GetestDe nieuwe Ampera-e
ModelOpel Ampera-e
Modeljaar2017
RecensieHet model is een volwaardig alternatief voor middenklassers en een verbrandingsmotor.
520 kilometer: dat is de officiële actieradius van de nieuwe Opel Ampera-e, gemeten volgens de New European Drivind Cycle (NEDC). Weliswaar meldt de autofabrikant dat het realistische bereik op ongeveer 380 kilometer zal uitkomen, maar voor bestuurders met een fluwelen rechtervoet is er nu dus een elektrische auto op de markt die voor zijn geld revolutionair veel biedt: niet alleen de grootste actieradius in zijn klasse, maar ook een verrassend ruim interieur.
Tot nu toe was het qua actieradius nogal behelpen in een elektrische auto. In de praktijk kwam men bij min of meer betaalbare modellen als de BMW i3, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf meestal in de praktijk niet verder dan 200 kilometer. Daarna moest er weer een lader worden opgezocht. De meeste automobilisten vonden dit bereik onvoldoende. Alleen de modellen van Tesla hadden van meet af aan een actieradius die als acceptabel werd gezien, maar dan praat je over auto’s die minimaal 80.685 euro moeten opbrengen.
De Nederlandse prijs van de Ampera-e is nog niet bekend, maar op basis van de Noorse tarieven gaat het model in Nederland minder dan 40 mille kosten. Er kon worden kennisgemaakt met de elektrische Opel in San Francisco. Het eerste wat opvalt na het instappen is de zee aan ruimte. General Motors, het moederbedrijf van Opel, heeft hierbij een beetje gesmokkeld door de voorstoelen een heel dunne rugleuning te geven. Ook de zittingen zijn aan de korte kant en de rugleuningen smal.
Op lange afstanden kan het comfort hieronder lijden, maar de Ampera-e is natuurlijk niet bedoeld om in één ruk mee naar Zuid Frankrijk te rijden. Met 4 potige volwassenen je door het land verplaatsen is echter geen enkel probleem. Het zitcomfort is, zelfs na een paar uur, goed zo blijkt uit de test. Ook de passagiers klaagden niet. Daarbij is het geluidscomfort aangenaam laag in de Ampera-e. Ook heb je geen last van motortrillingen.
Naast een ruim interieur, biedt de 4,17 meter lange Ampera-e met 381 liter inhoud ook een goed bruikbare kofferbak. De vloer kan op 2 hoogteniveaus worden ingesteld. De kofferbak is 435 mm diep, 1.340 mm breed en 742 mm hoog. Indien de achterbankleuning (dat kan in 60:40) verhouding wordt neergeklapt, kan er voor 1.247 liter aan spullen worden meegenomen.
Achter het stuur is het gemakkelijk om een prettige zitpositie te vinden. Opvallend is dat een elektrische verstelmogelijkheid ontbreekt: je moet dus een beetje spierarbeid verrichten om zowel het stuurwiel als de stoel te verstellen. Maar dat is in een paar seconden gebeurd. Een verwarmingsmogelijkheid van het stuurwiel, de voorstoelen en de achterbank moeten allemaal bijdragen aan een comfortabele rit voor 4 personen, of wellicht zelfs 5 man als de middelste passagier op de achterbank niet te breed is. Gelukkig is de vloer volledig vlak waardoor er over de hoeveelheid voetruimte niets te klagen valt. Door de hoge vloer (waaronder de batterij zich bevindt) is het wel uitkijken met instappen. Anders is er het risico dat je het hoofd aan de bovenstijl stoot. Die ‘instapfout’ maak je overigens maar één keer want daarna weet je lichaam het wel.
Ook over het veercomfort zijn geen klachten. Vrijwel alle oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd. Bij harde weg accelereren op nat wegdenk kunnen de voorwielen een beetje doorslippen, maar dat is geen groot probleem. Bij de Ampera-e is de gewichtsverdeling 55 procent vóór en 45 procent achter. Het zwaartepunt is relatief laag en bevindt zich tussen de assen. De accu (bestaande uit 228 lithium/ion cellen) bevindt zich onder de vloer en onder de achterbank.
Helaas heeft de Ampera-e ook een aantal merkwaardige tekortkomingen. Ten eerste is het model niet leverbaar met adaptieve cruise controle. Opel zegt deze accessoire niet aan te bieden vanwege het gewicht en de meerkosten, maar juist bij een elektrische auto komt een systeem waarmee een auto op de snelweg al cruisend zelf kan versnellen en afremmen goed uit de verf. De doelgroep is dus heus wel bereid om voor deze optie bij te betalen.
