Autoverkopen Europa: Mercedes in top5

0

De autoverkopen in Europa zijn in november met 5,6 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Volgens autobrancheorganisatie ACEA zijn er alles bij elkaar 1.189.181 nieuwe personenauto’s geregistreerd.

In oktober liet de Europese automarkt nog een minieme daling zien, maar in november was in alle belangrijke markten weer sprake van een verkoopplus, met als uitschieter Spanje waar 13,5 procent meer wagens de showrooms uitrolden. In Nederland werden vorige maand 20 procent minder nieuwe personenauto’s verkocht, zo werd al eerder bekend. Dat komt vooral door de nieuwe bijtellingregels die begin dit jaar ingingen. Autobedrijven en leasemaatschappijen hebben eind vorig jaar juist extreem veel nieuwe zuinige diesels en stekkerhybride modellen op kenteken laten zetten, om nog te kunnen profiteren van de oude belastingtarieven.

In de eerste elf maanden van dit jaar zijn in Europa in totaal 13.938.273 aan de man gebracht. Daarmee lopen de verkopen 6,9 procent voor op vorig jaar.

Merk MA 11/16 MA 1-11/16 MA 1-11/15 MA 11/15
Volkswagen 11,7% 11,4% 12,2% 12,3% – –
Renault 8,0% 7,1% 6,7% 7,0% + +
Ford 6,6% 6,9% 7,2% 6,9% – –
Opel/Vauxhall 6,3% 6,6% 6,7% 6,7% – –
Mercedes-Benz 5,9% 5,5% 5,2% 5,6% + +
BMW 5,8% 5,4% 5,2% 5,4% + +
Peugeot 5,6% 5,7% 6,0% 6,0% – –
Audi 5,3% 5,5% 5,5% 5,2% +
Fiat 4,7% 5,0% 4,7% 4,6% + +
Skoda 4,6% 4,4% 4,4% 4,5% +
Toyota 4,0% 4,0% 4,0% 4,0% – –
Hyundai 3,4% 3,3% 3,3% 3,2% +
Nissan 3,3% 3,6% 4,0% 3,4% – –
Citroën 3,2% 3,6% 3,9% 3,6% – –
Kia 2,8% 2,9% 2,7% 2,7% + +
Seat 2,7% 2,3% 2,4% 2,2% o
Dacia 2,7% 2,8% 2,7% 2,6% + +
Volvo 2,1% 1,9% 2,0% 2,4% – –
Suzuki 1,4% 1,3% 1,3% 1,3% +
Mazda 1,4% 1,6% 1,5% 1,5% o
Mini 1,4% 1,4% 1,3% 1,4% +
Honda 0,9% 1,1% 0,9% 1,0% o
Land Rover 0,9% 1,0% 1,0% 1,3%
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,9% 0,9% – –
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,7% +
Smart 0,7% 0,7% 0,7% 0,7% o
Alfa Romeo 0,5% 0,4% 0,4% 0,4% +
Jaguar 0,5% 0,5% 0,3% 0,3% + +
Porsche 0,5% 0,5% 0,5% 0,4% +
Lancia/Chrysler 0,4% 0,5% 0,4% 0,4% +
DS 0,3% 0,4% 0,5% 0,5% – –
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Subaru 0,2% 0,3% 0,3% 0,3%
Maserati et al. 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% +

Bijna een kwart (24,8 procent) van al die auto’s was van het Volkswagen concern. De door een dieselschandaal geplaagde autobouwer zag zijn Europese marktaandeel weliswaar in de eerste 11 maanden licht teruglopen (van 25,0 naar 24,1 procent), maar in november wisten de Duitsers toch weer wat terrein op de markt terug te winnen (van 24,6 naar 24,8 procent). Het herstel is echter enkel te danken aan de dochtermerken, want Volkswagen zelf zag haar marktaandeel verder dalen (van 12,3 naar 11,7 procent).

Met name dochter Seat maakte in november een opmerkelijk herstel door (van 2,2 naar 2,7 procent). Dat is overigens niet alleen te danken aan de aantrekkende verkopen op de Spaanse thuismarkt maar ook aan de Ateca, een SUV waar boven verwachting veel vraag naar is. Voor de andere dochters (Audi, Porsche en Skoda) lijkt 2016 eveneens een prima verkoopjaar te worden.

Wel is het zo dat het merk met de vier ringen in november zijn premiumrivalen BMW en Mercedes duidelijk voor moest laten gaan. In 2015 waren de rollen nog duidelijk omgedraaid. Maar het is momenteel vooral Mercedes dat de show steelt. De nieuwe E klasse heeft in technisch opzicht veel indruk gemaakt en de GLC verkoopt als een gekke. Het gevolg is dat Mercedes nu een plaats heeft weten te bemachtigen in de Europese top5, vóór Peugeot.

Dit laatste merk zat in november in de hoek waar de klappen vielen, samen met zustermerk Citroën en DS. Voor de ‘leeuw’ en de ‘chevron’ is er hoop omdat de levering van de 3008 resp. C3 nu goed op gang komt, maar DS heeft het dieptepunt nog niet bereikt omdat er pas in 2018 een nieuw model komt. Hoeveel marktaandeel zal er dan nog over zijn? 0,1 procent?

Landgenoot Renault heeft zijn zaken beter voor elkaar. Bij dit merk is de Kadjar momenteel in full swing. Verder staan de Mégane, Scénic en Talisman allemaal aan het begin van hun verkoopcarrière en heeft de Clio net een opfrisbeurt gehad. Ook dochter Dacia heeft dankzij haar bijgepunte gamma niks te klagen. Enige punt van zorg is alliantiepartner Nissan. Dit merk had in het cross-over segment lange tijd een te overzien aantal concurrenten, maar nu worden de Juke en Qashqai van alle kanten aangevallen. Met als gevolg dat het marktaandeel onder druk staat. De Pulsar zal de geschiedenis in gaan als ‘vergeefse moeite’ maar hopelijk weet de nieuwe Micra wel indruk te maken bij de Europese autoconsument.

Schrale troost voor Nissan is, dat meer volumemerken het momenteel moeilijk hebben, zoals Ford, Honda, Mitsubishi en Opel. Dit in tegenstelling tot Fiat, Hyundai en Kia. Het Italiaanse merk profiteert van de gezonde vraag naar auto’s op de thuismarkt en de Koreaanse labels scoren met een doortimmerd gamma. Suzuki heeft zijn marktaandeel dankzij de Baleno in november ook licht weten op te voeren. Verdere groei is mogelijk met de nieuwe Ignis en, in 2017, met een verse editie van de Swift.

Naast Mercedes en BMW (en in mindere mate Audi), zijn er meer premiumlabels die het goed doen, zoals Mini, Jeep, Jaguar en het reeds genoemde Porsche. Bij Alfa Romeo zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. Bij Volvo kan de indrukwekkende XC90 de ouderdomsverschijnselen van de V40 en S60/V60 niet compenseren. En Land Rover kreeg in november een stevige verkooptik. Komt dit doordat de Jaguar F Pace anders dan gepland toch een deel van dezelfde doelgroep aanspreekt?

Comments are closed.