+++ Facom is begonnen met de levering van de Booster Infinimax Technology, een ACCUBOOSTER die je nooit hoeft op te laden en altijd klaar is voor gebruik. Het apparaat slaat de restenergie in een accu op en geeft die in één keer af, voldoende om een motor te starten. De Booster Infinimax Technology van Facom is geschikt voor elk type motor. De booster haalt zijn energie uit de ‘verborgen’ energie in een accu. “Zelfs wanneer een accu leeg is, bevat hij energie, maar is niet in staat voldoende startstroom te leveren om een motor te starten. De condensatoren van de Infinimax laden in maximaal 20 seconden op en slaan de energie op, die zij in één ontlading afgeven, voldoende om de motor te starten. Wanneer het voertuig eenmaal gestart is, laadt de Booster Infinimax onmiddellijk weer op, dankzij de door de dynamo afgegeven stroom”, aldus Facom. De booster gaat tot 1 miljoen cycli lang mee en kan met elke accu van 12V gebruikt worden bij temperaturen van -20°C tot +50°C. Hij weegt 4,7 kg en is met zijn compacte afmetingen gemakkelijk op te bergen en te hanteren. +++
+++ De start-up NuTonomy gaat AUTONOOM rijdende taxi’s testen in de Amerikaanse stad Boston. De proef gaat plaatsvinden met de Renault Zoe. Eerdere tests vonden plaats in Singapore. Door het initiatief van NuTonomy maakt Renault een rentree in de Verenigde Staten, na eind jaren tachtig met de staart tussen de benen vertrokken te zijn als gevolg van een verkoopdebacle. Over de test zijn afspraken gemaakt met de City of Boston en het Massachusetts Department of Transportation. Net als bij de tests in Singapore zal een medewerker van NuTonomy altijd in de auto aanwezig blijven om in te grijpen als dat nodig is. Aan het eind van dit jaar zal de eerste testrit plaatsvinden, maar de auto’s zullen nog niet meteen daadwerkelijk passagiers gaan vervoeren. De eerste testkilometers worden gebruikt om de technologie te testen. De tests worden gedaan in het stadsdeel rondom de havens van Boston. Met de autonome taxi’s in Singapore had nuTonomy een wereldprimeur. Boston zal een goede testlocatie zijn, aangezien de stad strenge winters kent, wat rijden voor de autonome auto’s lastig maakt aangezien wegmarkeringen en verkeersborden waarschijnlijk door sneeuw bedekt zullen worden. Van medeweggebruikers hoeft de Zoe het ook niet hebben, want uit een eerder onderzoek bleek dat in Boston de slechtste chauffeurs van de Verenigde Staten rondrijden. +++
+++ In mei vindt de tweede editie van AUTOWEEK Live plaats. Ditmaal is er gekozen voor het TT circuit in Assen. Uitgever Sanoma springt daarmee in het gat dat valt nu de AutoRAI definitief niet meer terugkomt. Autoweek Live draait voornamelijk om beleving en het zelf kunnen rijden. Een echt circuit is dan een ideale locatie. Daarnaast wil Autoweek de consument kennis laten maken met de nieuwste technieken zodat ze zelf kunnen ervaren hoe bijvoorbeeld een waterstofauto rijdt of hoe een automatisch noodstop systeem werkt. Doelstelling is om 30.000 bezoekers te trekken. Assen is nogal decentraal gelegen, maar om organisatorische redenen geschikter dan de locatie van de vorige editie (Lelystad). Er zijn namelijk meer voorzieningen, waardoor aan bezoekers ‘echt een dagje uit’ kan worden geboden. Momenteel kunnen importeurs zich inschrijven. Autoweek hoopt alle merken te kunnen binnenhalen. +++
+++ MERCEDES-AMG heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl in de Newsflash bevestigd dat er een Black Series variant van de GT in de pijplijn zit. De huidige topversie, de R, is weliswaar goed voor een imponerende 585 pk maar legt het qua vermogen daarmee toch af tegen de nieuwe E 63 S. Die heeft namelijk een 612 pk versie van de dubbel geblazen 4,0 liter V8 onder de kap. Die motor past ook prima bij een supersportwagen als de Mercedes-AMG GT. De Black Series versie zal zich niet alleen van de R onderscheiden met meer vermogen, maar ook een verbeterde aërodynamica en een gewichtsreductie. +++
+++ Hebben de Britse regering en NISSAN ten tijde van de Brexit een afspraak gemaakt over de bouw van 2 modellen in Groot-Brittannië? Daarover heeft EU commissaris voor mededinging Margrethe Vestager vragen gesteld aan beide partijen. Zonder dat er harde aantijgingen zijn, lijkt het er op dat Brussel een onderlinge afspraak vermoedt. Daarbij zouden dan wellicht de huidige regels op het gebied van concurrentie, waaraan Groot-Brittannië nu nog gebonden is, zijn overtreden. Bij het Britse referendum op 23 juni koos een krappe meerderheid van de bevolking voor vertrek uit de Europese Unie. Kort erna was Nissan één van de eerste buitenlandse fabrikanten die aankondigden te investeren in Groot-Brittannië, ondanks de grote onzekerheid over de gevolgen van het uittreden. Nissan zegde toe de volgende generatie Qashqai en de X-Trail te zullen bouwen in Sunderland nabij Newcastle. +++
+++ OPEL doet er alles aan om van de nieuwe Insignia een dynamisch rijdende auto te maken. Onder andere minder gewicht en een lagere zitpositie moeten daar aan bijdragen. De nieuwe Insignia, die de extra typeaanduiding Grand Sport krijgt, wordt bijna 3 centimeter lager dan het huidige model. Het dashboard wordt meer naar de bestuurder toe gericht. Dat moet ook bijdragen aan een sportievere rij beleving. Voor meer stabiliteit moet de liefst 9,2 centimeter langere wielbasis zorgen. De wielen komen daardoor meer richting de hoeken van de carrosserie te staan, al blijft de overhang zowel vóór als achter fors (afgaande op spionagefoto’s). De spoorbreedte wordt met 1,1 centimeter vergroot. De Insignia Grand Sport weegt tot 175 kilogram minder dan het huidige model. Opel levert de nieuwe generatie van zijn D segment middenklasser ook weer met een adaptief onderstel, dat is in te stellen in de standen Standaard, Sport en Tour. De techniek heeft nu ook zelflerende eigenschappen en stemt de systemen af op het rijgedrag van de bestuurder. Opel geeft volgende maand de eerste beelden van de nieuwe Insignia vrij. +++
+++ Adam Jones, een analyst van bank Morgan Stanley, betwijfelt of klanten die een TESLA Model 3 besteld hebben hun auto volgend jaar al in ontvangst kunnen nemen. Hij gaat er bovendien vanuit dat de jaarlijkse productie een stuk lager uitkomt dan Tesla belooft. De fabrikant houdt zelf eind 2017 aan als leveringstart, maar dat is volgens Jones onhaalbaar. Hij denkt dat de eerste Model 3 bestellers pas aan het eind van 2018 hun auto geleverd krijgen. Ook denkt hij dat in 2019 niet meer dan 60.000 exemplaren van de band zullen rollen. Dit betekent dat het tot na de decenniumwisseling zal duren voordat alle 400.000 reserveringen afgehandeld zijn. Leveringuitstel van de Model 3 kan er toe leiden dat klanten overstappen naar de minder hippe, maar volgend jaar wel leverbare Chevrolet Bolt (bij ons te verkopen als Opel Ampera-E). Dit model is bovendien goedkoper én heeft met 500 km een grotere actieradius. +++