Een minpunt is ook dat de Ampera-e het zonder ingebouwd navigatiesysteem moet doen. Wie route-instructies wil, dient zijn mobiele telefoon aan te sluiten. Het idee is dat daarmee actuelere informatie kan worden geboden (de smartphone maakt dan verbinding met het multimediasysteem van de Opel via Android Auto of Apple CarPlay). Het elegant vormgegeven 10,2-inch grote touch screen in het midden van het dashboard is daarentegen wel bruikbaar als achteruitrijdcamera en geeft volop informatie over het energieverbruik van de Ampera-e. Opel gebruikt hiervoor grote en heldere afbeeldingen zodat u kunt bijhouden wat de invloed van uw rijstijl is, en die van de energieverbruikende voorzieningen aan boord. Dankzij het grote batterijpakket van de Ampera-e kan de Opel in de winter worden voorverwarmd zonder dat hij is aangesloten op de lader. Deze functie kan, samen met de airconditioning, op afstand worden geactiveerd (via een telefoon app). De verwarming (in veel elektrische auto’s afgeknepen om de accu te sparen) werkt sneller dan bij een model met verbrandingsmotor, die altijd eerst tijd heeft om zichzelf op temperatuur te brengen.
Omdat het motorkoppel (360 Nm) instant beschikbaar is, kan er bij elk stoplicht bij groen licht veel sneller worden weg gesprint dan het gros van de conventioneel aangedreven auto’s. Dat maakt elektrische modellen als de Ampera-e extra aantrekkelijk, zeker in landen als Nederland en Noorwegen, waar de overheid emissieloze auto’s fiscaal riant in de watten legt. Zakelijk rijders kunnen rekenen op slechts 4 procent bijtelling. Daarnaast is geen wegenbelasting en BPM verschuldigd. Het 4 procenttarief geldt nu ook nog voor Tesla Model S en X rijders, maar vanaf 2018 komen alleen elektrische auto’s die minder dan 50 mille kosten nog in aanmerking voor dergelijk fiscaal voordeel. Opel zit dus op rozen.
Wie een rit gepland heeft van meer dan 400 kilometer, kan gebruik maken van een uitgebreid netwerk van snelladers waarmee de accu in een halfuurtje weer tot 80 procent bijgevuld kan worden. Via het navigatiesysteem word je dan naar de locatie van het laadstation geloodst. Opel (of eigenlijk moederbedrijf General Motors, dat de auto heeft ontwikkeld en hem bouwt) zorgt daarbij voor een continue internetverbinding. De software van Android Auto of Apple Carplay betekent dat bedieningsvriendelijkheid gegarandeerd is. Eventueel ook via spraakopdrachten. Google is daarbij een gemotiveerde gesprekspartner.
Ondertussen kan worden genoten van het prettige rij karakter van de 204 pk sterke Opel. Daarbij valt met name de ‘één pedaal bediening’ (in te schakelen via de L modus op de selectiehendel van de automatische versnelling) in de smaak: het loslaten van het gaspedaal is voldoende om de Ampera af te laten remmen. Dat gaat met een redelijke vertraging waardoor beroering van het rempedaal in de praktijk zelden nodig is. Ook in de stad is dat niet nodig, want de Opel komt automatisch tot stilstand als je het gaspedaal loslaat. Het afremmen gebeurt op de elektromotor, die dan dient als dynamo en het accupakket bijvult. Opel stelt dat bij consequent gebruik van de L modus de actieradius met nog eens 20 procent kan worden vergroot. Wie daar geen behoefte aan heeft, kan in 7,3 seconden op 100 km/u zitten. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.
Opel Ampera-e 2017 testrecensie
Opel heeft met haar elektrisch wonderkind, de Ampera-e, goud in handen. Het model is een volwaardig alternatief voor middenklassers en een verbrandingsmotor. Met 40 mille hoeft de prijs geen struikelblok te zijn. Opel zegt dat de Ampera-e qua rij bereik de beste in zijn klasse is en daar is geen woord aan gelogen. De lancering van de elektrische Opel is zó belangrijk dat we hier waarschijnlijk te maken hebben met een 'game changer' voor het hele segment. Elektrisch rijden is niet langer voorbehouden aan milieufreaks of alternatievelingen. Opel laat de gewone man kennismaken met het nieuwe rijden, dat schoner en beter is voor het milieu. Het vereist een meer anticiperende rijstijl, maar dat is voor niemand slecht. Elektrisch rijden heeft de toekomst. En die toekomst is vandaag begonnen.
-
9