Ondanks dat het terugdraaien van kilometertellers strafbaar is, gebeurt dit bij 2 procent van alle Nederlandse occasions. Dit meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat deze week een campagne tegen tellerfraude start.
Per auto levert de fraude ongeveer 1.000 euro schade op. Er zijn 163.000 auto’s en lichte bedrijfswagens in Nederland met een teruggedraaide teller. Zelfs zonder rekenmachine kan dan snel worden becijferd dat de fraude naar schatting ruim 160 miljoen euro bedraagt.
In de jaren tachtig was het aandeel auto’s met een teruggedraaide kilometerstand in Nederland 35 procent. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien. De daling naar 2 procent komt verder door het werk van stichting NAP en door het feit dat het terugdraaien van kilometerstanden sinds 2014 strafbaar is. Er wordt nu strikt gecontroleerd en bij iedere onderhoudsbeurt wordt de tellerstand door de RDW opgeslagen. Onregelmatigheden vallen hierdoor snel op.
Een strikte controle is echter moeilijker bij geïmporteerde auto’s. In grote delen van Europa is er minder toezicht. Hierdoor kan er gemakkelijker met de tellerstand gerommeld worden. De RDW vermoedt dat er met gemiddeld 30 tot 50 procent van de geïmporteerde auto’s uit Duitsland wordt gesjoemeld. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Hackers zijn eenvoudig via Google te vinden en doen het terugdraaien voor een paar tientjes. Meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.
Deze week beginnen Nederland en België met een samenwerking om tellerfraude tegen te gaan. Het betreft een permanent initiatief en de RDW hoopt dat de rest van Europa zich er snel bij aan wil sluiten. Om de consument te wijzen op de risico’s van het kopen van een auto met een teruggedraaide teller is de RDW met de voertuigbranche, verenigd in de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), een voorlichtingscampagne gestart: ‘Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport’.