Kia Stinger komt ook naar Europa

0

De nieuwe achterwiel aangedreven, sportieve liftback van Kia, de Stinger, gaat met het oog op de Europese markt ook gebouwd worden in dieseluitvoering.

Dit betekent dat er 3 motorvarianten zijn gepland: Naast de benzine-units (een 2,0 liter turbo met 255 pk en een dubbel geblazen en een 370 pk sterke 3,3 liter V6) dus ook een oliegestookte versie. Die heeft een longinhoud van 2,2 liter en krijgt een vermogen van 200 pk en een koppel van 440 Nm (dat tussen de 1.750 en 2.750 toeren beschikbaar is). De Stinger Diesel accelereert in 8,5 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 225 km/u. Een 8-traps automaat is bij alle motorversies standaard.

De topbenzine uitvoering, Stinger GT genaamd, zit in 5,1 seconden op 100 km/u en laat de Duitse concurrentie achter zich met een ongelimiteerde topsnelheid van 270 km/u. Dit is de enige versie met 19-inch velgen. De 2,0 liter benzineversie zal worden voorzien van 18-inch exemplaren terwijl de diesel, die kleinere remschijven krijgt, het met 17-inch moet doen.

De Europese productie start in de tweede helft van dit jaar, waarbij de marktintroductie in het laatste kwartaal zal plaatsvinden. Kia meldt dat de komst van de Stinger naar Nederland nog altijd onzeker is. Dat komt omdat de importeur het afzetpotentieel voor met name de GT uitvoering vanwege de hoge BPM (een gevolg van het stevige verbruik) laag inschat. Kia Nederland laat weten nog in onderhandeling te zijn met het Zuid Koreaanse hoofdkantoor. Ook als het licht op groen wordt gezet, zullen de verkoopverwachtingen bescheiden zijn: de importeur denkt op jaarbasis slechts enkele tientallen exemplaren van de Stinger te kunnen verkopen.

Reageren is niet mogelijk.