Peugeot toont Instinct

0

Peugeot heeft haar visie op de toekomst van de autonoom rijdende onthuld. Omdat de ‘bestuurder’ dan niet meer op de weg hoeft te letten, kan hij zich laten leiden door zijn instincten: de berijder van deze Peugeot is helemaal vrij om te doen waar hij zin in heeft.

Het Franse automerk heeft haar visie vormgegeven in deze Instinct Hybrid conceptstudie die volgende maand op het Mobile World Congress in Barcelona (een hightech beurs) en de autosalon van Genève te zien zal zijn. Is de wens de vader van de gedachte als Autointernationaal.nl zegt dat wij hierin, als wij door onze wimpers kijken, de nieuwe generatie Peugeot 508 SW kunnen zien?

Net als zichzelf respecterende concurrenten gelooft Peugeot dus in een toekomst voor autonoom rijdende auto’s. Dit betekent volgens de Franse fabrikant niet dat modellen in de toekomst meer op elkaar gaan lijken. Technologie gaat het verschil bepalen. Peugeot gelooft heilig in een persoonlijke assistent in de auto. In het geval van de Instinct Hybrid is dat de Samsung Artik cloud service, een Internet of Things platform dat alles vliegensvlug met elkaar kan verbinden. Daarmee kan de Instinct Hybrid contact maken met alle andere apparaten van de bestuurder, zoals zijn smartwatch, zijn telefoon en de systemen thuis.

De Peugeot denkt ondertussen graag met je mee. Wees niet verbaast als de Instinct Hybrid op basis van de gegevens van je smartwatch voorsteltn om iets verder van je werk te parkeren en om 10 minuten te lopen, omdat je de laatste dagen (te) weinig beweging hebt gehad. Omdat ook je agenda aan de cloud gekoppeld is, kan je auto via een melding op je telefoon ook aangeven dat je eerder moet vertrekken omdat het druk is op de weg. Ook slim: de geluidsinstallatie in de Peugeot neemt de muziek over die je in huis beluisterde.

Mocht je bijvoorbeeld met een smartwatch om gaan hardlopen, dan kan de Instinct Hybrid voorstellen om zichzelf terug naar huis te rijden. Mocht je daarentegen juist zin hebben om even te relaxen, dan kun je via het 9,7-inch multimediascherm in de digitale i-Cockpit aangeven dat jouw stoel volledig platgelegd moet worden. De Instinct Hybrid kan op basis van je aan de cloud gekoppelde agenda precies zien wanneer je ergens naar toe moet worden gebracht. Je kunt dan instappen en de Peugeot brengt je direct naar de juiste bestemming. Verder weet de auto ook hoe warm je het graag hebt omdat je enkele uren eerder thuis de slimme thermostaat iets hoger hebt gezet. Deze conceptstudie weet dus wat de bestuurder wil. Vandaar de naam ‘Instinct’.

Peugeot belooft dat autonoom rijden op deze manier per saldo leuker is. Want de bestuurder kan ook zelf het (kleine) stuur ter hand nemen en één van de rij standen selecteren, Drive Boost of Drive Relax. In de autonome modus verdwijnen het stuur en een deel van de knoppen op het dashboard. De Instinct Hybrid heeft 2 autonome rij standen: Autonomous Sharp en Autonomous Soft. In die laatste modus ligt de nadruk op comfort, in de ‘scherpe’ modus zal de Peugeot er alles aan doen om je op tijd op je plaats van bestemming te laten arriveren. Ook in die autonome modi blijf je volgens de Franse ontwerpers altijd de controle houden. Middels een voice command kun je de auto namelijk bevelen om bijvoorbeeld in te halen of juist iets rustiger te gaan rijden.


Is bovenomschreven futuristische technologie te weinig concreet voor u, dan kunt u zich ook gewoon concentreren op het design van deze Peugeot. De sculptuurachtige styling van de Instinct Hybrid is namelijk om je vingers bij af te likken. Betekent dit dat de opvolger van de huidige 508 SW een heel sportieve en gespierde stationwagen gaat worden? Designkenmerken zijn een enorme muil, diagonale dagverlichting en compacte, hoekige koplampunits. Flinke lichtmetalen velgen met 5 dubbele spaken vullen samen met de bijbehorende banden de wielkasten. Daarnaast zien we een flink gewelfde motorkap en prominente zijschorten.

De naam van de felblauwe 5-deurs conceptstudie geeft aan dat de ‘Peugeot van de toekomst’ over een hybride aandrijflijn beschikt. De accu voor de bijbehorende elektromotor valt via het stopcontact op te laden en het gecombineerde vermogen bedraagt 300 pk. Als basisunit fungeert de bekende 1.6 THP benzinekrachtbron. De elektromotor bevindt zich op de achteras, zodat de Instinct Hybrid over vierwielaandrijving beschikt. PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS, heeft al eerder laten weten dat zij voor haar middenklassers (C segment en hoger) een hybride aandrijflijn aan het ontwikkelen is. Van de kleinere modellen is een volledig elektrische variant gepland. PSA voert daarnaast al geruime tijd tests uit met een Citroën C4 Picasso die zich autonoom over de snelweg kan verplaatsen.

Comments are closed.