Verkopen september: Renault dubbel zo groot als Citroën

0

De verkoop van personenauto’s is in Europa in september met 7,3 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Met 1.496.206 geregistreerde auto’s was het de beste september ooit. Een maand eerder werd al een stijging van 10 procent genoteerd, nadat de verkopen in juli voor het eerst in 3 jaar daalden.

Nederland was samen met Griekenland het enige land waar geen sprake was van een verkoopstijging. Bij ons daalde de afzet met 4,2 procent tot 33.545 auto’s. Koplopers waren Italië (plus 17,4 procent) , Spanje (plus 13,9 procent) en Duitsland (plus 9,4 procent).

Merk

MA 9/16

MA 1-9/16

MA 1-9/15

MA 9/15

Volkswagen 10,8% 11,3% 12,2% 11,2% – –
Ford 7,2% 7,0% 7,3% 7,9% – –
Opel/Vauxhall 6,9% 6,7% 6,7% 7,1%
Renault 6,5% 7,0% 6,7% 5,8% + +
Mercedes-Benz 6,1% 5,5% 5,1% 5,6% + +
BMW 5,9% 5,3% 5,1% 5,7% + +
Audi 5,5% 5,5% 5,5% 5,4% +
Peugeot 5,2% 5,7% 6,0% 5,7% – –
Fiat 4,5% 5,0% 4,7% 4,3% + +
Skoda 4,2% 4,3% 4,4% 4,1% o
Nissan 4,1% 3,7% 4,1% 4,6% – –
Toyota 4,1% 4,0% 4,0% 4,1% o
Hyundai 3,4% 3,3% 3,3% 3,6%
Citroën 3,0% 3,7% 3,9% 3,6% – –
Kia 3,0% 2,9% 2,7% 2,9% + +
Dacia 2,3% 2,8% 2,7% 2,1% + +
Seat 2,0% 2,3% 2,4% 2,1% – –
Volvo 1,8% 1,8% 1,8% 2,0%
Mazda 1,8% 1,6% 1,4% 2,0% o
Mini 1,8% 1,4% 1,5% 1,8%
Suzuki 1,4% 1,3% 1,3% 1,4% o
Honda 1,3% 1,1% 0,9% 1,3% +
Land Rover 1,3% 1,0% 1,0% 1,1% +
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% + +
Mitsubishi 0,7% 0,8% 0,9% 0,8% – –
Jaguar 0,7% 0,4% 0,3% 0,5% + +
Smart 0,6% 0,7% 0,7% 0,6% o
Alfa Romeo 0,5% 0,4% 0,4% 0,4% +
Porsche 0,5% 0,5% 0,5% 0,4% +
DS 0,4% 0,5% 0,5% 0,6%
Lexus 0,4% 0,3% 0,3% 0,4% o
Lancia/Chrysler 0,4% 0,5% 0,4% 0,3% + +
Subaru 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Maserati et al. 0,1% 0,0% 0,1% 0,1%

Volkswagen blijft met zijn verschillende merken verreweg de grootste autofabrikant in Europa, al zet de daling van het marktaandeel door: Het autoconcern uit Wolfsburg heeft nu 22,9 procent van de Europese automarkt in handen. In de eerste 9 maanden van 2015 was dat nog 25,0 procent. Oorzaak: de dieselaffaire. Daardoor weet Volkswagen dochter Seat niet de profiteren van de aantrekkende verkopen op de thuismarkt en groeit het premiumlabel Audi minder hard dan zijn concurrenten BMW en Mercedes.

Het merk met het sterlogo mag zich nu het grootste luxemerk van Europa noemen, net zoals in oude tijden toen geluk nog heel gewoon was. BMW presteert evenwel ook prima, evenals SUV specialist Jeep. Lancia weet dankzij het economische herstel op haar thuismarkt zowaar weer wat op te krabbelen. De meeste indruk maakt echter de opmars van Jaguar. Dit merk verovert gestaag marktaandeel dankzij modellen als de XE, XF en natuurlijk de F Pace.

Bij de volumemerken weet ook Fiat te profiteren van de gezondere Italiaanse economie. In Frankrijk groeit de Renault Groep ten koste van zijn landgenoot PSA. Vroeger was de fabrikant van de merken Peugeot, Citroën en DS altijd duidelijk groter, maar die tijd is voorbij. Op concernniveau heeft Renault nu 8,7 procent van de Europese automarkt in handen versus 8,6 procent voor PSA. Met name Citroën heeft het moeilijk en moet lijdzaam toe zien hoe het merk met het wybertjeslogo inmiddels een ruim dubbel zo groot marktaandeel heeft.

Renault weet ook dankzij dochter Dacia goed te scoren. Een ander ‘value for money’ merk dat duidelijk in de lift zit, is Kia. Al lijkt dat vooral te komen door de allesbehalve goedkope Sportage. Zoals gebruikelijk hebben merken zonder een sterk prijsprofiel of kwaliteitsimago het moeilijk. Dat geldt met name voor Ford, de eerder genoemde PSA labels, maar ook voor Mitsubishi en Nissan. Het is tevens een aanvullende reden waarom Seat en het merk Volkswagen relatief slecht presteren.

Reageren is niet mogelijk.