Ford heeft de compleet nieuwe Fiesta klaar. Het nu afzwaaiende model was een groot verkoopsucces in Europa en werd door de pers gewaardeerd vanwege de prettige rijeigenschappen, dus de Amerikaanse autobouwer heeft gekozen voor evolutie van die ‘winnende formule’. Dat is goed te zien.
Optisch zorgt de nieuwe Fiesta dus niet voor verrassingen, of het moeten de achterlichten zijn die niet langer verticaal zijn geplaatst maar horizontaal. Ford heeft het model iets grotere afmetingen gegeven, waardoor er in combinatie met de verder doorgetrokken daklijn een ruimer interieur kon worden gecreëerd.
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Fiesta naar een hoger plan getild op het gebied van hightech uitrusting, materiaalgebruik (minder goedkoop, hard plastic) en comfort. Om de hogere positionering te illustreren, ontbreken basisversies in het gamma; voorlopig althans. Instapper is direct de Titaniumuitvoering. Andere smaken zijn Vignale (nóg luxueuzer), ST-Line (sportief ogend; de échte ST komt later) en Active (terreinlook).
Dat de laatste versie aan het gamma is toegevoegd, is niet verrassend. Ford heeft in het segment van de compacte cross-overs de plank misgeslagen met de Ecosport. Als alternatief wordt er nu een terreinlook versie van de Fiesta in stelling gebracht. Deze stoer aangeklede telg hult zich in meer plastic, is voorzien van dakrails en heeft een iets grotere bodemvrijheid zodat hindernissen (verkeersdrempels) makkelijker overwonnen kunnen worden. De Fiesta Active is een rechtstreekse concurrent van de Volkswagen Polo Cross en de bij ons niet leverbare Active uitvoering van de Hyundai i20.
Zeker van voren bekeken is het uiterlijk niet ingrijpend veranderd. Het grootste nieuws bevindt zich binnenin. Daar heeft het rommelige dashboard met zijn veel te drukke middenconsole en half verborgen centrale informatiescherm plaats gemaakt voor een veel strakker vormgegeven boordplank met optisch zwevend 8,0-inch groot tablet. Daarop kan Ford’s Sync 3 infotainmentsysteem (met meer connectiviteit mogelijkheden) worden bediend.
Ford zegt ook veel aandacht te hebben besteed aan de assemblagekwaliteit. Daarmee, en met de Vignale uitvoering in het bijzonder, wil het merk zich ook in het premiumsegment gaan manifesteren (Audi A1, DS 3, Mini Hatch). In dit kader kan de nieuwe Fiesta ook worden geleverd met een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.
In het vooronder van alle genoemde uitvoeringen zit steevast de dappere 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor, waarvan de 1,0 liter turboversies de naam Ecoboost dragen. Die kunnen vanaf begin 2018 nóg kleiner worden als dat nodig is. Bij deellast zal de motor namelijk op slechts 2 cilinders draaien. Door nieuwe drijfstangen, motorsteunen en een ander vliegwiel te monteren, moet dat allemaal net zo verfijnd kunnen als wanneer er 3 cilinders aan het werk zijn.
In 14 milliseconden is van één van de drie cilinders de brandstoftoevoer en de klepbediening uit te schakelen als de omstandigheden niet om alle motorische kracht vragen. Volgens Ford kan dit het brandstofverbruik met maximaal 6 procent verlagen. Het feit dat de 1.0 Ecoboost een driecilinder is, brengt sowieso onbalans in het blok met zich mee. Middels een balans as wist Ford reeds trillingen in de motor op te vangen. Cilinderuitschakeling verstoort die fijne afstelling, maar “een offset krukas configuratie” en een opzettelijke ‘onbalans’ van het vliegwiel plus de poelie zouden additionele vibraties moeten neutraliseren. Dat vliegwiel is van het “dual-mass” type en samen met een extra dempende koppelingsplaat zouden op deze manier de trillingen die ontstaan als het blok op twee cilinders loopt, worden opgevangen. Ook de ophangpunten van de motor werden met het oog op de cilinderuitschakeling aangepast.
Ford meldt dat er voor de nieuwe Fiesta meer personalisatieopties dan ooit zijn. Daarmee kunnen autoconsumenten worden bediend die op zoek zijn naar luxe én diegenen die een hatchback met een sportieve of stoere uitstraling willen. Allemaal krijgen zij volgens Ford een auto die als vanouds hoog scoort qua rij plezier. Die eigenschap maakt de Fiesta al generaties lang tot hun favoriet. Eigenlijk best wel logisch dus dat Ford niet al te veel aan het uiterlijk heeft zitten sleutelen. De verkoop start in het eerste semester van 2017.