Importeurs verhogen autoprijzen

0

Bijna alle importeurs hebben in de afgelopen maanden de instapprijzen van meerdere modellen verhoogd.

23 importeurs (waaronder die van bijna alle volumemerken) hebben bij een of meerdere modellen een prijsverhoging van 5 procent of meer doorgevoerd. Bij 5 importeurs bedraagt de stijging zelfs 10 procent of meer. Bij een kleine 80 modellen werden prijsverhogingen van minimaal 5 procent geconstateerd. Daar blijft het niet bij, want een aantal merken heeft nog geen nieuwe prijslijst gepubliceerd. Daarnaast zijn in het onderzoek prijsverhogingen van minder dan 5 procent buiten beschouwing gelaten. Dit blijft dat merken die meerdere kleinere prijsverhogingen achter elkaar doorvoeren onder de radar blijven.

Slechts in een enkel geval gaat de prijsverhoging gepaard met een uitbreiding van de uitrusting. Bovendien is de verwachting dat in 2023, als de BPM verhoogd wordt, opnieuw prijsaanpassing doorgevoerd gaan worden.

De prijsverhogingen komen niet als een verrassing. De auto-industrie kampt al tijden met tekorten aan onderdelen en componenten. Prijzen voor grondstoffen zijn tot wel 3 keer hoger dan vorig jaar, zo meldde onderdelen fabrikant Bosch eerder dit jaar. Daarnaast zijn de levertijden veel langer dan gebruikelijk. Hierdoor zijn veel auto’s duurder op het moment van aflevering dan bij het tekenen van het koopcontract. In bijna alle gevallen draaien de eindgebruikers op voor de extra kosten die in de tussenliggende periode ontstaan.

Een voorbeeld is de prijsverhoging die Opel voor de Astra doorvoerde. De instapuitvoering (1.2 Turbo Business Edition) kostte aanvankelijk 29.245 euro, maar moet nu 31.949 euro opbrengen. Voor de topuitvoering (1.2 Turbo GS Line met automaat) vraagt Opel nu 44.749 euro versus voorheen 42.049 euro. Elektrische auto’s zijn dit jaar 14 procent in prijs gestegen. Die modellen zijn relatief gezien (dus) nóg duurder geworden.

Analisten houden inmiddels rekening met sterk oplopende vraaguitval als gevolg van de lange levertijden, inflatie, economische onzekerheid en oplopende rente. Ook BMW en Volkswagen Financial Services merken inmiddels dat het aantal bestellingen afneemt. Daardoor wordt het moeilijker om de prijsverhogingen door te berekenen aan eindgebruikers. BMW merkt dat er vooral sprake is van vraaguitval bij haar instapmodel de 1-serie. Dat past bij het beeld dat ook mensen met een gemiddeld inkomen vandaag de dag veel meer moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen dan een jaar geleden.

Reageren is niet mogelijk.