Nieuwstelex

0

+++ AUDI lanceert in de tweede helft van 2017 de RSQ5. De agressief ogende SUV krijgt een tot 500 pk opgevoerde, dubbel geblazen V6 motor; dezelfde krachtbron die het Duitse merk ook gaat gebruiken voor de nog te introduceren RS4 en RS5. Uiterlijke kenmerken zijn 20-inch velgen, aluminium spiegelkappen, LED verlichting en een diffuser met 4 uitlaatpijpen. Het interieur va de RSQ5 zal worden voorzien van sportstielen en uiteraard de Virtual Cockpit (digitaal instrumentarium). Autointernationaal.nl verwacht een Nederlandse prijs van 155.000 euro. Voor wie dat te hoog gegrepen is: er komt ook een iets minder extreme SQ5. +++

+++ De Europese Commissie wil vanaf 2017 scherper toezien op het deugdelijk functioneren van TPMS (Tire Pressure Monitoring System). De meetsystemen voor BANDENDRUK moeten daardoor winnen aan betrouwbaarheid, zo meldt Aftersales Magazine. Met name het verschil tussen resultaten in testsituaties en op de weg is de commissie een doorn in het oog. Het Duitse magazine Wirtschaftswoche meldt dat op basis van een document waarop het de hand heeft weten te leggen. Eenmaal in gebruik op de weg zou TPMS in veel gevallen helemaal niet of onvoldoende werken. Daardoor wordt de veiligheid van mensen in gevaar gebracht, vindt de Europese Commissie. Problematisch zouden met name de indirecte systemen zijn, zoals toegepast in auto’s van het Volkswagen concern (naast het hoofdmerk ook Audi, Skoda en Seat), Fiat, PSA (Peugeot, Citroën, DS), Honda en Mazda. In zijn berichtgeving trekt het weekblad een parallel met het Volkswagen dieselschandaal, dat draait om manipulatie van emissiegegevens in testomstandigheden. Sinds 2 jaar geleden TPMS verplicht werd voor alle nieuw geregistreerde auto’s, zijn in Europa zo’n 27 miljoen nieuw toegelaten exemplaren ermee uitgerust. Het verhoogt de rij veiligheid, voorkomt een hoger brandstofverbruik en voorkomt onnodige bandenslijtage. Het directe TPMS werkt via een druksensor in het wiel en geldt als zeer nauwkeurig, omdat het per wiel meet. Ook gaat de meting door wanneer de auto stilstaat. Dat laatste gebeurt niet bij het indirecte systeem, dat zijn gegevens krijgt via de ABS sensor van het voertuig. De sensor registreert als een wiel sneller gaat draaien en relateert dat aan drukverlies. Ook bepaalde trillingen in het wiel worden in verband gebracht met een afnemende hoeveelheid lucht. +++

+++ JAGUAR koopt het beroemde circuit van Silverstone. De Britse autofabrikant had het plan om de klassieke omloop als zijn mondiale hoofdkwartier te gebruiken, maar de onderhandelingen met de huidige eigenaar duurden te lang en nu heeft men de gespekken met de British Racing Drivers’ Club afgebroken. De plannen om Silverstone te leasen of te kopen zijn daarmee van tafel. Jaguar was van plan om bij het circuit van Silverstone ook een museum, een hotel en een bezoekerscentrum te vestigen. +++

+++ LAND ROVER ontwikkelt momenteel de Range Rover Sport Coupé. Dit model komt waarschijnlijk volgend jaar al op de markt. De coupévariant van de Range Rover Sport is bedoeld is om te concurreren met de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé. Ondanks dat de typeaanduiding sterk lijkt op die van de Range Rover Sport, krijgt de SUV een heel andere basis: het aluminium platform als de Jaguar F-Pace. Land Rover sluit een volledig elektrische versie niet uit, als concurrent voor de toekomstige Audi Q6. Er wordt daarnaast gewerkt aan een hybride uitvoering op basis de 3.0 SDV6 dieselmotor. Aan de andere kant van het spectrum gaat de 550 pk sterke SVR versie de strijd aan met de X6M en de GLE AMG. Land Rover heeft goede verwachtingen over de uitkomst, want de Range Rover Sport Coupé gaat ongeveer 1.800 kg wegen, oftewel 400 kg minder dan zijn Duitse concurrenten. Hier moet wel de kanttekening bij worden geplaatst dat de nieuwe SUV met een lengte van 4,7 meter ook een (halve) klasse kleiner is. De Range Rover Sport Coupé krijgt standaard 4 zitplaatsen met 2 individuele zetels achterin. Een vijfde plaats in het midden is voorzien als optie. +++

