De Honda Clarity Fuel Cell Vehicle (FCV) maakt zijn eerste opwachting in Europa. Hij wordt hier nog niet verkocht, maar moet wel helpen om brandstofcelauto’s te promoten. Honda hoopt dat tegen 2030 tweederde van haar wereldwijde afzet gegenereerd wordt met emissieloze modellen.
Het is daarom niet verrassend dat Honda nu al haar kennis wil tonen om deze doelstelling te bereiken. Met de komst van de Clarity FCV naar Europa wil het Japanse merk meer bekendheid geven aan de waterstofauto. De Clarity FCV beschikt net als zijn soortgenoot Toyota Mirai over een futuristisch design. Met het formaat (een D segment middenklasser) richt Honda zich op de grootste gemene deler op de mondiale automarkt: die voor gezinswagens waarin 4 volwassenen comfortabel kunnen worden vervoerd. De hele aandrijflijn zit onder de motorkap, waardoor er erg veel binnenruimte is.
Dankzij brandstofcel techniek is de actieradius een stuk groter dan bij andere emissieloze (lees: elektrische) auto’s. De Honda komt op papier liefst 750 kilometer ver (als praktijkwaarde wordt 589 kilometer genoemd). De eerste 6 exemplaren van de Clarity FCV die nu in Europa gearriveerd zijn, zijn bestemd voor een Europees proefproject met waterstofauto’s, genaamd HyFive (Hydrogen For Innovative VEhicles). De test vindt plaats in Londen en Kopenhagen. Daar kunnen proefpersonen praktijkervaring met de waterstofauto gaan doen. Bijtanken is in circa 3 minuten achter de rug.
Het HyFive plan is om 185 auto’s met brandstofcel rond te laten rijden in Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De Clarity FCV beleefde afgelopen maart in Japan zijn debuut. Vanwege de aanwezigheid van 2 waterstoftanks met een inhoud van 24 liter (vóór) en 117 liter (achter) ) is de 4,92 meter lange en 1,88 meter brede Honda relatief zwaar: 1.890 kilo. Het model is 1,48 meter hoog.