BMW en Opel met eigen snellaad palen

0

BMW gaat in samenwerking met Allego een eigen snellader aanbieden. Die is goed voor een laadsnelheid van liefst 350 kWh. Allego levert nu ook reeds laadpalen, maar nu zal een krachtiger type ontwikkeld worden die bestemd is voor het Europese laadnetwerk dat BMW wil opzetten in samenwerking met Daimler en enkele merken van het Volkswagen concern.

De snellader met er voor zorgen dat de i3 de komende jaren concurrerend blijft. BMW zal pas in 2021 met een nieuw model voor de zogeheten ‘i Next’ lijn komen. Diverse projecten waren aanvankelijk in de ijskast beland vanwege tegenvallende verkopen van de i3. BMW beseft nu echter dat zij een alternatief moet bieden aan de elektrische modellen die Audi en Mercedes voor 2018 resp. 2019 op het menu hebben staan.

Als tussenpaus komt er in 2020 een elektrische versie van de volgende generatie X3 op de karkt. Verder gaat elk toekomstig model van BMW leverbaar worden in een hybride uitvoering. Zo komt er in 2019 een stekkerhybride versie van de eerder genoemde X3. BMW laat nog niks los over de carrosserievorm van haar eerstvolgende ‘i Next’ model, maar laat doorschemeren dat de i3 dan “opnieuw zal worden uitgevonden”.

opelamperaelaadpaala

Opel heeft inmiddels een snellader voor zijn eigen hoofdkantoor staan. Volgens dit Duitse merk volstaat 30 minuten aan de stekker om de nieuwe Ampera-e een actieradius van 150 kilometer te geven. Het Duitse ministerie van Transport en Digitale infrastructuur heeft aangekondigd dat tegen einde van volgend jaar 400 snellaadstations worden geïnstalleerd langs de snelwegen bij onze zuiderburen. Dit gebeurt in samenwerking met tankstationuitbater Tank und Rast.

Bovendien heeft de Duitse regering toegezegd de komende jaren 300 miljoen euro te investeren in de ontwikkeling van de nodige infrastructuur met de installatie van 5.000 snellaadstations en 10.000 normale laadstations bij tankstations langs hoofdwegen, bij winkelcentra, sportcomplexen, autodeel parkeerplaatsen, treinstations, luchthavens en expositieruimtes. Die moeten allemaal in 2020 gerealiseerd zijn.

Modellen als de i3 en Ampera-e krijgen op deze manier op afzienbare termijn toegang tot een uitgebreid netwerk van aangepaste laadstations. Het gebrek aan actieradius is momenteel het grootste bezwaar van consumenten tegen een elektrische auto. Opel lost dit probleem met de revolutionaire Ampera-e, die vorige maand op de autosalon van Parijs zijn debuut beleefde, al deels op. Het model heeft namelijk een theoretische actieradius van meer dan 500 kilometer. Dat betekent een minimaal 100 kilometer groter bereik dan de modellen die nu op de markt zijn kunnen bieden.

Naast de snellader kan men met de Ampera-e ook terecht via een optioneel thuislaadstation, bekend onder de naam ‘Wallbox’, via openbare wisselstroomlaadstations en thuis via een klassiek stopcontact. Elke eigenaar kan de Opel dus opladen zoals het haar of hem uitkomt. De batterijen van de 204 pk sterke Ampera-e zijn ingebouwd in de bodemplaat, zodat er voldoende plaats is voor 5 passagiers en de kofferbak een ‘volwaardig’ formaat heeft. Verder is de Opel uitgerust met de digitale connectiviteit in de vorm van het OnStar systeem.

Comments are closed.