Honda CR-V compleet vernieuwd

0

De Europese Honda dealers waren niet erg gelukkig met de vorige generatie CR-V. Hoewel het model in de Verenigde Staten zeer populair is, gingen er in de eerste 9 maanden van dit jaar slechts 102 exemplaren over de toonbank. Ter vergelijking: Nissan wist voor de Qashqai in dezelfde periode 4.661 euro orders te noteren. Maar een nieuwe ronde biedt nieuwe kansen.

Honda CR-V

Honda had door dat de vierde generatie CR-V geen wereldwijd succesproduct was. Na een carrière van minder dan 5 jaar wordt hij nu afgelost door een compleet nieuw model. De Verenigde Staten is het eerst aan de beurt, want daar ging de SUV als warme hamburgers over de toonbank (sinds de introductie in 1997 zijn er aldaar al meer dan 4 miljoen exemplaren van de diverse generaties CR-V verkocht). Wij moeten wachten tot volgend voorjaar.

Honda CR-V 2017

Onder de motorkap van de vernieuwde Honda CR-V zit een 1,5 liter grote turbo-unit.

De nieuwe CR-V heeft belangrijk motorisch nieuws te bieden. In Nederland vallen de atmosferische viercilinder benzinemotoren van de editie die nu met pensoen wordt gestuurd in de E of F label categorie. Dat betekent een forse CO2-boete en weinig concurrerende prijzen. Met ingang van de vijfde generatie CR-V komt daar echter verandering in. Onder zijn motorkap zit namelijk een 1,5 liter grote turbo-unit die goed is voor 190 pk (Honda gaat deze krachtbron ook leveren in de nieuwe Civic). Een CVT automaat komt op de optielijst te staan, evenals vierwielaandrijving.

2017 Honda CR-V dasboard
2017 Honda CR-V

Het interieur van de nieuwe CR-V oogt een stuk hoogwaardiger en is voorzien van een in de middenconsole geïntegreerd, modern 7-inch touch screen voor navigatie, entertainment en de bediening van tal van functies. Ook groot nieuws is dat de vijfde generatie CR-V over apart knoppen voor de bediening van de airconditioning beschikt. Bij de Jazz en HR-V is men daarvoor aangewezen op het touch screen, maar dat was nogal onhandig. Honda luistert dus goed naar de wensen van de klant.

Honda CR-V

Het exterieur is herkenbaar CR-V en wat minder polariserend dan dat van de jongste Civic. Dat komt doordat de CR-V in de Verenigde Staten een typische gezinswagen is, terwijl met de Civic een jeugdig(er) koperspubliek wordt bediend. De nieuwe CR-V is voorzien van een flinke hoeveelheid chroom en is duidelijk scherper getekend dan het vorige model. Met name aan de achterzijde oogt de SUV daardoor sportiever. Honda meldt dat er als gevolg van een 4 centimeter langere wielbasis en een nieuw ontwerp stoelen voor de achterpassagiers 5 centimeter meer beenruimte is. Ook het volume van de kofferbak is gegroeid, maar de Japanners melden (nog) niet het aantal liters.

Honda CR-V

In maart 2017 kan het Europese publiek op de autosalon van Genève voor het eerst kennismaken met de vijfde generatie CR-V. Spoedig daarna gaan de orderboeken open. Dan zullen ook de exacte specificaties bekend worden gemaakt van de 1.6 i-DTEC dieselversie. Volgend jaar is er, elektrische auto’s uitgezonderd, op de Nederlandse markt een uniform bijtellingpercentage. Voor de CR-V betekent dit dat de ongelijke concurrentiestrijd met de Mitsubishi Outlander dan voorbij is. Dat biedt inderdaad kansen. En is de verkoopwinter voor de CR-V in Nederland voorbij.

Honda CR-V

Comments are closed.