DS betreedt SUV segment

0

Het premiummerk van PSA (of moeten we zeggen: ‘marketingmerk’?), DS, heeft al de 4 Crossback en de 5 cross-over (of moeten we zeggen: ‘een hoge hatchback’?) in haar gamma. Een echte SUV ontbrak tot nu toe, en dat verklaart waarschijnlijk waarom de verkopen tot nu toe niet wilden vlotten. De Fransen nemen echter revanche op de autosalon van Genève. Daar debuteert deze DS 7 Crossback. Het duurt echter nog een jaar voordat hij bij in de showrooms arriveert.

Het cijfer ‘7’ in de modelnaam geeft aan dat DS het met deze SUV hogerop zoekt. We zien hier het nieuwe vlaggenschip van het merk, die boven de ‘5’ in het gamma komt. Dat met hem betere papieren geven in het premiumsegment. Toch is de SUV slechts 2 centimeter langer dan de ‘5’. Het belang van deze DS is groot, want de 7 Crossback moet laten zien waar het nog zo jonge merk in de nabije toekomst naar toe wil.

Premiumuitstraling heeft de DS 7 Crossback dankzij een grote grille, veel chroom en een handvol opmerkelijke details zoals LED techniek voor de lichtunits. Futuristisch kan je het design van de Nederlandse ontwerper Ivo Groen evenwel niet noemen. De Fransen hebben zich heel duidelijk laten inspireren door bestaand materiaal van de gevestigde orde, zoals de Audi Q5 en de Lexus RX. De specifieke combinatie van koplampen en grille hebben de naam ‘DS Wings’ gekregen en moet in de toekomst het familiegezicht van DS gaan worden.

Diverse designelementen waren al te zien bij de 3 jaar geleden getoonde Divine conceptstudie. DS noemt de lichttechnologie van de koplampen Active LED Vision. De modules kleuren paars zodra de portieren worden geopend. Wanneer de SUV wordt afgesloten, draaien de lichten 180 graden. Een ander lichttrucje kan de dagverlichting. De verticaal geplaatste LED elementen fungeren tevens als knipperlicht en laat geactiveerd een oranje looplicht zien. Aan de achterzijde kenmerken de lichtunits zich door een 3D-effect, zoals dat ook op de Divine conceptstudie te zien was.

In het interieur vallen de 2 gigantische 12,0-inch multimediadisplays op. Eén daarvan dient als digitaal instrumentarium. De vormgeving van de middenconsole van de DS 7 Crossback is tamelijk druk. Dat lijkt het merk te hebben willen voorkomen dat het model een kale indruk maakt. In het interieur zien we ook het typische DS meubilair (met op bijzondere wijze in parelvorm gestikt leer) en stijlvolle ornamenten zoals een klokje van B.R.M Chronographs bovenop het dashboard. Een gimmick is dat wanneer de auto geparkeerd staat, het klokje 180 graden draait.

De muziek kan door hifi specialist Focal verzorgd worden. Zelf prijst DS de mooie materialen (hout, leder en Alcantara) en de brede waaier aan moderne snufjes. De 7 Crossback kan vrijwel met iedere smartphone door één deur en op het gebied van veiligheid wordt uitgepakt met onder meer adaptieve cruise controle, vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistentie, groot lichtassistent en zelfs een infrarood camera om in het donker een beter oogje in het zeil te kunnen houden.

Inparkeren kan de DS op eigen houtje. Behalve de besturing neemt de 7 Crossback dan ook de bediening van de gas & rempedalen voor zijn rekening. File rijden zonder interventies van de bestuurder zou de SUV ook prima moeten afgaan. De 7 Crossback rijdt dus deels autonoom. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de adaptieve cruise controle en de actieve rijstrookassistent, die samenwerken onder de vlag ‘DS Connected Pilot’.

Op het gebied van comfort pakt DS uit met adaptieve wielophanging. De Fransen noemen dat systeem Active Scan Suspension vanwege de ingebouwde hulpcamera’s die continu scannen naar kuilen en andere oneffenheden in de weg, zodat de demping, stuurhoek en vering daarop alvast kunnen anticiperen. DS probeert met dit voor een middenklasser unieke systeem aan te knopen bij het befaamde comfortabele imago van Citroën modellen uit de vorige eeuw.

