Hoe komt Kia hogerop?

0

Het jaar heeft nog (ruim) 2 maanden te gaan, maar voor Kia kan 2016 niet meer stuk. In Europa had het merk in september 3,0 procent van de markt in handen. Begin 2015 was dat nog 2,7 procent. Op jaarbasis groeit Kia op Europees niveau dubbel zo hard als de markt. In Nederland heeft het merk weliswaar last van de gedaalde vraag naar auto’s, maar de schade blijft tot nu toe beperkt tot 67 exemplaren. Kia heeft per saldo haar marktaandeel (dus) kunnen vergroten en is nu het populairste Aziatische automerk in Nederland.

cadenzaa2

Dit succes smaakt Kia naar meer. Omdat de onderkant van de markt reeds goed bediend wordt met de Picanto, zoekt het Koreaanse merk het nu hogerop. De uitbreiding van het Optima gamma (stekkerhybride, 2.0 T-GDI, SW stationwagon) betaalt zich direct uit in de vorm van hogere verkopen. Met de Niro biedt Kia een niet te missen model aan voor zakelijk rijders die nog dit jaar op zoek zijn naar een verlaagde bijtelling. Dat de Sportage tegenwoordig de 60.000 euro grens aantikt, blijft ongestraft: de verkopen liggen tot nu toe afgerond 1.000 exemplaren boven het niveau van vorig jaar.

cadenzaa3

Volgend jaar zal naar een hogere versnelling geschakeld worden met de ‘GT’: een 5-deurs sportwagen met achterwielaandrijving die momenteel fijn geslepen wordt in Duitsland en waarvoor Kia diverse motoren in petto heeft, waardoor een 2.0 T-GDI benzineversie en een extra krachtige 2,2 liter dieselversie. Vanwege de carrosserievorm (en formaat) kan die GT beschouwd worden als een goedkoop alternatief voor de Porsche Panamera. Kwaliteit uit een hogere klasse aanbieden voor een scherpe prijs: dat succesrecept heeft er toe geleid dat iedereen tegenwoordig de Rio serieus neemt in het B segment.

cadenzaa4

In de Verenigde Staten is inmiddels de verkoop begonnen van de hier op de foto’s getoonde Cadenza. Kort door de bocht kan je daar de spirituele opvolger in zien van de ‘foute’ Opirus, maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken: Kia heeft als geheel een transformatie doorgemaakt, waardoor bijvoorbeeld de huidige Rio en Sportage niet meer kunnen worden vergeleken met de originele edities. En hetzelfde geldt dus de Cadenza. Dat model wil het Koreaanse alternatief zijn voor bijvoorbeeld de Audi A6 en Volvo S90.

cadenzaa5

Met dit laatste model heeft de Cadenza niet alleen zijn motoropstelling gemeen (dwars voorin), ook de grille vertoont, zoals u op de foto’s kunt zien, een treffende gelijkenis. Volvo krijgt momenteel veel lof voor de interieurambiance van haar nieuwe generatie grote modellen (S90/V90 en XC90), maar in deze Kia is het evenmin slecht toeven: veel dashboardmaterialen zouden niet misstaan in een Mercedes.

cadenzaa6

Qua veiligheid en assistentiesystemen heeft Kia bij de Cadenza zijn huiswerk ook goed gedaan. Lees de Engelstalige benamingen er maar op na: head-up display, blind-spot and forward-collision warning, rear cross-traffic alert, lane-change assist, rear-parking assist, automatic high-beams, automated emergency braking, adaptive cruise control, lane-departure warning, lane-keeping assist en een 360-degree-view camera system. Uit zichzelf de achterklep openen als je met de voet een veegbeweging maakt, doet de Cadenza ook en op de achterbank zijn de buitenste zetels verwarmbaar. Voor het complete meubilair is er luxe Nappa bekleding.

cadenzaa7

In de Cadenza debuteert de nieuwe 8-traps automaat die Kia samen met zustermerk Hyundai ontwikkeld heeft. Daarmee loopt het merk keurig in de pas bij de Duitse en Zweedse concurrentie, al hebben wij hier anders dan in de Verenigde Staten onderhand wel afscheid genomen van de atmosferische zescilinder motor. Een dergelijke krachtbron huist (nog) in deze Amerikaanse uitvoering van de Cadenza, al lijkt de 2.0 T-GDI van de Optima ook mans genoeg om deze grote Kia te kunnen aandrijven. Zelfs de mastodont Audi Q7 kun je daar tegenwoordig met een viercilinder (2,0 liter) turbomotor bestellen.

