Toyota Yaris wordt heet

0

In de slipstream van de WRC comeback volgend jaar, werkt Toyota aan de ontwikkeling van een hete versie van de Yaris. Met dit model gaan de Japanners de strijd aan met de Ford Fiesta ST en de Peugeot 208 GTi.

In 2017 maakt Toyota zijn langverwachte comeback in het World Rally Championship (WRC). De Japanners zullen aldaar de confrontatie zoeken met de Citroën C3, de Ford Fiesta, de Hyundai i20 en de Volkswagen Polo. Wapen in de strijd is de door Toyota Gazoo Racing WRC ontwikkelde en door Microsoft gesponsorde Yaris. Teambaas is viervoudig WRC kampioen Tommi Mäkkinen. Juho Hänninen werd vorige week als aangesteld als eerste fabriekscoureur.

Maar racen is een dure hobby en het geld dat Toyota op zondag aan het WRC kwijt is, wil het merk op de andere dagen van de week terugverdienen. Daarom komt er van de volgende generatie Yaris een straatversie van de WRC uitvoering. Toyota leverde haar B segment in het verleden ook al eens in een sportieve variant, met wisselend succes. Zo was de Toyota Yaris T-Sport uit 2001 wel warm, maar met zijn 106 pk sterke 1,5 liter krachtbron niet heet genoeg om de concurrentie slapenloze nachten te bezorgen. In 2007 volgde de Yaris TS, maar aan zijn Avensis motor (1,8 liter en 133 pk) viel niks sportiefs te beleven. Het was wel een goede caravantrekker.

yarisracinga2

Van de huidige, derde generatie Yaris is nooit een sportversie verschenen. Wel werd in 2013 op de IAA van Frankfurt de Hybrid-R conceptstudie getoond, die dankzij elektrische ondersteuning 420 pk sterk was en over vierwielaandrijving beschikte. Maar die opzet bleek bij nader inzien te buitenaards voor een productievariant.

In 2018 gaat het er alsnog van komen. Dan moet de vierde generatie Yaris klaar zijn en in het kader van ‘win on Sunday, sell on Monday’ komt er dus een op de WRC wedstrijdauto gebaseerde productievariant. Die krijgt waarschijnlijk een 1,5 liter turbokrachtbron (zoals ook gebruikt wordt in de raceversie van de  C-HR). Reken op minimaal 220 pk. Dat betekent eindelijk vuurwerk voor de kleine Toyota!

Reageren is niet mogelijk.