Volvo is het nieuwe Hongkong

0

Hongkong, ooit een Kroonkolonie, is tegenwoordig een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China. De machtsoverdracht vond op 1 juli 1997 plaats op basis van de belofte dat Hongkong behandeld zou worden als een zogeheten Speciale Bestuurlijke Regio, waarin gedurende 50 jaar niet dezelfde wetten gelden als in het communistische China. Het idee was om op die manier een vorm van democratie te garanderen.

Tot 2003 ging het goed, maar daarna probeerde de vertegenwoordiger van de Chinese regering een antisubversie wet door te drukken. Dat lukte niet, maar sindsdien is duidelijk dat China met de botte bijl een eind wil maken aan de uitzonderingspositie van Hongkong. Dit tegen de afspraken in (zie vorige alinea) kan er zekere autonoomheid tot 2047 gegarandeerd zou worden.

Toen Geely in 2010 Volvo Cars inlijfde, beloofde de oprichter van dat Chinese autobedrijf Li Shufu dat de Zweedse autobouwer zijn onafhankelijkheid zou behouden. Nu lijkt het er echter steeds meer op dat Li ‘zijn’ Volvo degradeert tot instrument om zijn nieuwste geesteskind, Lynk & Co, te voeden met modellen die ontworpen zijn dankzij Westerse knowhow.

shufua

In Hongkong ging het qua gemaakte afspraken 6 jaar ‘goed’ en bij Volvo is het niet anders. Want anno 2016 wordt duidelijk wat het werkelijke motief van Geely bij de overname van het Zweedse merk is: hofleverancier worden van technische kennis om de Chinese expansiedromen te kunnen realiseren.

Je zou kunnen zeggen dat Volvo opgebloeid is onder het bewind van Geely. Voor wat betreft de korte termijn klopt dat ook: uit het laatste kwartaalrapport blijkt dat Volvo in de eerste 9 maanden een operationele winst van bijna 800 miljoen euro heeft behaald, oftewel ruim 100 miljoen meer dan in dezelfde periode van 2015. De winstmarge nam daardoor toe van 3,5 procent naar 5 procent. Voor premiumbegrippen is dat nog steeds laag, maar het valt niet te ontkennen dat de Zweden de opgaande lijn te pakken hebben. Volvo verkocht in de periode januari t/m september 122.766 auto’s; een stijging van bijna 8 procent ten opzichte van hetzelfde tijdvak in 2015. De groei is vooral te danken aan China, waar ruim 12 procent meer auto’s werden verkocht.

Tegelijkertijd krijgt Volvo in Europa veel positieve publiciteit. Dat is niet alleen te danken aan de (vooral optisch) indrukwekkende nieuwe XC90 en S90/V90, maar ook aan nieuwe technologie op het gebied van autonoom rijden, de ambitie om inzittende van een Volvo in 2020 niet meer te laten verongelukken bij een crash en bijvoorbeeld een heuse conciërgeservice.

shufua2

‘Voorsprong door techniek’ noemen ze dat bij Audi, maar begin deze maand werd duidelijk dat het Chinese moederbedrijf Geely wil dat Volvo intensief gaat helpen bij de productie van nieuwe auto’s. Met name bij de toekomstige modellen van het nieuwe merk Lynk & Co. Volvo ontwikkelt in Gothenburg momenteel een nieuw platform voor compactere modellen (CMA, oftewel Compact Modular Architecture). De Zweden krijgen zelf evenwel niet de primeur bij de marktimplementatie. Die gaat naar Lynk & Co, dat eind 2017 een compacte cross-over met de (voorlopige code)naam 01 zal lanceren. Pas daarna mag Volvo zelf ‘eten’ van zijn eigen oogst, namelijk in 2018 in de vorm van de introductie van de XC40. Zweden wordt zo een vazalstaat van China, net zoals Hongkong.

Maar er is meer: De modellen van Lynk & Co zullen worden gebouwd in een Chinese Volvo fabriek (in Luqiao). Of de Zweden met hun eigen modellijn maar even op willen schuiven. Lynk & Co is niet van plan om een eigen dealernetwerk op te zetten. De verkoop gaat via internet plaatsvinden. Voor service en onderhoud kunnen de klanten bij de Volvo dealers terecht, zo heeft Geely verordend. Of zij daar maar even tijd voor vrij willen maken.

De kans is groot dat Volvo veel kopers aan Lynk & Co zal verliezen. Immers, als klanten zien dat bij de dealers ook modellen in de werkplaats staan die dezelfde service en onderhoud krijgen als hun V40 of S60, maar via internet veel goedkoper zijn, dan denken zij wel twee keer na voordat zij wéér een Volvo bestellen. Helemaal als die auto’s technisch krek eender zijn. Langzaam zuigt Geely zo als een vampier al het bloed uit haar dochter.

shufua3

Audi ging in de jaren zeventig bijna ten onder toen moeder Volkswagen de door haar dochter ontworpen modellen onder eigen, goedkoper label ging verkopen en bij dezelfde dealers liet onderhouden (Polo vs. 50, Passat vs. 80). Het is aan de recalcitrante en tegelijkertijd geniale Ferdinand Piëch te danken dat Audi er met innovatieve techniek weer bovenop is gekomen. Hij kon beslissingen doordrukken omdat zijn familie één van de belangrijkste aandeelhouders van Volkswagen is.

De macht heeft Volvo niet. Volvo heeft geen enkele macht. Het is een geknotte stadsstaat à la Hongkong. Het enige wat Volvo heeft, zijn Chinese toezeggingen. Dat Volvo zijn onafhankelijkheid zou behouden. Maar Chinezen houden zich niet aan afspraken. Westerse landen en bedrijven klagen al jaren dat China zijn toezeggingen niet nakomt. Het ene beloven en het andere doen: vergeleken bij president Xi van China zijn Trump en Clinton heilige boontjes.

Heb medelijden met Zweden en allen die fan van Volvo zijn. De komende decennia zullen we zien dat het automerk al zijn illusies over zelfstandigheid zal kwijtraken, net zoals Hongkong steeds meer verstrikt raakt in het dictatoriale web van China. Premiummerken kunnen alleen floreren als ze zelfstandig zijn, zoals BMW en Mercedes. Porsche heeft zijn huidige successen te danken aan het tijdperk Wiedeking, toen het nog niet aan de leiband van Volkswagen liep. en Jaguar Land Rover kan scoren omdat zij een moeder heeft met een laissez-faire houding (Tata Motors). In 2016 is duidelijk geworden dat Li Shufu van Geely uit heel ander hout gesneden is.

Comments are closed.