De landendirecteur van SsangYong in het Verenigd Koninkrijk heeft laten weten dat ‘zijn’ Koreaanse merk in 2019 of 2020 een elektrische auto zal lanceren. Vervolgens zullen er meer emissieloze modellen volgen. Die gaan in samenwerking met een andere autofabrikant ontwikkeld worden.
SsangYong is dus niet van plan om de ‘elektrische auto’ boot te missen. De Britse landendirecteur, Paul Williams, zegt dat er momenteel tests worden uitgevoerd met een elektrische Tivoli. Daarmee is overigens niet gezegd dat dit model de primeur krijgt voor elektrificatie. Aangezien Williams het heeft over een debuut in 2019 of 2020, ligt een ander en moderner ontwerp meer voor de hand: de Tivoli is dan al in de herfst van zijn verkoopcarrière beland. De productieversie van de conceptstudie SIV-2, of de nieuwe Korando, die zal worden afgeleid van het showmodel XAV-Adventure, ligt meer voor de hand.
SsangYong denkt er ook over na om hybride uitvoeringen op de markt te gaan brengen, maar dat vereist wel samenwerking. “Als klein merk kunnen we ons geen risico’s veroorloven”, zo luidt het argument van Williams meer bepaald. Dat maakt het volgens hem moeilijk voor SsangYong om enorme investeringen (geld én ontwikkelingscapaciteit) te doen in de ontwikkeling van accu’s en elektromotoren.
Vandaar de noodzaak om samen te werken met andere autofabrikant. De Britse landendirecteur van SsangYong noemde daarbij specifiek BMW als mogelijke partner. In 2019 komt er sowieso een productieversie van de eerder genoemde SIV-2 (zie fotoserie). Ook krijgt de Rexton een opvolger in de vorm van een van de conceptstudie LIV-2 afgeleid model.