Nieuwstelex

0

+++ Het Volkswagen concern roept zo’n 600.000 auto’s in de Verenigde Staten terug naar de garage, vanwege mogelijke defecten aan airbags en waterpompen. Het gaat in bijna alle gevallen om voertuigen van dochtermerk AUDI. Volgens de Amerikaanse toezichthouder NHTSA hebben er afgelopen jaar in China en Israël ongelukken plaatsgevonden in verband met de geconstateerde problemen. Voor zover bekend zouden daarbij geen doden zijn gevallen. Uit de verklaring viel niet op te maken of de airbags van het Japanse bedrijf Takata komen. Klanten daarvan moesten afgelopen tijd in totaal ongeveer 100 miljoen auto’s terugroepen om eventuele problemen met de airbag te voorkomen. +++

+++ De resultaten van FORD over het komende jaar worden fors geraakt door de daling van het Britse pond. De Amerikaanse autofabrikant verwacht een impact van rond de 600 miljoen dollar, aldus regiodirecteur Jim Farley. Ford had zichzelf met valutaderivaten beschermd tegen een daling van het pond, maar deze derivaten lopen af in de eerste 3 maanden van 2017. De rest van het jaar zal het concern de gevolgen daarom merken in de resultaten. Met een marktaandeel van 12 procent is Ford al decennia het grootste automerk in het Verenigd Koninkrijk. De daling van het pond is niet de enige tegenslag die het bedrijf op dit moment heeft in Europa, want ook het marktaandeel daalt. Dat komt omdat de verkopen van de Mondeo tegenvallen. Het pond daalde in oktober naar het laagste punt in 7 jaar en ten opzichte van eind 2015, toen onzekerheid over de Brexit begon, staat de munt een vijfde lager. Ford wil in de komende jaren een beter internationaal merkimago opbouwen. Om dat te bereiken, heeft het bedrijf de 34-jarige Musa Tariq in dienst genomen. Deze marketingexpert voorzag al eerder onder meer Apple, Nike en Burberry van een nieuw imago. Ford heeft Tariq benoemd tot vice-president voor de wereldwijde merkbekendheid. Concerntopman Mark Fields laat in een toelichting weten: “Het doel van Tariq is om de positionering en de merkcommunicatie van Ford te verbeteren. Zijn werk zal een aanvulling zijn op onze huidige marketingstrategie. Wij zien kansen om in contact te komen met steeds meer consumenten en spelers die voordien misschien niet voor Ford zouden hebben gekozen, dankzij een meer cultureel afgestemde marketingstrategie”. +++

+++ Energiebedrijf Shell begint OPLAADSTATIONS voor batterijauto’s in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dat bevestigt het energieconcern na een interview met zijn topmanager John Abbott. Shell noemt geen aantallen laadpunten. Concurrent Total werkt aan dezelfde uitrol. De bedrijven reageren hiermee op de sterke toename van het aantal (deels)elektrische auto’s in de Europese markt. Shell verwacht daarom dat op dit moment de energie oplading bij bestaande pompstations ook commercieel interessant kunnen worden. “,Als je zit te wachten terwijl je de batterij oplaadt, wil je koffie of iets te eten hebben”, zo licht Abbott de plannen toe. De uitrol zal vooral in stedelijke gebieden gebeuren, zegt Shell, vanwege de beperkte reikwijdte van volledig elektrische auto’s op dit moment. Voor het eind van het jaar moeten de eerste laadpunten gereed zijn in Nederland, aldus de zegsman van Shell. Dat heeft in ons land 600 pompstations. Het Italiaanse ENI heeft al enkele laadstations gereed. +++

+++ ROLLS-ROYCE is momenteel druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw aluminium platform. Dit onderstel zal gebruikt worden voor 3 modellen: Naast de nieuwe, zevende generatie Phantom (komt begin 2018) gaat het hierbij om de eerste “hoge auto van de Spirit of Ecstacy dat ook geschikt is voor onverhard terrein (komt in 2019; Rolls-Royce weigert het woord ‘SUV’ in de mond te nemen) en de opvolger van de Ghost. Het laatste model zal in 2020 worden voorgesteld. +++

+++ SEAT zal in september op de IAA autoshow van Frankfurt de Arona presenteren, het kleine broertje van de Ateca. Met de compacte SUV willen de Spanjaarden actief worden in het segment van de Nissan Juke en Renault Captur. Als basis dient de gloednieuwe, binnenkort te onthullen Ibiza. Revolutionaire zaken zijn niet te verwachten bij de Arona: vermoedelijk wordt het model net zo emotieloos als de Ateca. Dat hoeft perfectie evenwel niet in de weg te staan. Dankzij de boven verwachting goed verkopende Ateca maakt Seat na een lange periode van rode cijfers schrijven eindelijk weer winst. Dat bedrijfseconomische succes smaakt naar meer. Het Spaanse merk zal de Arona in eigen beheer gaan bouwen (de Ateca loopt bij zustermerk Skoda van de band). +++

