Hyundai Ioniq gaat autonoom

0

Op het eerste gezicht ziet u hier een gewone Ioniq (als je die Prius kloon al gewoon kan noemen), maar onderhuids zit de Koreaan barstensvol technologie waarmee hij autonoom kan rijden. Hyundai laat daarmee zien zich in de strijd te willen werpen om de kopersgunst van mensen die het stuur durven én willen loslaten.

Doet de een doet dat met veel tromgeroffel, maar de ander houdt zich iets meer op de achtergrond. Dat laatste lijkt het geval met Hyundai, want zonder er echt veel publiciteit voor te maken, heeft het merk haar Ioniq Autonomous conceptstudie gepresenteerd. Die beschikt over genoeg radarapparatuur om, zoals zijn naam al impliceert, op zichzelf te kunnen rijden.

ioniqautonomousa2

Van de gewone ‘Ioniq’ weten we inmiddels dat die een stuk simpeler is dan zijn grote voorbeeld, de Toyota Prius. Bijvoorbeeld qua dashboarddesign of transmissie. Bij deze conceptstudie is dat niet anders. Deze autonoom rijdende Hyundai is dan ook geen technologisch huzarenstukje. Wel is zijn uitrusting, die bestaat uit een LiDAR systeem, 3 camera’s rondom, een GPS antenne, mapping software en dode hoek detectie, effectief op zijn taak berekend.

Hyundai test momenteel 3 exemplaren (samen met 2 waterstofversies van de Tucson met soortgelijke techniek) in haar ontwikkelingscentrum in Namyang. In januari hoopt het merk op de Consumer Electronics Show (CES) 2 exemplaren van de Ioniq te kunnen presenteren die in staat zijn om zichzelf veilig te navigeren door druk verkeer met herkenning van schoolzones, stoplichten, drempels, honden zonder leiband, spelende kinderen en winkelcentra. Want geef toe, een Ioniq die de pui van een supermarkt aan gort rijdt, dat zou pas echt veel publiciteit opleveren voor Hyundai.

ioniqautonomousa3

Ondertussen biedt Hyundai in de Verenigde Staten de mogelijkheid om gratis in een Ioniq deelauto te stappen. Enige voorwaarde is dat u bereid moet zijn om als rijdend reclamebord te fungeren. De actie is in samenwerking met deelplatform WaveCar ontwikkeld. Wie gebruik maakt van de deelauto dienst, mag twee uur gratis in de Ioniq rijden. Hyundai hoopt op deze manier potentiële klanten te trekken, die na deze eerste testkilometers het Prius alternatief naar meer vinden smaken.

Reageren is niet mogelijk.