Hoewel de autotentoonstelling in Los Angeles nog op gang moet komen, is nu al duidelijk dat Jaguar met haar volledig elektrische cross-over I-Pace de show steelt.
Volgens Ian Callum, de designdirecteur van Jaguar, is de 4,68 meter lange en 1,56 meter hoge I-Pace de belangrijkste modelintroductie sinds de E-Type. Autointernationaal.nl is het daar in grote lijnen wel mee eens, maar de eerste generatie XJ verdient ook zeker een podiumplaats.
Vroeg of laat zullen alle autofabrikanten de overstap richting elektrische modellen moeten maken. Dat moment kan sneller komen dat sommigen denken. Jaguar laat met de I-Pace, die in 2018 productierijp moet zijn, zien klaar te zijn voor koerswending. Volgens Callum zullen alleen autofabrikanten die de transitie succesvol weten te maken op termijn overleven.
Daar is Autointernationaal.nl het helemaal mee eens. Een zorgenkindje is op dit moment BMW, dat na de aanvankelijke verkoopkater met de i3 gedesoriënteerd lijkt. Pas in 2021 kunnen we een nieuw volledig elektrisch model verwachten (een aangepaste variant van de X3 uitgezonderd). Dat zou wel eens te laat kunnen zijn. Daimler en Volkswagen gaat veel voortvarender te werk, bijvoorbeeld door eigen batterijenfabrieken te bouwen.
Anders dan zijn naam misschien doet vermoeden, heeft de I-Pace maar weinig gemeen met de F-Pace. De elektrische cross-over beschikt over een compleet nieuwe aluminium architectuur die ontwikkeld is om het extra gewicht van een accupakket te kunnen dragen. De I-Pace is daarnaast een stuk lager en meer aërodynamisch dan de F-Pace om zo minder wind te vangen en daardoor te actieradius te maximaliseren. De I-Pace is 5 centimeter korter en 9 centimeter lager dan de F-Pace. De wielbasis is met 2,99 meter daarentegen 12 centimeter langer.
Volgens Callum heeft de I-Pace stylingtechnisch meer gemeen met de C-X75 supersportwagen van Jaguar dan met de F-Pace. Beiden hebben een zogeheten cab-forward design. De I-Pace kan hierdoor een relatief ruime cabine bieden met veel beenruimte voor de achterpassagiers (erg belangrijk in China!) zonder dat het volume van de kofferbak (530 liter) daar onder lijdt. In de neus is een ‘frunk’ voor 28 liter bagage. Het watergekoelde accupakket kent 36 modules en maakt een integraal onderdeel uit van de carrosseriestructuur van de I-Pace. In 90 minuten tijd zijn de batterijen weer voor 80 procent opgeladen. Na 2 uur is de set tjokvol.
Volgens Callum is de I-Pace de eerste auto die het silhouet van een sportwagen combineert met een navenant prijsniveau en het zitcomfort van een 5-persoons SUV. Voor de daklijn is inspiratie opgedaan bij de F-Pace, terwijl de F-Type zijn achterlichten uitleende. Het brede en lage front doet dan weer denken aan de XE en XF. Net als bij de modellen van Tesla zijn de deurgrepen verzonken om de luchtstroom niet te hinderen. De wielkasten zijn gevuld met enorme 23-inch Nighthawk velgen in de kleur Technical Grey met daar omheen 265/35/R23 banden. De double-wishbone voorwielophanging is overgenomen van de F-Type, terwijl de achteras afkomstig is van de XE, XF en F-Pace. De I-Pace zou volgens Jaguar daardoor als een echte sportwagen moeten rijden.
Jaguar zegt dat de Tesla Model X niet als benchmark heeft gediend voor de ontwikkeling van de I-Pace, noch enig ander model van de concurrentie. “De auto is bovenal een Jaguar. En dus willen wij zorgen voor een nieuwe standaard qua prestaties, raffinement en rij dynamiek”, aldus Ian Hoban, de directeur ‘Vehicle Lines’ bij Jaguar Land Rover. Het licht voor de ontwikkeling werd 3 jaar geleden op groen gezet. Jaguar wilde toen een elektrische auto ontwikkelen en omdat cross-overs sterk in opkomst waren op dat moment, besloten de Britten voor dit carrosserietype te kiezen.
De I-Pace moet in 2018 in productie gaan. Eind volgend jaar zal de definitieve uitvoering worden getoond, zo belooft Callum. Die zal net zo snel en comfortabel zijn als de conceptversie. Het orderboek zal al eerder open gaan. Jaguar denkt aan een prijsstelling van 10 à 15 procent boven Audi Q5 niveau. Waar de productie plaats zal vinden, is nog niet bekend maar omdat de I-Pace technisch niks gemeen heeft met de F-Pace, ligt een andere locatie voor de hand. Waarschijnlijk gaat zustermerk Land Rover op basis van dezelfde architectuur een eigen, stoerder SUV model bouwen.