De misrekening van de BMW i3

0

Afgelopen zomer verbeterde BMW de elektrische i3 door de montage van een 94Ah accu, in plaats van een exemplaar van 60Ah. Het resultaat is een reële actieradius van maximaal 200 km (volgens NEFZ norm 300 km), oftewel circa 40 procent meer dan voorheen. Een snel laadmodus, 19-inch velgen en een speciaal aankleedpakket voor het exterieur maken ook onderdeel uit van het modeljaar 2017 nieuws.

De wijzigingen wierpen direct vruchten af, want in augustus wist BMW liefst 2.848 orders te noteren voor de i3. Dat waren er 73,2 procent meer dan in dezelfde maand van 2015. De grotere actieradius lijkt dus meer autoconsumenten over de streep te trekken. “Met de oude actieradius kon de i3 klant in de praktijk ook prima uit de voeten, maar we hebben het emotionele aspect van een groter bereik onderschat”, zo laat een BMW insider weten. Door de verkoopboost denkt men dit jaar 27 à 28 duizend exemplaren van de i3 te kunnen verkopen.

BMW i3 2017

Maar zal de nieuwe Opel Ampera-E, die volgens NEFZ norm een actieradius van 500 km biedt, niet alle vliegen gaan afvangen? BMW zal daar weinig tegen kunnen doen omdat de koolstofvezel structuur van de i3 te klein is voor een groter accupakket. Uitgerekend dat innovatieve aspect van de kleine Duitser staat een gunstig toekomstperspectief in de weg.

De genoemde Opel heeft door een andere lay-out en een 17 centimeter langere carrosserie plaats voor een dubbel zo grote accu. De meerkosten daarvan heeft moederbedrijf General Motors ruimschoots kunnen compenseren door af te zien van exotische materialen als koolstofvezel. De Ampera-E is daardoor afgerond 400 kilometer zwaarder dan de i3, maar de autoconsument maalt daar niet om. Zijn gevoelige c.q. emotionele snaar ligt, zoals de BMW insider zei, op het gebied van actieradius.

Opel Ampera-e

De Opel is dus in de perceptie van de consument DE hightech elektrische auto. De i3 maakt ineens een verouderde indruk. BMW heeft laten weten dat zij over 2 jaar met een nieuwe accu update komt. Maar zelfs met deze gepland vergroting van de actieradius (50 procent) zal BMW concurrent Opel niet in kunnen halen. In München erkent men inmiddels dat de i3 in de actieradiusstrijd (‘wie heeft de langste?’) een waardeloze kaart is geworden. BMW zet nu in op een elektrische versie van de X3. In diens wagenbodem is genoeg plek voor een groot accupakket.

Overigens moet niemand blind vertrouwen op de actieradius volgens NEFZ norm. Door de bank genomen bedraagt het bereik in de praktijk 75 procent van deze waarde. Maar uit een recente test bleek dat de reële actieradius van de Renault Zoe slechts 58,5 procent is. De BMW i3 lijkt minder de sjoemelen: dezelfde test wees uit dat deze elektrische auto een reëel bereik heeft van 73 procent van de NEFZ norm. De Opel Ampera-E is überhaupt nog niet getest.

Renault Zoe

Comments are closed.