+++ De belangstelling voor de MINI Paceman is nogal tegengevallen, vandaar dat er geen rechtstreeks opvolger komt. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en nu is het toch weer gaan kriebelen bij de Britten. Er wordt nu nagedacht over een coupéversie van de nieuwe Countryman. Dit keer mét achterportieren (dat vinden zelfs 1 en 2-persoons huishoudens een stuk praktischer), maar wel net zoals de Paceman een lagere daklijn en schuinere achterzijde. De Countryman Coupe moet daarmee een compact (en goedkoper) alternatief worden voor de BMW X4 en de Range Rover Evoque, waar je met een beetje goede wil een coupéversie van de Discovery Sport in kan zien. +++

+++ OPEL en Cargarantie hebben samen een gemeenschappelijke verzekering ontwikkeld. Die kan klanten zekerheid bieden als zij een tweedehands auto kopen. Er is sprake van een complete dekking, dus inclusief alle elektronische en mechanische onderdelen. Typische slijtagegevoelige componenten (waaronder banden) zijn uitgesloten. Bij reparatie neemt Cargarantie de kosten volledig voor haar rekening, zonder dat de eigenaar vooruit hoeft te betalen. Voor het garantieconcept zijn varianten met en zonder kilometerbeperking beschikbaar. Bij de looptijd kan gekozen worden uit 12, 24 of 36 maanden. +++

+++ SEAT komt volgend jaar een kleine SUV. Die gaat Arona heten en krijgt een plaats onder de Ateca in het gamma. Van deze kleine SUV plant Seat ook een avontuurlijke Xperience uitvoering. Die oogt een stuk stoerder dankzij 18-inch velgen, koetswerkbescherming van kunststof en robuustere bumpers. De Arona zal worden gebaseerd op de volgende generatie Ibiza en vormt één van de 4 pijlers voor de toekomst van Seat. In de tweede helft van volgend jaar wordt hij aan het publiek voorgesteld. +++

+++ TOYOTA heeft flink last van de relatief dure yen. De omzet en winst van het Japanse bedrijf stonden daardoor de afgelopen maanden onder druk, hoewel minder sterk dan Toyota afgelopen zomer nog vreesde. De grootste autofabrikant ter wereld rapporteerde een omzet over de eerste helft van het gebroken boekjaar van 13,1 biljoen yen (114 miljard euro) Dat is 7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verkocht een kleine 4,4 miljoen auto’s, dat is wel 2 procent meer dan een jaar eerder. Toyota zag de nettowinst op jaarbasis met een kwart dalen tot 946 miljard yen. De operationele winst viel met 1,1 biljoen yen zo’n 30 procent lager uit. Voor het hele boekjaar voorziet Toyota een daling van de operationele winst met 40 procent tot 1,7 biljoen yen. Dat is wel minder erg dan het bedrijf in augustus nog voorspelde. Toyota maakt ook bekend een proef te zullen starten met de Smart Key Box (SKB)voor autodelen. Daar zit het wereldwijde Mobility Services Platform achter. De SKB is gewoon een doosje dat in elke auto gelegd kan worden en waarvoor geen kabels of voeding nodig is. Met deze SKB kan de auto via een smartphone geopend en gestart worden. Het mobieltje ontvangt een code van het centrale Mobility Services Platform MSPF, via internet. Via Near Field Communication NFC leest de SKB draadloos de code uit, als de drager van de smartphone dichtbij de auto komt. In 2017 begint een proef in de Verenigde Staten met de SKB, samen met autodeel dienst Getaround. De insteek van Toyota is dat huren en delen van auto’s met dit apparaatje makkelijker wordt. Er hoeven geen autosleutels uitgereikt en ingenomen te worden. SKB krijgt toegang tot het CAN systeem van de auto, om sloten en startbeveiliging te deblokkeren. Net als een ‘slimme’ autosleutel die je alleen maar op zak hoeft te hebben. Maar voor het huren of delen bevat de code voor het SKB ook een tijdsaanduiding. Die zegt vanaf welk moment en voor hoe lang deze elektronische sleutel zal werken. +++

+++ Het kan niet anders: bijna elke Nederlander heeft wel eens in een VOLKSWAGEN gereden. Of het nou een rondreis, een ritje naar de kampioenswedstrijd of die ene surftrip was, op Social Media tonen veel Volkswagen fans hun liefde voor het merk. Met gepassioneerde verhalen, herinneringen en foto’s waarin bleek dat Volkswagen voor veel mensen meer is dan een automerk. Reden om deze verhalen tot leven te brengen in een brandend content serie op televisie en internet met als doel het verhogen van de merksympathie. Volkswagen ging samen met een reclamebureau op zoek naar de allermooiste verhalen waarbij een Volkswagen een bijzondere rol had in het leven van twee mensen. In een 2 minuten durende mini documentaire zien we 2 markante mannen met zowel een onvoorwaardelijke liefde voor de Volkswagen Transporter, als voor elkaar. Een ongekende vriendschap, ontstaan en letterlijk gebouwd rondom deze auto. De film wordt digitale gedistribueerd via YouTube en Facebook. +++

Reageren is niet mogelijk.