+++ Rijk of arm, we gaan allemaal dood. Een andere overeenkomst tussen mensen met een dikke en een dunne beurs: iedereen met een auto moet tanken. Voor lieden met veel geld, maar weinig tijd komt BENTLEY met een oplossing: een butlerservice die de auto ter plekke komt bijvullen.
Terwijl je in een restaurant zit bijvoorbeeld. De service zal een uitkomst zijn, want de modellen van Bentley zijn niet bepaald zuinig, zodat er vaak getankt moet worden. Vooralsnog gaat het om een proefproject in de Verenigde Staten. Wordt de butlerservice een succes, dan kunnen wij ook een dubbel geparkeerd busje met een slang in een Bentley in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat verwachten. Door de oprukkende internetverbindingen in auto’s kan de Continental, Flying Spur, Bentayga of Mulsanne zelf een seintje geven als hij sap nodig heeft. +++
+++ Een nieuwe dreun voor DIESEL: postbedrijf PostNL wil voor het einde van 2017 vierhonderd bestelwagens met dieselmotor vervangen door voertuigen die op groengas rijden. De auto’s zullen worden betrokken bij Mercedes-Benz en Volkswagen. Vorig jaar fuseerden Stichting Groen Gas Nederland (GGNL) en de Vereniging Groengas Mobiel (GGM) tot Groen Gas Nederland om zo gezamenlijk te proberen het marktaandeel van groengas te vergroten. Volgens Audi Nederland directeur Gerard Jansen helpt het om groengas als sexy alternatief in de markt te zetten. +++
+++ In 2010 presenteerde Henrik FISKER de eerste elektrische luxe auto met actieradius verhogende verbrandingsmotor aan boord. De vreugde was van korte duur, want 3 jaar later was het bedrijf failliet. Nu heeft de Deense autodesigner een nieuwe luxe elektrische auto aangekondigd. Hiervoor heeft hij het bedrijf Fisker Inc. opgericht. Doel: het lanceren van een volledig elektrische auto met nieuwe batterijtechnologie en een actieradius van meer dan 700 kilometer. De auto zal in de tweede helft van 2017 worden gepresenteerd. Om de “grootste elektrische actieradius van de wereld” mogelijk te maken zal de auto voorzien worden van Grafeen batterijen. Hoe de technologie precies werkt, verklapt Fisker niet. Naar de prestaties en in welk prijssegment we de Tesla concurrent moeten gaan zoeken, moeten we eveneens raden. De Deen laat wel het volgende weten: “In een tweede fase zal de nieuwe accutechnologie de massamarkt te veroveren. We zullen meer bereik voor minder geld aanbieden”. +++
+++ Binnenkort is het zover. Op 18 november gaat de nieuwe show – want dat zal het zijn – van Clarkson, Hammond en May in première. En neen, dat wordt geen kopie van Top Gear. Dat kan niet om legale redenen. Maar je mag er zeker van zijn dat de 3 presentatoren hun best zullen doen om je Top Gear te doen vergeten. De openingsscène wordt in elk geval spectaculair. In film wordt er soms nog gretiger met geld gesmeten, maar de eerste scène van The GRAND TOUR wordt wel meteen de duurste uit de geschiedenis van het kleine scherm. Ze heeft namelijk 3 miljoen euro gekost. Ze is ingeblikt in de woestijn van Californië en zal zo maar eventjes 150 auto’s, 2.000 fans, 6 vliegtuigen en ook acrobaten en steltlopers omvatten. Amazon, dat het nieuwe programma produceert, liet altijd in het midden wat het budget voor 3 seizoenen van het nieuwe programma is. Maar in de wandelgangen viel inmiddels te vernemen dat het gaat om bijna 200 miljoen euro, oftewel zo’n 5,5 miljoen euro per aflevering. Dat is aanzienlijk meer dan het – reeds astronomische – budget dat de BBC ooit ter beschikking stelde. +++
