 blijkt na 4 jaar nog 66 procent van de nieuwwaarde op te leveren. Hij voert daarmee de ranglijst aan. De Japanse cross-over is volgens de ANWB betrouwbaar, biedt goede rijeigenschappen, een hoge zitpositie, een boel binnenruimte en een aansprekend uiterlijk. Een voorwiel aangedreven TS+ uitvoering (uitgerust met onder meer cruise controle, automatische airconditioning en parkeersensoren) levert 4 jaar na aanschaf nog 66 procent van de nieuwprijs op. Op plek2 staat de Volkswagen Up. Die stadsauto levert, mits voorzien van airconditioning, na 4 jaar nog ongeveer 6.000 euro op (ter vergelijking: de kale instapprijs is 8.800 euro). De vrijwel identieke Seat Mii en Skoda Citigo scoren qua waardevastheid iets minder goed, maar behoren ook tot de 15 meest waardevaste auto’s. Op plek3 staat de Subaru BRZ; een bijzonder schaarse auto. De Toyota Verso-S neemt plek4 in. Die levert na 4 jaar nog 62 procent van zijn nieuwwaarde op. De rest van de top10 bestaat uit achtereenvolgens de Mercedes B klasse, de Toyota Yaris Hybrid, de Volkswagen Beetle, de Kia Venga, de Hyundai ix20 en de Kia Picanto. Mazda zal eind dit jaar de nieuwe CX-5 voorstellen. Daar wordt op zakelijke markt veel van verwacht omdat er op basis van de hoge waardevastheid scherpe leasetarieven kunnen worden aangeboden. Tegelijkertijd wordt de marktwerking in 2017 niet meer verstoord door een verlaagde bijtelling voor stekkerhybride modellen (die in de praktijk dus steevast lang niet zo zuinig zijn als beloofd). +++

Reageren is niet mogelijk.