Toyota blijft groeien

0

Toyota heeft in augustus in Europa prima zaken gedaan. Er werden liefst 17,5 procent meer auto’s verkocht. Daardoor kon het marktaandeel worden vergroot van 4,1 naar 4,4 procent. Premiumdochter Lexus wist zelfs 23,7 procent te plussen. Toch moet de grote klapper nog komen, want pas in november start de levering van de nieuwe C-HR, die op de autosalon van Parijs in productievorm zijn publieksdebuut beleeft. Deze cross-over is primair voor onze marktregio ontwikkeld en zal exclusief in Turkije gebouwd gaan worden.

Mede dankzij de goede gang van zaken in Europa heeft Toyota in augustus voor het eerst sinds 2 maanden weer meer auto’s gebouwd dan een jaar geleden. Uit de Japanse fabrieken rolden 214.772 exemplaren en in de buitenlandse productiefaciliteiten zagen 489.497 nieuwe personenauto’s het levenslicht. Deze aantallen betekenen een plus van respectievelijk 12,5 en 13,5 procent ten opzichte van augustus 2015. De eerste stijging valt voor een belangrijk deel te verklaren door de sterk gestegen Toyota verkopen op de Japanse markt. In augustus werden aldaar 101.464 auto’s verkocht, oftewel ruim 16 procent meer dan een jaar eerder.

chra3

Bij Daihatsu kwam de Japanse output uit op afgerond 40.000 auto’s, een derde meer dan in augustus 2015. Dit dochtermerk wordt steeds belangrijker voor Toyota omdat zijn moet helpen het marktaandeel op groeimarkten te vergroten. Daar vallen meer zieltjes te winnen met kleine, zuinige en goedkope auto’s; de specialiteit van Daihatsu. Toyota gaat daarom een nieuwe divisie oprichten dat zich gaat bezighouden met de ontwikkeling en verkoop van primair voor groeimarkten bestemde modellen.

De stapt volgt op de volledige inlijving door Toyota van Daihatsu afgelopen januari. Daarvoor had de Japanse autogigant al 51,2 procent van de aandelen van haar dochter in handen. Toyota zegt zich binnen de nieuwe visie niet te zullen gaan bemoeien met de ontwikkeling en de verkoop van kleine auto’s die specifiek voor groeimarkten zijn bedoeld; dat is immers de expertise van Daihatsu. Dit merk heeft zich zelfstandig kunnen ontwikkelen tot grote speler in Indonesië. Tegelijkertijd is de Toyota Etios, een primair voor India ontwikkeld model, geen succes. Met vereende krachten willen de Japanners nu markten als India en Vietnam gaan veroveren. De te ontwikkelen auto’s zullen allemaal op het ‘Daihatsu New Global Architecture’ (DNGA) platform worden gebaseerd. Deze bodemplaat is primair bestemd voor B segment modellen.

chra2

Comments are closed.