+++ In Europa moet de verkoop van de HONDA NSX feitelijk nog op gang komen, maar de Japanners zijn nu al druk bezig met een verbeterde versie. Daarin zullen andere stoelen worden gemonteerd. Het huidige meubilair is teveel afgestemd op de lichaamsproporties van Aziaten (en vrouwen), waardoor lange Westerlingen te hoog en te veel ‘op de bok’ zitten. Bij een sportwagen is dat funest. Nieuw, lager geplaatste zetels moeten dit probleem gaan verhelpen. Met een lager zwaartepunt zal ook de beleving van de NSX, die het tot nu toe in vergelijkingstests steevast aflegt tegen McLaren, verbeteren, zo hoopt men bij Honda. +++
+++ NISSAN vordert gestaag met de bouw van haar samen met Daimler gefinancierde fabriek in Aguascalientes (Mexico). Daar zal een nieuwe generatie compacte premiummodellen gebouwd gaan wordenen, zowel voor Infiniti (vanaf 2017) als voor Mercedes (vanaf 2018). Het is de bedoeling dat er in 2020 meer dan 230.000 auto’s per jaar van de band rollen. Het gaat daarbij onder andere om de nieuwe A klasse. Infiniti wil de QX in Mexico gaan bouwen. +++
+++ Agenten hebben geregeld last van fouten in het nieuwe navigatiesysteem in POLITIE auto’s en daardoor gaat kostbare tijd verloren, bevestigt de Politievakbond ANPV de berichtgeving in het Algemeen Dagblad. Het apparaat geeft onder meer onlogische routes aan en de schermen lopen soms vast. In 2015 werd er in politieauto’s een nieuw systeem geplaatst. De ANPV ontving daarover de afgelopen maanden meer dan 200 klachten. Voor het eind van het jaar zit het systeem in 2000 wagens, maar de vakbond wil eerst dat een aantal grote gebreken met spoed wordt opgelost. De grootste klacht is dat de navigatiemodus automatisch uitschakelt als volgens het systeem de bestemming is bereikt. Een agent die per ongeluk te ver doorrijdt, ziet het adres waar bijvoorbeeld net een overval is gepleegd niet meer op zijn scherm. Agenten moeten van het navigatiesysteem soms ook door drukke straten heen. “De navigatie gaat ervan uit dat de politie geen snelheidslimiet kent. Dus is de kortste route de snelste route”, zegt een agent van de Rotterdamse politie tegen de krant. “Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Je kunt in een woonwijk geen 120 kilometer per uur rijden”. Er zijn ook problemen met de koppeling tussen de meldkamer en het systeem. Vooral na de wisseling van een dienst is een politieauto soms urenlang niet verbonden met de meldkamer, waardoor er al die tijd geen adressen kunnen worden doorgestuurd. Ook de kwaliteit van het materiaal laat te wensen over. De toetsen op de toetsenborden breken erg makkelijk af. En als er een storing is in het systeem duurt het vaak lang voordat het probleem is opgelost. “Bij mijn laatste dienst heb ik twee keer van voertuig moeten wisselen. Bij het derde politiebusje werkte het systeem pas. Er staan dan dus auto’s onnodig stil, omdat de apparatuur niet werkt”, zegt een Rotterdamse agent in de krant. Het is niet bekend of de slecht werkende apparatuur al voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. Volgens de politieman is het wel een keer gebeurd dat collega’s niet op het juiste adres terechtkwamen toen ze op weg waren naar iemand die gereanimeerd moest worden. Maar de ambulance was toen “gelukkig” al ter plaatse. De problemen zijn bekend bij de korpsleiding van de Nationale Politie. Volgens de ANPV heeft de korpsleiding ook toegezegd dat er een onderzoek wordt ingesteld. In augustus werd bekend dat de politie af wilde van alle dienstwagens met een automatisch remsysteem. Vanuit heel Nederland zouden er klachten over zijn van agenten. +++