Lancia verdwijnt ook uit België

0

In maart 2017 verdwijnt Lancia van de Belgische markt. Het vertrek vindt met stille trom plaats, want er werden bij onze zuiderburen nog amper auto’s van het beroemde Italiaanse merk verkocht.

Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nam in 2014 al de beslissing om de buitenlandse avonturen van Lancia te beëindigen. ‘Export’ is hier niet het goede woord, omdat het belangrijkste model, de Ypsilon, niet in Italië wordt gebouwd maar in Polen.

Momenteel genereert Lancia 90 procent van haar verkopen nu al in Italië. Dat gaat dus 100 procent worden. Het moederbedrijf FCA wil zich voor wat betreft de verkoop buiten Italië concentreren op de merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth. Mogelijk maakt Chrysler, van wie enige tijd modellen in Europa onder Lancia verkocht werden, een comeback in onze marktregio.

Fiat kocht Lancia, wereldberoemd geworden met modellen als de Lambda (de eerste auto met zelfdragende carrosserie), Appia (een bovengemiddeld goed rijdende middenklasser) en Aurelia (de eerste GT), in 1969. Het merk was toen technisch failliet. In 1972 diende zich een nieuwe ronde met nieuwe kansen aan in de vorm van de Beta: een moderne middenklasser maar bijna net zo hard roestend als de beruchte Alfa Romeo Alfasud. Van aanmerkelijk betere kwaliteit was de Delta uit 1979. Toen beleefde Lancia daadwerkelijk een renaissance, ook dankzij rallysuccessen die met dit model behaald werden.

Maar na missers als de Lybra en de Kappa gleed het merk weer af richting de afgrond. De verkoop van Chrysler modellen onder Lancia label bleek, zoals vriend en vijand al voorspelden, niet de oplossing te zijn. De Ypsilon is geen onaardig autootje, maar op deze kleine kurk kan het merk niet blijven drijven.

Het is jammer dat FCA niet de financiële slagkracht heeft om Lancia weer uit het slop te trekken. Er is namelijk, zoals DS en Mini bewijzen, in heel Europa een gezonde afzetmarkt voor een premium B segment hatchback. Lancia zou daar zijn kerncompetentie van kunnen maken; iets wat Alfa Romeo met de MiTo niet gelukt is.

Autointernationaal.nl berichtte reeds afgelopen oktober dat Lancia het in ons land voor gezien houdt. Na 11 maanden staat de Nederlandse verkoopteller op 89 auto’s. Vorig jaar was de stand op hetzelfde tijdstip 142 registraties. De Ypsilon is niet langer te bestellen en de website is niet langer bereikbaar. Bij dealers is het model alleen nog uit voorraad leverbaar. De Ypsilon kan niet meer bij de fabriek worden besteld. Bij de importeur in Lijnden is het merklogo van Lancia inmiddels vervangen door dat van Jeep. Eigenaren van een (recente) Ypsilon hoeven zich geen zorgen te maken: de importeur en de dealers blijven onverminderd zorg dragen voor garantie en service.

Reageren is niet mogelijk.