Mercedes heeft de nieuwe E 63 AMG klaar

0

De nieuwe E klasse AMG 63 is klaar: een dikke sedan met genoeg plaats voor het hele gezin en in staat om in maximaal 3,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. Ter vergelijking: de minder hete E 43 AMG heeft 4,6 tellen nodig.

Mercedes E 63 AMG S achterkant

De nieuwe E 63 AMG is verkrijgbaar in 2 varianten: 571 pk/750 Nm in standaard trim en 612 pk/850 Nm in ‘S’ vorm. Daarmee verwijst hij alles en iedereen, de RS6 Performance (605 pk) inclusief, naar het tweede plan. De ‘standaard’ versie is 13 pk sterker dan de vorige editie. Voor de ‘S’ uitvoering bedraagt de vermogenstoename 27 pk. Beiden beschikken (uiteraard) over de nieuwe, dubbel geblazen 4,0 liter V8. Deze krachtbron vervangt de oude 5,5 liter unit.

Mercedes AMG E 63 S motor

In combinatie met de nieuwe 9-traps automaat accelereren ze in respectievelijk 3,5 en 3,3 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid van beide versies is begrensd op 250 km/u, maar met het AMG Drivers Pack kan dit worden verhoogd tot 300 km/u. Wie de E 63 AMG in de ‘Comfort’ stand tussen de 1.000 en 3.250 toeren weet te houden, rijdt dan rond in een 4-pitter dankzij cilinderuitschakeling. Mercedes geeft als gemiddeld verbruik 8,9 à 9,2 liter per 100 km. Dit betekent een CO2-uitstoot van 203 à 209 gram.

Mercedes AMG E 63 S op de weg
De nieuwe hyper E klasse heeft voortaan standaard 4MATIC vierwielaandrijving (bij de vorige editie was dit voorbehouden aan de ‘S’ versie), maar tegelijkertijd toch achterwielaandrijving. Mercedes heeft ze namelijk voor gezorgd dat maar liefst 100 procent van de kracht naar de achterwielen gedirigeerd kan worden. Het enige wat je moet doen om dit te activeren, is de ‘Race’ modus selecteren en de flippers naar voren bewegen.

Mercedes AMG E 63 S zijflank

De E 63 AMG beschikt over een speciaal afgesteld Air Body Control systeem, een aangepast onderstel, een mechanisch sper differentieel, dynamische stuurbekrachtiging en een steviger remsysteem.

Mercedes AMG E 63 S cockpit

Optisch zijn er zoals u kunt zien nogal wat verschillen met de mindere broers uit de E klasse familie. De 63 AMG heeft specifieke bumpers, 4 uitlaatpijpen, 19 of 20 inch metende wielen en een ‘V8 BiTurbo’ logo prominent op de zijkant. Binnenin is het allemaal koolstofvezel wat de klok slaagt.

Mercedes AMG E 63 S dashboard

De Mercedes-AMG E 63 (S) zal zijn debuut maken in november op de autotentoonstelling van Los Angeles. Voor de daadwerkelijke leveringstart is het wachten tot de zomer van 2017. De prijzen worden al in maart bekend gemaakt.

Mercedes AMG E 63 S studio opname zijflank

Reageren is niet mogelijk.