Nissan Qashqai viert jubileum

0

Volgende maand is het 10 jaar geleden dat Nissan met de verkoop van de Qashqai startte. Dit model, inmiddels vervangen door een nieuwe editie, is de geschiedenis ingegaan als de uitvinder van het cross-over segment.

In werkelijkheid ligt het allemaal iets genuanceerder. Want was de Lada Niva niet misschien óók een cross-over? Of de AMC Eagle. Feit is dat de Qashqai voor een sterke popularisering van het autotype heeft gezorgd. Net zoals de Renault Scénic dat in het segment voor middenklasse MPV voor elkaar kreeg, ofschoon de Honda Shuttle en de Nissan Prairie eerder op de markt werden geïntroduceerd.

Goed voorbeeld doet goed volgen en inmiddels heeft de Qashqai 21 opponenten. Samen genereren die jaarlijkse 2,6 miljoen verkopen in het segment voor compacte cross-overs. Op dit moment heeft Nissan een beetje last van de wet van de remmende voorsprong: de Qashqai heeft, net zoals zijn kleinere broer Juke en de 7-zits variant X-Trail, inmiddels zó veel concurrenten dat het marktaandeel van Nissan in Europa onder druk is komen te staan. Verbetering wordt niet van nóg een cross-over verwacht, maar van een conventioneel B segment model, de nieuwe Micra.

Nissan legde de basis voor het vernieuwende design van de auto al in 2002. Toen startte het ontwikkelingsproces van de beoogde opvolger van de Almera, die in het segment voor compacte hatchbacks (de zogeheten Golf klasse) misschien wel de meest grijze mus was. Nissan kreeg weinig warme gevoelens bij het ‘meer van hetzelfde scenario’ en besloot het voortaan over een andere boeg te gaan gooien: op de tekentafel ontstond een model dat de voordelen van een hatchback (probleemloze rijeigenschappen, schappelijk verbruik) combineert met die van een SUV (hoge zitpositie, stoere uitstraling).

De eerste generatie van de Qashqai ging in februari 2007 in de verkoop. Voor het eind van dat jaar waren in Europa door Nissan al bijna 100.000 exemplaren verkocht. Nu, 10 jaar later, is de (nog steeds) Qashqai marktleider in zijn segment in Europa, met een totaal van meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren. Het aanhoudende succes is volgens Nissan mede afgedwongen door tal van verbeteringen en de introductie van toonaangevende technologie, zoals de Around View Monitor in 2010. Maar ook door voor de tweede generatie uit 2015 strikt vast te houden aan het originele recept van een praktische cross-over met een rijgedrag waar de doorsnee autorijder geen buil aan kan vallen.

In 2016 zijn er 261.429 exemplaren van de Qashqai verkocht in Europa (inclusief Rusland, Oekraïne en Kazachstan). Dat is een groei van 5,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal is goed voor een marktaandeel van 10 procent in het segment. Wereldwijd is het model in 10 jaar tijd goed voor een verkooptotaal van 3,3 miljoen exemplaren in 137 landen. Inmiddels wordt het model ook in de Verenigde Staten verkocht, onder de naam Roque Sport (‘Roque is de lokale naam voor onze X-Trail).

De Qashqai is inmiddels vele malen geïmiteerd en, eerlijk is eerlijk, misschien ook wel geëvenaard. Het Nissan model mag dan nog steeds segmentleider zijn, concurrenten hebben de laatste jaren sterkere verkoopstijgingen gerealiseerd. Jongste stoelpootzager is de Toyota C-HR die ook in hybride vorm leverbaar is. Daar ligt ook de grootste uitdaging van Nissan: de Qashqai is tot nu toe uitsluitend leverbaar met verbrandingsmotoren, maar de cross-over van de toekomst is (deels)elektrisch. Hoe succesvol zullen de Japanners zijn in die transformatie?

Comments are closed.