+++ SUBARU heeft bevestigd dat wij van de huidige generatie BRZ, die onlangs een facelift onderging, geen STI versie meer hoeven te verwachten. Voor de opvolger kunnen de kaarten evenwel anders liggen. Die wordt mogelijk wel leverbaar met turbokracht. Daarmee kan de viercilinder boxermotor aanzienlijk meer vermogen dan de huidige 200 pk ontwikkelen. De nieuwe generatie zal weer samen met Toyota ontwikkeld worden. Bij dat merk arriveert later dit jaar een 210 pk sterke Yaris in de showrooms, en die moet de GT86 natuurlijk overbieden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft Toyota (inclusief haar dochters Lexus, Daihatsu, Hino) ingehaald als grootste autofabrikant ter wereld. De afgelopen 4 jaar was de troon nog voor de Japanse rivaal. De Duitse autobouwer kijkt ondanks de schaduw van de sjoemeldiesel affaire terug op een sterk jaar. Volkswagen verkocht 3,8 procent meer voertuigen dan in 2015 en kwam uit op 10,3 miljoen auto’s, vrachtwagens en bussen. De wereldwijde verkopen van Toyota stegen afgelopen jaar met slechts 0,2 procent naar 10,18 miljoen voertuigen. De buitenlandse verkopen maakten het verschil tussen de 2 concerns. Volkswagen profiteerde van stijgende verkopen in China. Daar kon 12 procent worden geplust. In Zuidoost Azië was de afzetstijging 9,7 procent groot. Daarmee kon het verlies op de Amerikaanse markt (2,7 procent) royaal worden gecompenseerd. In Europa verloor Volkswagen weliswaar marktaandeel, maar in absolute cijfers namen de verkopen met 4 procent. In Brazilië ging het merk liefst 33,9 procent achteruit in een markt met zware problemen die in zijn geheel liefst 20,2 procent kromp in 2016. Zowel Toyota als Volkswagen krijgen dit jaar op die voor hen belangrijke markten te maken met tegenwind. De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven handelsbarrières op te werpen voor producten uit het buitenland. In China loopt een voor Volkswagen gunstige belastingregeling af. De titel grootste autobouwer ter wereld is de kroon op het werk van de wegens het emissieschandaal bij Volkswagen opgestapte topman Martin Winterkorn. Die zette 10 jaar geleden de aanval in met de Volkswagen merken Audi en Porsche en een goede verkoopstrategie in China. Winterkorn vertrok toen in september 2015 bekend werd dat Volkswagen op grote schaal emissietesten van dieselauto’s had gemanipuleerd. Volkswagen is miljarden euro’s kwijt aan de afwikkeling van dat schandaal. Winterkorn wordt door justitie in Duitsland verdacht van fraude. Achter het duo Volkswagen – Toyota dat werkelijk nek aan nek finisht (het verschil bedraagt slechts 120.000 auto’s) vinden we General Motors, dat het met net geen 9,5 miljoen verkopen 3,1 procent minder goed deed dan het jaar ervoor. +++

+++ De VOLVO S90 en V90 zijn de eerste auto’s die de maximumscore van 6 punten behaald hebben in de EuroNCAP test voor autonome noodremsystemen voor voetgangers (Autonomous Emergency Braking for Pedestrians, AEB Pedestrian). Bovendien behalen beide modellen de maximale score van 5 sterren in de EuroNCAP crashtests. De testresultaten van de Volvo S90 en V90 overtreffen de scores van alle auto’s die vorig jaar zijn getest. De top3 van hoogste EuroNCAP scores aller tijden bestaat nu volledig uit modellen van het Zweedse merk. De XC90 was de eerste auto die de maximumscore liet noteren in de Euro NCAP tests van het autonome noodremsysteem voor kop-staartbotsingen (AEB City en AEB Interurban). De S90 en V90 presteerden zoals verwacht en behaalden de maximale score van 5 EuroNCAP sterren. Het resultaat is voor een groot deel te danken aan de uitgebreide veiligheidsuitrusting van deze nieuwe Volvo modellen, waaronder Autonomous Emergency Braking oftewel City Safety dat dag en nacht mogelijke gevaren op het traject van de auto herkent (zowel andere auto’s als voetgangers en fietsers). +++

Comments are closed.