cadenzaa8

Wie wil er nog de bovengenoemde ‘GT’ na het zien van de Cadenza? Tja, dat aanstaande alternatief van Kia voor de Porsche Panamera kennen we eigenlijk alleen nog maar van camouflagefoto’s, dus die vraag kan nog niet goed worden beantwoord. Qua rijeigenschappen zorgt de Cadenza, voorzichtig uitgedrukt, niet voor voorpaginanieuws. De Kia weet op de meeste onderdelen wel het klasse gemiddelde te halen, maar blinkt in dynamisch opzicht nergens in uit. Wel is hij supercomfortabel: met name de vering, die schuurpapier verandert in zijde, maakt indruk. En als het moet, kan de Cadenza (met enig akoestisch protest van de banden) best hoge bochtsnelheden aan.

cadenzaa9

Maar de ‘GT’ zal én moet ongetwijfeld sportiever rijden dan deze Cadenza. Toch kunnen wij met name aan de kwaliteitsuitstraling van deze sedan al zien waartoe Kia tegenwoordig in staat is. De Cadenza is inderdaad een prima alternatief voor de Volvo S90. Op papier althans, want qua imago speelt Kia in een andere klasse en zonder een krachtige viercilinder dieselmotor ben je in Europa nog steeds nergens. En misschien ook wel niet zonder stationwagon variant.

cadenzaa10

Deze marktfeiten zorgden er voor dat de eerder genoemde Opirus, los van zijn kitscherige design, überhaupt kansloos was in Europa. Alle merken zonder premiumstatus zijn uit het zogeheten Executive segment verdreven. Ford probeert het nog een keer met de Mondeo Vignale (slechts een halve klasse kleiner dan de Cadenza), maar dat model heeft nog niet voor een run op de showrooms gezorgd: de autoconsument met een budget van meer dan 45 mille wil eenvoudigweg geen handtekening zetten bij een dealer waar het ruikt naar het goedkope interieurplastic van de Ka+; daar komt het op neer. Ook niet als er een espressoapparaat staat of een sofa.

cadenzaa11

Kia, waar de Picanto goed is voor 45 procent van de verkopen, heeft theoretisch hetzelfde imagoprobleem als Ford. Maar wat de Mustang is voor de Amerikanen, dat zou de GT (eveneens met BPM vriendelijke viercilinder turbomotor!) voor het Koreaanse merk kunnen worden. Maakt dat de Cadenza per definitie kansloos in Europa? Niet perse.

cadenzaa12

In 2017 zal de branche goed kijken naar hoe de Kia GT aanslaat in Europa, maar nog veel meer naar de prestaties van het nieuwe merk Lynk&Co van Geely, het moederbedrijf van Volvo. Diesels? Een gepasseerd station voor de Chinezen, evenals de handbak. Een traditioneel dealerapparaat? Gaat niet door Lynk&Co opgetuigd worden: de beoogde doelgroep is gewend om via internet zaken te doen. Er zullen alleen wat ‘stores’ à la Tesla neergezet worden waar de autoconsument fysiek kennis kan maken met het product. Gewoon in een drukke winkelstraat en niet op een winderig industrieterrein.

cadenzaa13

Deze ontwikkelingen kunnen er voor zorgen dat in Europa de lucht voor grote auto’s zonder premiumbadge, na lange tijd zwaar bewolkt te zijn geweest, voorzichtig gaat opklaren. Als Lynk&Co het lukt om met nul ervaring (nou ja, er wordt qua knowhow meegereden op de bagagedrager van Volvo) auto’s via sociale media kan promoten aan een kritisch publiek, dan heeft Kia het ook niet nodig om in elke showroom een Cadenza neer te zetten. Dat kan de prijs beperkt houden tot 55 mille. Maar misschien moeten wij in dit tarief überhaupt niet het door particulieren te betalen bedrag zien. Er is wat voor te zeggen dat de Kia importeur zich concentreert op de leasemarkt (en in haar reclame-uitingen dus de fiscale waarde vermeldt). Baseer dat bedrag op terugkoop na 4 jaar en aansluitend transport richting Oost Europa, zodat publieke afschrijvingellende à la de Hyundai Grandeur voorkomen kan worden. Of maak een businesscase waarbij in chauffeurdiensten gespecialiseerde bedrijven centraal staan. De levering van de Soul aan taxibedrijf Abel heeft deze elektrische cross-over duidelijk meer zichtbaarheid gegeven in het Nederlandse autolandschap.

cadenzaa14

Het is een kwestie van ‘out of the box’ denken. Creatieve oplossingen bieden veel potentieel als het basismateriaal waarmee gewerkt moet worden maar deugt. En bij de Cadenza is dat heus wel het geval, ook al is de sedan niet de sportiefste aanbieding in zijn klasse. Dat Kia met onconventionele oplossingen alle schijnwerpers op zich gericht weet te krijgen, weet het merk zelf maar al te goed van haar ongeëvenaarde garantietermijn van 7 jaar. Nu is het zaak om de buitenwereld te laten zien dat wat Lynk&Co met een in China gebouwde SUV meent te kunnen, veel beter lukt door een goed geolied bedrijf als Kia met verfijnde en geraffineerde producten uit Zuid Korea.

Comments are closed.