Een DS zou geen echte DS zijn als deze niet uitgebreid aan te kleden is. Het Franse premiummerk legt de toekomstige koper alvast 5 thema’s voor met elk zo hun specifieke kenmerken: Bastille, Rivoli, Faubourg, Opéra en Performance Line. Deze uitrustingvarianten vormen de basis voor de verdere personalisatie van de 7 Crossback. De tuimelschakelaars zijn altijd chroomkleurig en de bedieningsknop voor het centrale display is gemaakt van kristal. In de eerder genoemde conceptstudie Divine verzorgde Swarovski deze knop, nu komt het kristal van een andere leverancier.

DS gaat de 7 Crossback in 3 benzine-uitvoeringen en in 2 dieselvarianten leveren. De basis wordt gevormd door de 3-pits 1,2 liter PureTech unit met 130 pk. Daarnaast zijn er 2 vermogenversies van de 1.6 THP motor. De minst krachtige is goed voor 180 pk en de sterkste levert 225 pk. Dieselen kan in de compleet nieuwe 1.5 BlueHDi (die goed is voor 130 pk) of in de bekende 2,0 liter variant met 180 pk. Schakelen kan je zelf doen via een handbak met 6 versnellingen of uitbesteden aan een 8-traps automaat. Dit is afhankelijk van de gekozen motor: de 1.2 PureTech is er louter met handbak, terwijl de 1.6 THP altijd gekoppeld is aan de automaat. Dezelfde verdeling geldt voor de 1.5 BlueHDI versus de 2,0 liter variant. In alle gevallen worden louter de voorwielen aangedreven.

De 7 Crossback wordt ook leverbaar in E-tense stekkerhybride uitvoering. Die staat voor begin 2019 op de rol en combineert de 1.6 THP benzine-unit met 2 elektromotoren (elk met een vermogen van 109 pk). Het systeemvermogen bedraagt 300 pk waarmee alle 4 de wielen worden aangedreven, want één van de twee elektromotoren bevindt zich bij de achteras. In elektrische modus kan de E-tense uitvoering (de Performance aankleding is standaard) maximaal 60 kilometer volledig emissieloos rijden. Via een standaard stopcontact duurt het opladen 4,5 uur. Met een snellader zit de 13 kWh grote accu in minder dan 2,5 uur weer vol.

Vanwege de maatvoering van de 7 Crossback (met 4,57 meter is hij slechts 9 centimeter korter dan de Q5), wordt de nieuwe Fransoos als concurrent gezien van deze Audi, maar het motorengamma maakt duidelijk dat de nieuwe DS (die gebaseerd is op het EMP2 platform van onder andere de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 3008) een toontje lager gaat zingen, en dus eerder een alternatief is voor de (nieuwe) Q3. En voor de BMW X1 en Range Rover Evoque. De 7 Crossback zal op de autosalon van Genève zijn fysieke wereldpremière beleven.

Als de DS 7 Crossback in het voorjaar van 2018 naar Nederland komt, verschijnt hij eerst als introductieversie Première Edition. Die variant beschikt over het hierboven beschreven DS Connected Pilot, de DS Night Vision en de DS Active Scan Suspension en is alleen verkrijgbaar met de 180 pk sterke 2,0 liter diesel of de 225 pk sterke 1.6 benzinevariant.

De bouw van de SUV zal plaatsvinden in het Franse Mulhouse en het Chinese Shenzhen, waarna DS de 7 Crossback op al zijn afzetmarkten in het verkoopgamma gaat opnemen. In een later stadium zal het premiummerk van DS eerst 2 sedans lanceren voordat er opvolgers voor de DS 3, DS 4 en DS 5 komen. Uiteindelijk zal het gamma van DS uit 6 modellen bestaan. De duurste sedan gaat tegen de 130.000 euro kosten. Voor de DS 7 Crossback moet gerekend worden op een instaptarief van 38 mille. De E-tense Performance uitvoering moet zeker 80.000 euro opbrengen.

Reageren is niet mogelijk.