Jaguar betreedt nieuw tijdperk met I-Pace

0

Op de autotentoonstelling van Los Angeles toont Jaguar een conceptstudie voor haar eerste volledig elektrische model. Het gaat om een vrij compacte cross-over (kleiner dan F-Pace) met circa 400 pk vermogen en een actieradius van 500 km.

HyperFocal: 0

De conceptstudie heeft de naam I-Pace gekregen en is dus de voorbode van een eerste elektrische Jaguar met een cross-over carrosserie. Het model kan 5 personen en heel wat bagage (530 liter) comfortabel over een afstand van liefst 500 km vervoeren (theoretische waarde) voordat er weer opgeladen moet worden.

HyperFocal: 0

Met een 50 kW DC lader kan dan weer 80 procent van de 90 kwH batterij (lithium/ion, watergekoeld) opgeladen worden in anderhalf uur. 2 synchroon motoren van elk 200 pk en 350 Nm drijven elk een as aan, wat neerkomt op een gezamenlijk vermogen van ongeveer 400 pk en 700 Nm koppel in combinatie met vierwielaandrijving. Volgens Jaguar kan de I-Pace in 4,2 seconden naar 100 km/u accelereren. Daarmee is het model één van de snelste sprinters van het merk.

ipacea4

De luchtweerstandcoëfficiënt van 0,29 is uitstekend voor een SUV en heeft een positieve uitwerking op de actieradius. De elektrische vierwielaandrijving laat de centrale stuureenheid toe de tractie zo goed mogelijk te verdelen in alle omstandigheden. De rest van het onderstel is verwant met dat van de F-Pace, zodat ook de I-Pace het door Jaguar zo nagestreefde plezier biedt. Een zeer laag zwaartepunt (12 cm lager dan bij een conventionele SUV) en de ideale gewichtsverdeling van 50 procent op elke as moeten daar ook aan bijdragen. De I-Pace maakt geen gebruik van een bestaand platform van Jaguar Land Rover, maar wordt op een compleet nieuw onderstel gebaseerd.

HyperFocal: 0

Door de plaatsing van de wielen in de uithoeken van de carrosserie in combinatie met een zogeheten ‘cab forward’ design is de I-Pace binnenin erg ruim, ook voor de passagiers op de achterbank, terwijl de kofferruimte eveneens een royaal volume heeft. Het klassieke instrumentarium met analoge meters heeft plaatsgemaakt voor een groot TFT scherm (12-inch) en in de middenconsole bevinden zich 2 aanraakschermen voor de bediening van allerlei functies.

ipacea6

Een selectiehendel voor de transmissie ontbreekt omdat er slechts één versnellingen is; een draaiknop volstaat. Op het stuur zitten zogeheten capacitatieve knoppen die onzichtbaar blijven, tot de Jaguar opgestart is. Dan lichten ze op. Jaguar zorgt verder voor een moderne interpretatie van de traditioneel Britse interieursfeer met ongelakt hout (met laserprint), een speciale mengeling van leer en stof (met nieuw monogram) en diverse print labels.

ipacea7

De productieversie van de 4,68 meter lange I-Pace zal volgens Jaguar in de tweede helft van 2018 gereed zijn. Designdirecteur Ian Callum belooft dat, met uitzondering van eenvoudigere stoelen en een 5-zits configuratie, de uiteindelijke uitvoering niet sterk zal verschillen van de conceptstudie; iets wat tegenwoordig (gelukkig) de gewoonte begint te worden bij het Britse merk. De conceptstudie heeft liefst 23-inch grote wielen; die zullen bij de productievariant vermoedelijk wat kleiner uitvallen. Het panoramische dak blijft wel.

HyperFocal: 0

Dat de I-Pace, volgens de makers een model dat Jaguar een nieuw tijdperk in zal helpen, niet eerder op de markt kan komen, heeft te maken met het feit dat bepaalde onderdelen bij toeleveranciers (bijvoorbeeld de DC lader) niet eerder beschikbaar zijn. Uiteindelijk gaat de elektrische Jaguar bijna gelijk met de (grotere) Audi Q6 e-Tron op de markt komen. De elektrische cross-over van Mercedes komt een jaar later op de markt. Jaguar belooft een competitieve prijsstelling.

HyperFocal: 0

Comments are closed.