Exclusief: zitproef Opel Ampera-E

0

Hebben elektrische auto’s subsidie nodig? De ANWB en de stichting Natuur & Milieu menen van wel. Zij willen dat minister Henk Kamp van Economische Zaken ook volgend jaar zijn knip trekt om de verkopen een duw in de goede richting te geven. Maar Autointernationaal.nl vindt dat niet langer nodig.

amperaezitproefa2

Autofabrikanten kunnen de markttransitie wel op eigen kracht regelen. BMW is die mening ook toegedaan. Deze speler op de automarkt verwacht volgend jaar een 25 procent hogere afzet aan elektrische modellen. En ook Opel positief gestemd. Haar nieuwe Ampera-E biedt namelijk de grootste actieradius in zijn segment. Een select aantal autojournalisten mocht alvast kennismaken met de elektrische cross-over.

amperaezitproefa3

Als de Ampera-E vanaf het tweede kwartaal van 2017 deel gaat nemen aan het straatverkeer, zal hij vermoedelijk niet echt opvallen. Ook niet in de gele kleur van de test auto. Dat komt enerzijds omdat de Ampera-E er als een ‘echte Opel’ uit zien. De optische verwantschap met zijn broers Adam en Astra is groot. Anderzijds oogt de Ampera-E lang niet zo futuristisch als de BMW i3, Renault Zoe en Tesla Model X: Opel ‘normaliseert’ de elektrische auto. En dat past natuurlijk uitstekend bij het merkimago: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

amperaezitproefa4

Het 60 kWh accupakket bevindt zich in de wagenbodem van de 4,17 meter lange Ampera-E. De set zit ter bescherming in een soort kooi. Dat heeft ook voordelen qua crashbestendigheid en torsiestijfheid. Door het zwaartepunt is het weggedrag zeer lichtvoetig, zo belooft Opel, zonder dat de vering onnodig hard is. Bij de Ampera-E ontbreekt een middentunnel waardoor 5 personen comfortabel een zitplek kunnen vinden. De kofferruimte is 381 liter groot. Dat is 11 liter meer dan in de 20 centimeter langere Astra past.

amperaezitproefa5

De elektromotor van de Ampera-E is goed voor een imposante 204 pk en 360 Nm. Daar kan geen enkele Astra tegenop. Alleen de Corsa OPC kan hem qua acceleratie naar 100 km/u (7,2 seconden) bijhouden. Opel denkt dan ook dat de koper van een Ampera-E veel plezier kan beleven aan zijn auto. En de pret hoeft niet snel voorbij te zijn, want de theoretische actieradius ligt boven de 500 kilometer.

amperaezitproefa6

In de praktijk pakt die waarde (natuurlijk) lager uit, maar toch: Ralf Hannappel, bij Opel verantwoordelijk voor elektrische model, is met de Ampera-E van Londen naar Parijs gereden; een afstand van 417 kilometer. “En toen had ik nog genoeg stroom over voor 80 extra kilometers”. Volgens Opel is de Ampera-E daardoor een volwaardig alternatief voor een conventioneel aangedreven gezinswagen en kan je hem dagelijks hard laten werken voor de kost.

amperaezitproefa7

De zitproef in de Ampera-E leert dat de Opel over comfortabele, zachte voorstoelen beschikt. Door het ontbreken van een middentunnel en de ‘zwevende’ middenconsole doet de cockpit zeer ruimtelijk aan. In de onderste helft van het dashboard bevinden zich tal van opbergvakken. Enige kritiekpunt is de materiaalkwaliteit die Opel gebruikt voor de boordplank en de deurpanelen: die doet niet echt hoogwaardig aan. De zitpositie is evenwel prima en het instrumentarium plus het centraal geplaatste beeldscherm zijn goed afleesbaar. Ergonomisch klopt de Ampera-E ook als een bus. De overstap naar elektrisch rijden is dus heel eenvoudig.

amperaezitproefa8

Achterin is plek voor 3 passagiers. De achterbank staat wat hoger dan de voorstoelen, oftewel in bioscoopopstelling. Daardoor hebben de achterpassagiers een goed uitzicht. Zelfs 1,90 lange personen met hebben daar voldoende plek, zowel voor hun hoofd als benen. Je hebt eerder het gevoel in een SUV te zitten dan in een compacte hatchback.

amperaezitproefa9

Opel heeft de prijs van de Ampera-E nog niet bekend gemaakt, maar Autointernationaal.nl zet in op 32.995 euro. Daarmee wordt de Ampera-E goedkoper dan de BMW i3 en niet wezenlijk duurder dan de Nissan Leaf met een accucapaciteit van ‘slechts’ 30 kWh. Ja, het ziet er naar uit dat Opel elektrisch rijden bereikbaar gaat maken voor de gewone man!

Reageren is niet mogelijk.