Nieuwstelex

0

+++ BORGWARD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij een fabriek gaat bouwen in Bremen, de Duitse stad waar het merk voor het faillissement begin jaren zestig ook was gevestigd. Borgward maakt zijn rentree op de automarkt met de BX7, een SUV van Audi Q5 formaat. De prijs zal echter veel lager zijn dan bij het model met 4 ringen op de grille. Borgward noemt dit “bereikbaar premium”. De BX7 zal in China geproduceerd worden. Dat is kostentechnisch een voordeel, maar imagotechnisch (althans, vanuit het perspectief van onze oosterburen) een nadeel. Daarom start Borgward begin volgend jaar met de bouw van een fabriek in Bremen. De productie van auto’s moet in 2018 van start gaan, zo laat de PR chef weten, maar we moeten eerder aan assemblage denken. Borgward denkt namelijk uit de voeten te kunnen met 50 à 100 werknemers. Die gaan dus half afgebouwde Chinese auto’s rijklaar maken. De BX7 waarmee Borgward zijn comeback maakt zal volledig elektrisch zijn. Op de tekentafel staan ook een kleinere BX5 en een BX6. Borgward heeft naar eigen zeggen in China inmiddels 15.000 auto’s verkocht. Vanaf 2018 is Europa aan de beurt. +++

+++ De Duitse autofabrikanten hebben de handen ineen geslagen om een netwerk aan snellaadstations voor ELEKTRISCHE auto’s langs de snelwegen door heel Europa aan te leggen. Aan het consortium doen Volkswagen, Audi, Porsche, Daimler en BMW allemaal mee, zo meldt Automobiel Management. De bedoeling is om minstens enkele duizenden laadstations met tot 30 laadpunten elk aan te leggen. Elk laadpunt zou een capaciteit tot 350 kW krijgen zodat elektrische auto’s in 20 minuten rond 300 kilometer extra bereik op kunnen laden. Partijen zijn momenteel bezig met het uitwerken van de verdere details, aldus het vakblad. De Duitsers denken ook al over soortgelijke projecten elders in de wereld, met name in de Verenigde Staten. +++

+++ FORD maakt werk van haar nieuwe luxelabel Vignale waarmee de aanval wordt geopend op de premiummerken. Van de grootste modellen uit het gamma (de Mondeo en de S-Max) is er al een Vignale uitvoering, Autointernationaal.nl publiceerde onlangs een test van de gelifte Kuga Vignale en nu laat Wolfgang Kopplin (hoofd marketing en verkoop bij Ford) weten dat er ook van de nieuwe Fiesta een dergelijke topuitvoering is gepland. “Sommige kopers zijn bereid om voor een compacte auto met premium uitrusting 30.000 euro of meer uit te geven”, aldus de topmanager. Voor dat geld kunt u straks een Fiesta krijgen die naast heel wat assistentiesystemen, lichtmetalen velgen, lederen bekleding en speciale kleuren, ook over een speciale grille met typisch hexagonaal patroon beschikt. Voor de rest kan de Ford Vignale klant rekenen op bepaalde diensten, zoals een gratis maandelijkse autowasbeurt, een interieurbehandeling tijdens het onderhoud of een taxidienst. +++

+++ In België worden er elke dag gemiddeld 28 auto’s GESTOLEN. Dat is nog maar de helft van 10 jaar geleden, maar toch is het geen leuke verrassing als je moet vaststellen dat je auto weg is. Volgens de Franstalige krant La Dernière Heure zijn het vooral gespecialiseerde bendes die verantwoordelijk zijn voor autodiefstallen. Soms gaat het om onderdelen, maar vaak ook om volledige auto’s. De gestolen goederen zijn bestemd voor Oost Europa en Afrika. Volkswagen was in 2015 in België het meest in trek bij de dievengilde met in totaal 1.381 ontvreemdingen. Daarna volgen Mercedes (699), Citroën (697), BMW (691), Renault (683), Peugeot (653), Opel (523), Audi (500), Ford (436) en Toyota (398). +++

+++ In de eerste 9 maanden van dit jaar verloopt de verkoop van de KIA Sportage in Europa voorspoediger dan ooit, met tot op heden 110.358 exemplaren (+35,7 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2015). Daarmee overtreft de nieuwe Sportage nu al het totale Europese verkoopaantal van 105.317 exemplaren in 2015. Van Kia’s nieuwste aanwinst, de hybride cross-over Niro, zijn sinds de verkoopstart afgelopen zomer al bijna 5.000 exemplaren afgeleverd aan klanten in Europa, waarvan ruim 600 in Nederland. In Europa hebben nog 15.000 klanten een Niro in bestelling staan. Deze auto’s levert Kia nog voor de jaarwisseling af. De Optima familie werd afgelopen zomer uitgebreid met de Sportswagon, de PHEV (stekkerhybride) en de GT. Met succes, want de verkoop van de Optima familie steeg met 180,5 procent in de eerste 9 maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In 2016 zijn tot nu toe al 6.193 exemplaren verkocht. +++

