Autoverkopen Nederland opnieuw negatief

0

In september zijn in totaal 33.545 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 4,2 procent minder dan in dezelfde maand van 2015, toen er 35.032 registraties waren. Op jaarbasis (januari t/m september) staat de teller nu op 285.355 nieuwe personenauto’s; een daling van 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Toen waren er na 9 maanden 300.984 exemplaren verkocht.

Nederland is een van de weinige Europese markten waar de registraties dalen. Het zijn vooral private lease acties die de afzet op peil houden. Het verkoopverloop is dit jaar grillig. Zo begon 2016 met een forse afzetterugval van 10,4 procent in het eerste kwartaal. Die werd met name veroorzaakt door de naweeën van de verminderde fiscale impulsen voor leaserijders. In het tweede kwartaal veerde de autoverkoop op: toen kon er 4,5 procent worden geplust. Maar het zojuist afgesloten derde kwartaal eindigde dus in mineur: in vergelijking met dezelfde periode van 2015 kwam de afzet 7,6 procent lager uit.

De 5 best verkochte merken waren in september achtereenvolgens: Opel (4.028 registraties en 12,0 procent marktaandeel), Volkswagen (2.970 en 8,9 procent), Renault (2.712 en 8,1 procent), Peugeot (2.580 en 7,7 procent) en Ford (1.722 en 5,1 procent). Volkswagen gaat op jaarbasis met 31.772 registraties en een marktaandeel van 11,1 procent nog wel aan kop. Door een goede septembermaand stijgt Opel (dat de verkoopshow Big Event hield die traditioneel een boost geeft aan de registratiecijfers) naar de tweede plek: dit merk staat nu op jaarbasis op 24.885 registraties en 8,7 procent marktaandeel. De rest van de top5 bestaat uit Renault (24.572 en 8,6 procent), Peugeot (21.605 en 7,6 procent) en Ford (16.613 en 5,8 procent).

Mitsubishi zag haar marktaandeel in september het forst onderuit gaan. Bij dit merk halveerden de verkopen ruimschoots (- 65 procent). Op jaarbasis staat Mitsubishi 55 procent in de min. Oorzaak is de sterk verminderde belangstelling op de zakelijke markt voor de Outlander PHEV. Van deze stekkerhybride SUV zijn er dit jaar 602 exemplaren. Vorig jaar stond de teller na 9 maanden op 4.088 (!) stuks. Er is geen enkel Mitsubishi model die deze daling kan compenseren. Ook de Space Star niet, ondanks dat deze instapper inmiddels bijna tweederde van de merkregistraties voor zijn rekening neemt.

Andere merken die in september marktaandeel verloren waren in alfabetische volgorde Citroën, DS, Fiat, Ford, Hyundai, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Peugeot, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen en Volvo. Het enige merk dat in september zijn verkopen ruimschoots wist te verdubbelen was Tesla. Dat was vooral te danken aan de Model X, die vorige maand bijna de helft van de afzet voor zijn rekening nam. Toch zat ook de Model S in de lift. In totaal steeg het aantal registraties bij Tesla van 156 naar 428. Andere merken die in september hun marktaandeel wisten te vergroten waren in alfabetische volgorde Audi, BMW, Dacia, Honda, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Mini, Nissan, Opel, Renault, Seat en Skoda.

De 5 best verkochte modellen in september waren achtereenvolgens de Opel Corsa (1.061 registraties en 3,2 procent marktaandeel), de Opel Astra (1.051 en 3,1 procent), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 945 en 2,8 procent), de Opel Karl (876 en 2,6 procent) en de Renault Clio (843 en 2,5 procent). Modellen die in september minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (354), de Audi A4 (343), de BMW 3 serie (402), de Citroën C1 (301), de Fiat 500 (652), de Ford Fiesta (740), de Ford Focus (332), de Kia Picanto (677), de Mazda CX-5 (334), de Mercedes C klasse (314), de Mini Hatch (503), de Nissan Qashqai (818), de Opel Karl (876), de Opel Corsa (1.061), de Opel Meriva (373), de Opel Mokka (307), de Opel Astra (1.051), de Peugeot 108 (809), de Peugeot 208 (702), de Peugeot 2008 (536), de Peugeot 308 (389), de Renault Clio (843), de Renault Captur (569), de Renault Mégane (404), de Renault Kadjar (310), de Seat Ibiza (303), de Skoda Fabia (325), de Skoda Octavia (512), de Skoda Superb (307), de Toyota Aygo (533), de Toyota Yaris (452), de Volkswagen Up (385), de Volkswagen Polo (685), de Volkswagen Golf (828), de Volkswagen Tiguan (309), de Volkswagen Passat (410) en de Volvo V40 (407).

In het vierde kwartaal van 2016 wordt een versterkte belangstelling verwacht voor modellen die dit kalenderjaar nog in de categorie van 15 procent bijtelling vallen. Dat zijn hoofdzakelijk stekkerhybride auto’s. Aan de andere kant zal de registratie van modellen waarvoor nu nog 25 procent bijtelling geldt, worden uitgesteld, aangezien er vanaf 2017 nog maar één tarief is voor zakelijke rijders is: 22 procent. Alleen volledig elektrische auto’s blijven dan fiscaal gunstig(er) met 4 procent bijtelling. Per saldo zal de impact van de koopgolf in met name november en december minder groot zijn dan een jaar geleden.

Reageren is niet mogelijk.