Volvo: Zweden missen hun icoon

0

Anders dan in Nederland hebben autodealers in Zweden in 2016 uitstekend zaken kunnen doen. In het Scandinavische land werd een nieuw verkooprecord bereikt, namelijk 372.000 registraties. Dat is een plus van 8 procent ten opzichte van 2015. Volvo was opnieuw marktleider, maar toch kan er gesproken worden van een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het merk.

Voor het eerst in meer dan 50 jaar was het namelijk niet Volvo, dat de Zweedse registratie statistieken op modelniveau aanvoerde, maar Volkswagen met de Golf. Deze Duitser was goed voor 5,9 procent van de verkopen. Een viertal modellen van Volvo (de oude V70 plus XC70, en de nieuwe S90 en V90) kwam niet verder dan 5,7 procent.

“2016 is een bewogen en uitdagend jaar voor ons geweest. Wij zijn overgegaan tot een historische modelvernieuwing. Onze traditionele bestseller (en Zweden’s meest verkochte auto in de afgelopen 20 jaar), de V70 en XC70 zijn met pensioen gestuurd. Tegelijkertijd hebben we met succes de S90 en V90 gelanceerd. Verder zijn we begonnen met de levering van de V90 Cross Country”, aldus Kristian Elvefors, president van Volvo Car Sweden.

Het nieuws dat Volkswagen, ondanks de dieselschandaal, de eerste plaats in de Zweedse verkoopstatistieken wist te bemachtigen, heeft ook buitenlandse media bereikt. Zo besteedde het Amerikaanse magazine Car and Driver er aandacht aan, evenals de BBC en het Britse Sky News.

Volkswagen is uiteraard zeer in haar sas met het bereikte resultaat. Het merk is er ook trots op dat zij in Zweden het segment voor (deels)elektrische auto’s aanvoert, namelijk met de Passat GTE. In 1962 werd Volvo ook al eens door Volkswagen van de troon gestoten in de modelstatistieken, toen met de Kever.

Volvo reageert in een persbericht met de mededeling dat 4 van de 6 modellen in de top van de registratiestatistieken haar merklogo dragen. Men bestempelt zichzelf dan ook als “de duidelijke winnaar” van 2016. Op merkniveau heeft Volvo 21,5 procent van de markt in handen, terwijl Volkswagen niet verder komt dan 15,7 procent.

Zweden is na China de grootste afzetmarkt voor Volvo. In eigen land wist het merk niet te profiteren van de positieve verkoopstemming want de afzet daalde vorig jaar daalde met 1,3 procent. Maar in het buitenland gaat het gelukkig beter. Zo is de lange wielbasis uitvoering van de S60 erg populair in China. In dit Aziatische land kon met 11,5 procent worden geplust. De teller kwam uit op ruim 90.000 auto’s. In de Verenigde Staten bracht Volvo afgerond 83.000 auto’s aan de man, voornamelijk exemplaren van de XC60 en XC90. In Europa komt de groei uit op een bescheiden 2,1 procent. Er wordt mondiaal evenwel voor het derde achtereenvolgende jaar gerekend op een recordafzet.

Dat de zaken in Zweden minder florissant gingen, verklaart de fabrikant door de transitie van de populaire V70 en XC70 naar de nieuwe 90-serie oude modellen vervangen. In 2017 wordt gerekend op een nieuw recordjaar. Dat zal echter alleen lukken als de genoemde 90-serie modellen (de S90 speelt in Zweden slechts een marginale rol) kunnen uitgroeien tot volwaardige opvolgers voor de V70 en XC70. Prijstechnisch staat de nieuwe generatie evenwel op forse achterstand. Ook is de V90 en XC90 minder ruim dan hun populaire, praktische no-nonsense voorgangers. Leg dat maar eens uit aan het Ikea volk …

Comments are closed.