Nissan Qashqai blijft Brits

0

Nissan heeft besloten dat ook de volgende generatie Qashqai in het Britse Sunderland gebouwd gaat worden. Daarmee komt een eind aan de onzekerheid voor het fabriekspersoneel aldaar. Maar er is meer goed nieuws: Sunderland heeft ook de productieorder gekregen voor de volgende generatie X-Trail.

Nissan topman Carlos Ghosn was vorige week op bezoek geweest bij de Britse premier Theresa May. Toen liet hij weten dat het niet vanzelfsprekend is dat ook de derde generatie Qashqai in het Verenigde Koninkrijk geproduceerd zou gaan worden. De vorige en huidige edities van de cross-over lopen daar weliswaar wel van de band, maar de Brexit, het Britse vertrek uit de Europese Unie, zorgt voor grote onzekerheid in de branche en zet veel plannen op losse schroeven. Niemand weet namelijk wat de gevolgen voor de Britse auto-industrie zullen zijn.

De openlijk geuite twijfel van Ghosn was wellicht onderhandelingstactiek. Hij zegt van May voldoende garanties te hebben gekregen dat zij de nationale auto-industrie ‘concurrerend’ zal houden. Het personeel van de Sunderland fabriek, waar het nieuws over de mogelijke heroverweging hard was aangekomen, kan nu weer rustig slapen. En dat zij ook de nieuwe X-Trail mogen gaan bouwen, is helemaal goed nieuws.

De grotere broer van de Qashqai loopt momenteel in Japan van de band. De fabriek in Sunderland werd in 1986 geopend en deed eerst ervaring op met het bouwen van de Bluebird. Diens opvolger, de Primera, was veel meer Europees van karakter, maar toch kreeg dit model na 3 generaties geen vervolg. De reden was dat het traditionele D segment aan het leeglopen was en Nissan wilde liever zijn kaarten inzetten op een compleet nieuw type auto: de cross-over.

Dat was een slimme zet, want van de Qashqai (foto) zijn inmiddels 2 miljoen exemplaren gebouwd. De totale productie van de fabriek in Sunderland heeft de grens van 9 miljoen auto’s gepasseerd. Ook de Juke ziet er het levenslicht. Sunderland is de grootste autofabriek van het Verenigd Koninkrijk. Nissan neemt met de faciliteit afgerond een derde van de totale Britse autoproductie voor haar rekening.

Van alle in Sunderland gebouwde auto’s wordt 80 procent geëxporteerd naar meer dan 130 landen. In de fabriek werken 7.000 mensen, terwijl bij toeleveranciers nog eens 28.000 personen werken. May heeft dus groot gelijk dat zij Ghosn tegemoet is gekomen in de vorm van garanties zodat de faciliteit nog minimaal één autogeneratie kan blijven draaien. De huidige Qashqai krijgt volgend jaar eerst nog een facelift. De opvolger gaat medio 2019 in productie. De nieuwe X-Trail zal eerder een levenslicht zien omdat deze cross-over reeds zijn cosmetische correctie achter de rug heeft.

Comments are closed.