Toyota Yaris kan er weer een tijdje tegen

0

Afgelopen herfst werd duidelijk dat Toyota voor dit jaar nieuws rondom de Yaris in petto had. Maar in plaats van een compleet nieuw model houdt het Japanse merk het bij een facelift. En je kan er een boom over opzetten of de Yaris daar opgeknapt van is.

De huidige, derde generatie Yaris stamt uit 2011. Autofabrikanten uit Zuid Korea vinden het dan tijd voor een compleet nieuw model, maar Toyota doet het rustiger aan. De Yaris onderging in 2014 al een facelift en gaat nu opnieuw onder het mes. De opfrisbeurt omvat nieuwe bumpers, die qua design nauwer aansluiten bij de exemplaren van de Prius en de C-HR. De achterlichtunits zijn voortaan een stuk forser en horizontaal van vorm. De wijziging is weinig elegant en oogt nu al gedateerd, maar de Yaris heeft er wel een stevigere uitstraling door gekregen. Op de auto’s is de Japanse uitvoering te zien (Vitz), maar in maart, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden, zal de Europese versie worden voorgesteld.

Toyota meldt dat het interieur opgewaardeerd is en dat de uitrusting uitgebreid is met nieuwe veiligheidsitems en extra comfortvoorzieningen. Verder zou het onderstel herzien zijn, met als doel het weggedrag dynamischer te maken. Toyota belooft ook een verbeterde versie van de Hybrid uitvoering met als gevolg een lager verbruik.

De vernieuwde Yaris wordt ook leverbaar in een hete uitvoering. Die krijgt 210 pk onder de kap. De laatste keer dat Toyota met de Yaris actief was in het segment voor hete B segment hatchbacks was in 2001 met de T Sport uitvoering. De comeback van het Japanse merk in dit deel van de automarkt is onderdeel van de merkstrategie om meer ‘opwindende’ modellen in het gamma op te nemen.

Met de tot 380 pk opgevoerde WRC variant wil Toyota deel gaan nemen aan het wereldkampioenschap rally voor seizoen 2017. Dit model moet de link worden tussen deze competitie en het reguliere verkoopgamma. Op 19 januari aanstaande zal het kampioenschap van start gaan met de Rally van Monte Carlo.

De straatversie houdt het dus bij 210 pk, maar dat is voor een B segment hete hatchback meer dan genoeg kracht om in de voorste linies mee te kunnen spelen. Smaakmakers zijn momenteel in alfabetische volgorde de Abarth 595 (180 pk), de Audi S1 Quattro (231 pk), de DS 3 Performance (202 pk), de Ford Fiesta ST (182 pk), de Mini Cooper S JCW (231 pk), de Opel Corsa OPC (207 pk), de Peugeot 208 GTi (208 pk), de Renault Clio RS (200 pk), de Seat Ibiza Cupra (180 pk) en de Volkswagen Polo GTI (192 pk).

De sportversie van de Yaris zal alleen in 3-deurs uitvoering op de markt komen. Visuele kenmerken zijn sportieve bumpers, sportvelgen, een centraal uitlaat eindstuk en een subtiele spoiler boven de achterruit. Verder wordt de auto gepresenteerd in de kleuren van Toyota Gazoo Racing, de motorsportafdeling van het merk. Autointernationaal.nl kon vorig jaar al onthullen dat de Japanners ‘Gazoo’ willen gaan ontwikkelen tot sublabel voor haar sportiefste modellen.

Comments are closed.