+++ Wat is de gemiddelde LEEFTIJD van iemand die in Nederland een nieuwe auto koopt? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (56 procent) 56 jaar of ouder is. Gemiddeld is iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland 61 jaar. Dat verklaart vermoedelijk de populariteit van ‘hoge instap’ modellen als de Renault Captur. Bijna 80 procent van alle particuliere autokopers is ouder dan 45 jaar. Wie voor de jeugd gaat, heeft niet de toekomst, want 18-25 jarigen hebben slechts een verkoopaandeel van 2 procent. Bij jonge occasions (tot 5 jaar oud) is deze kopersgroep sterker vertegenwoordigd, maar hun aandeel is nog steeds een bescheiden 5 procent. Andersom maken 65-plussers maar 7 procent uit van de kopers van een meer dan 5 jaar oude occasion. Particulieren die een nieuwe auto kopen, houden deze gemiddeld 5,5 jaar. Bij occasions tot 5 jaar is de liefde na 4,2 jaar over en bij oudere tweedehands auto’s wordt er na gemiddeld 3,1 jaar afscheid genomen. +++

+++ Op de internationale automarkt, die in de eerste 9 maanden van dit jaar met 5 procent is gegroeid, is het aantal verkopen van de RENAULT Groep met 16 toegenomen naar 721.741 voertuigen. Het marktaandeel van de Fransen stijgt daardoor met 0,3 punten naar 3,3 procent. In Europa wist de Renault Groep met 11,3 procent te plussen, terwijl de markt als geheel (Rusland meegerekend) 5,3 procent groeide. Het marktaandeel kon zo met 0,5 procent worden opgevoerd tot 9,5 procent. Het merk Renault realiseerde een groei van 8,1 procent dankzij het succes van de nieuwe modellen Mégane, Kadjar, Espace en Talisman. De Clio blijft de 2e meest verkochte auto in Europa en de Captur is de populairste cross-over in zijn klasse. In het derde kwartaal behaalde Renault een marktaandeel van 20,8 procent in het segment van elektrische auto’s in Europa. Het marktaandeel van de Zoe steeg naar 22,4 procent. Dochter Dacia kende een stijging van 22,1 procent, vooral omdat de Sandero Stepway en de Duster in trek waren. +++

+++ TESLA heeft in het derde kwartaal voor het eerst sinds tijden zwarte cijfers geschreven. Daarmee doorbrak de producent van elektrische auto’s een lange reeks van 8 kwartaalverliezen op rij. De winst van Tesla bedroeg 22 miljoen dollar, omgerekend ruim 20 miljoen euro, op een omzet van 2,3 miljard dollar. Een jaar geleden zetten het bedrijf nog een verlies van bijna 230 miljoen dollar in de boeken. Het is voor de tweede keer sinds de beursgang van Tesla in 2010 dat het bedrijf een kwartaal afsluit met zwarte cijfers. De omzet van het concern was 145 procent hoger. CEO Elon Musk denkt dat het vierde kwartaal nog beter wordt. Ook de veelbesproken investering in Solarcity zou dit jaar al voor een positieve bijdrage kunnen zorgen volgens hem. Tesla meldde eerder deze maand al dat het afgelopen kwartaal flink meer wagens aan de man had weten te brengen. Het bedrijf van Musk leverde 24.500 bolides af, zo’n 70 procent meer dan een kwartaal eerder. Tesla zet de laatste tijd echter alles op alles om de meer exemplaren van de Models S en Model X af te leveren. De autobouwer wil graag indruk maken op investeerders. In de tweede helft van volgend jaar brengt het bedrijf het kleinere en minder dure Model 3 op de markt. Voor het zover is zou Tesla graag nog extra kapitaal ophalen. Tesla rekent er nog steeds op dat er in de tweede helft van het jaar 50.000 auto’s worden afgeleverd. De onderneming denkt in het laatste kwartaal van dit jaar dus nog ietsje meer auto’s te kunnen verkopen dan afgelopen kwartaal. Het jaarsaldo zal uitkomen op circa 90.000 auto’s. In 2018 moeten dat er 500.000 zijn. +++

+++ De politie moet veel zichtbaarder worden voor verkeersdeelnemers, maar ook de onopvallende patrouilles moeten toenemen. Daarmee kan het aantal VERKEERSHUFTERS op de weg worden verminderd. Nu wanen snelheidsovertreders, bumperklevers, bellers en vooral drankrijders zich op de weg onaantastbaar, omdat er te weinig kans bestaat dat zij op heterdaad betrapt worden. Dat zegt de landelijke verkeersofficier van justitie, Achilles Damen. Hij wil automobilisten ogenblikkelijk laten aanspreken op hun wangedrag. Dat werkt beter dan wanneer er na 2 weken een bekeuring op de deurmat valt. Mensen zijn dan al vergeten waar en wanneer zij te hard hebben gereden. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers steeg van 570 in 2014 naar 621 vorig jaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid heeft berekend dat als het toezicht met 20 procent omlaag gaat, het aantal ongevallen met 5 procent stijgt. Naast snelheidsovertreders maakt Damen zich ook grote zorgen over drankrijders. Hij noemt het bizar dat mensen nog met alcohol op achter het stuur kruipen. Daarvoor heeft hij geen begrip. De pakkans kan wat Damen betreft niet groot genoeg zijn. +++

Comments are closed.