Nieuwe Honda CR-V laat punten liggen

0

GetestDe nieuwe CR-V

ModelHonda CR-V

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Honda CR-V loopt het risico in het Europese SUV segment een bijrol te blijven vervullen.

Waarom de korte test?

Honda heeft de nieuwe CR-V klaar. Op zijn vroegst eind 2017 komt hij naar Europa; misschien pas in 2018. Waarom niet eerder? Omdat Honda CR-V primair voor de Noord Amerikaanse markt heeft ontwikkeld. Wij Europeanen zijn bijzaak.

crvm2017a2

Wat voor auto is de Honda CR-V?

De nieuwe CR-V is een evolutie van het huidige model. Omdat de Amerikanen de Honda in zijn actuele vorm zeer waarderen: dit jaar is het de best verkochte SUV in zijn klasse. Het is daarom niet verrassend dat de Amerikaanse succesformule niet drastisch veranderd is. Het basisdesign van de Honda CR-V is hetzelfde gebleven, ondanks dat de wielbasis 4 centimeter is toegenomen en de carrosserielengte met 3 centimeter. De achterlichtunits lopen voortaan door in de achterklep en de flanken zijn voorzien van extra welvingen.

crvm2017a3

Onderhuids is er meer nieuws. Zo staat de nieuwe Honda CR-V op hetzelfde platform als de jongste Civic. Ook is de SUV leverbaar met diens 1,5 liter turbobenzinemotor. Voor het dashboard gebruikt Honda zachtere materialen. Het instrumentarium is niet langer analoog, maar digitaal. De middenconsole steekt een stukje uit het dashboard naar voren om het bedieningsgemak van o.a. de airconditioning en de geluidsinstallatie te vergroten. De laatste is gelukkig weer voorzien van een aparte volumeknop.

crvm2017a4

Is het wat?

Voor het navigatiesysteem maakt Honda nog steeds gebruik van de diensten van Garmin. Jammer, want daardoor werkt de installatie langzamer en minder intuïtief dan die van concurrenten als de Skoda Kodiaq. Er zijn veel bergvakken en afgezien van het onaantrekkelijk ogende nephout (plastic) is de cabine best smaakvol.

crvm2017a5

Het heeft bij de Honda CR-V nooit ontbroken aan ruimte voor de achterpassagiers en dat is bij het nieuwe model niet anders. Voor hen is er zelfs 5 centimeter meer hoofdruimte. De kofferruimte is iets groter dan bij het actuele model die een capaciteit van 589 liter biedt (al noemt Honda nog geen concreet cijfer). De achterklep kent op de duurdere versies elektrische bediening en de laadvloer kan op 2 hoogten worden geplaatst: laag, voor maximaal volume en minder laag, voor een mooi vlakke vloer als je de achterbankleuning neerklapt. Dat kan via 2 grepen in de kofferbak in 60:40 verhouding.

crvm2017a6

Als je niet zelf wilt schakelen in een Honda CR-V met benzinemotor, dan ben je aangewezen op een CVT automaat. Die heeft als voordeel beter bij de les te zijn dan het langzaam opererende, conventionele 9-traps exemplaar in de dieselversie. Maar het blijft wennen aan een vrijwel met constant toerental zoemende motor als je accelereert. Gelukkig heeft de nieuwe benzinemotor geen last van het beruchte turbogat en weet de Honda CR-V met deze aandrijflijn zeer vlot tussensprintjes te maken.

crvm2017a8

Op hoge(re) snelheid rijdt de Honda CR-V zeer stabiel en verfijnd; je merkt bij een tempo van 130 km/u geen verschil met 65 km/u. De adaptieve cruise controle werkt excellent waardoor je geen omkijken meer naar de Honda hebt als je op een drukke snelweg de rest van het verkeer volgt. De vering van de Honda CR-V is soepel, maar heeft als nadeel dat de SUV daardoor nogal overhelt. De besturing is licht en precies, maar mist feedback.

crvm2017a7

Honda CR-V testrecensie

70%
70%
Awesome

De nieuwe Honda CR-V is op tal van punten verbeterd ten opzichte van het huidige model: het interieur is hoogwaardiger en de turbobenzinemotor is goed op zijn taak berekent. De SUV is nóg ruimer (en praktischer) geworden, maar qua rij dynamiek is de Honda nog steeds geen partij voor de Mazda CX-5. En de Skoda Kodiaq biedt een prettiger infotainment systeem. Ook de nieuwe Honda CR-V loopt op deze manier het risico in het Europese SUV segment een bijrol te blijven vervullen.

  • 7
  • User Ratings (39 Votes)
    6.2

Comments are closed.