Wegenwacht komt met speciaal reservewiel

0

De ANWB rust de komende weken de wegenwachtauto’s uit met een speciaal reservewiel (met de pakkende naam ‘Geel Wiel’) dat onder vrijwel alle typen auto’s past.

Op dit moment moeten automobilisten die stranden met een lekke band vaak erg lang wachten tot het euvel is opgelost omdat steeds minder nieuwe auto’s standaard een reservewiel aan boord hebben.

De afgelopen 2 jaar nam het aantal auto’s zonder reservewiel met 20 procent toe. Autofabrikanten kozen voor deze ‘oplossing’ omdat dit ruimte en gewicht bespaart. Maar de ANWB is er niet blij mee: “Dit zorgt bij bandenpech voor het nodige oponthoud. Als er geen reservewiel aanwezig is, moet de Wegenwacht bij lokale bandenleveranciers en reparateurs op zoek naar de juiste bandenmaat. Hierdoor duurt het vervangen van een band, zelfs onder de meest ideale omstandigheden, al gauw minimaal 1 á 1,5 uur”. Nederlanders die afgelopen zomer in het buitenland een lekke band kregen, moesten in enkele gevallen zelfs 5 tot 6 dagen wachten op een nieuw exemplaar.

anwbbandenreparatiea2

Autofabrikanten kiezen steeds vaker voor de bandenreparatie set in plaats van een reservewiel of thuiskomertje. Het heeft namelijk de nodige voordelen die tegenwoordig belangrijk zijn voor auto’s. Ten eerste weegt een reservewiel al snel enkele tientallen kilo’s. Dat is natuurlijk uit den boze in tijden dat elke gram bespaart moet worden opdat het verbruik zo laag mogelijk blijft. Daarbij kan je de ruimte die zo’n wiel inneemt gebruiken voor bijvoorbeeld extra (bagage)ruimte.

Met de inhoud van een bandenreparatie set (een soort spuitbus) kan men de lekke band vullen met wit schuim. Vervolgens kan er, mits de band niet compleet aan flarden gereden is, de weg worden vervolgd en vanaf de plaats van bestemming gezocht worden naar een nieuwe band. Zonder nadelen is het goedje uit de spuitbus niet. Zo kunnen er blijvende vlekken op de velg komen als er gemorst wordt. Ook is reparatie van de band (bij lichte schade) geen optie meer.

Reageren is niet mogelijk.