Buitenaards: Bugatti Chiron

0

Toen ik na de testrit in landelijk Portugal de motor van de Bugatti Chiron uit zette en naar het centrale display keek, zag ik (terwijl de motor zichzelf aan het koelen was en de carbon/silicone remschijven de hitte kwijt probeerden te raken) op de boordcomputer enkele schokkende cijfers: ik had zojuist 377 km/u gereden met achter mij een 1.500 pk sterke W16 motor. Was ik onderweg geweest met een vliegtuig of een auto?

Zelfs de bepaald niet misselijke Veyron Super Sport wordt compleet overschaduwd door de Chiron. Het verschil in vermogen bedraagt liefst 300 pk. Het illustreert tot welke geestverruimende prestaties de nieuwe Bugatti als een soort landraket in staat is. In Molsheim is men nu eindelijk zo ver om met de productie te beginnen. Daar zijn veel slapeloze nachten aan vooraf gegaan. Met name de uitlaat gaf veel problemen. Die werd op testexemplaren zo immens heet, dat de achterbumper weg smeltte en het gevaar aanwezig was dat de Chiron zichzelf in vuur en vlam zou zetten. Dat is nu met een extra koelluchtopening opgelost.

Er zullen 500 exemplaren gebouwd gaan worden van de Bugatti, die (belastingen niet meegerekend) 2,4 miljoen euro per stuk gaat kosten. Onder de klanten zullen zich veel bestaande Veyron rijders bevinden. Die hebben immers aangetoond welvarend genoeg te zijn om zich een dergelijk topproduct te kunnen veroorloven. Bovendien zullen zij wel oren hebben naar de belofte van Bugatti dat de Chiron niet alleen een stuk sneller is, maar ook soepeler en minder afstandelijk rijdt dan zijn berucht controversiële voorganger.

Hoewel de Chiron niet alleen voor de leek op een evolutie van de Veyron lijkt, zijn 95 procent van alle motoronderdelen nieuw. Die zijn allemaal sterker, lichter en/of opnieuw ontworpen om beter bestand te zijn tegen de thermische uitdagingen van de krachtigere W16 motor. De 4 turbo’s zijn 68 procent groter en werken voortaan sequentieel zodat het eerste exemplaar al vanaf 2.000 toeren voor een leuk koppelniveau kan zorgen. Daarna nemen de collega’s het over, tot bij 6.600 toeren de begrenzer ingrijpt. De 7-traps automaat met dubbele koppeling van Ricardo is versterkt om het enorme koppel van 1.800 Nm aan te kunnen. De immense aandrijflijn worden gemonteerd in een koolstofvezel chassis van Dallara waarvan de bouw 1.500 manuren vergt.

De Chiron beschikt over een nieuw adaptief chassis met 5 rij modi waarmee rijhoogte, de mate van stuurbekrachtiging, de demperkarakteristiek en verdeling van de aandrijfkrachten ingesteld kunnen worden. De nieuwe 20 en 21 inch velgen zijn niet alleen lichter, maar zorgen ook voor 50 procent meer koelcapaciteit voor de remklauwen. Bugatti belooft dat de banden veel langer mee gaan dan bij de Veyron. Diens trek in rubber was onbevredigbaar, met als gevolg dat de eigenaar regelmatig 20.000 euro moest aftikken voor een nieuw setje voorbanden.

Stap je in, dan maakt de Chiron eigenlijk helemaal niet zo’n buitenaardse indruk. Met een druk op de blauwe, op het stuurwiel gemonteerde, startknop komen alle 16 cilinders tot leven. Het geluid, in de cabine althans, is niet zo afschrikwekkend als je zou vermoeden. Omstanders worden evenwel getrakteerd op diep, gezond klinkend gebulder uit de 6 uitlaatpijpen van de Chiron.

In vergelijking met de Veyron is de cockpit van de Chiron minder druk. De opgeruimde uitstraling is te danken aan het feit dat diverse analoge meters hebben plaatsgemaakt voor een digitaal instrumentarium. Daarin domineert de centraal geplaatste snelheidsmeter die doorloopt tot 500 km/u. Daarnaast zijn er 3 configureerbare TFT schermen voor additionele informatie, waaronder een toerenteller, een tripcomputer en een display voor de eerder genoemde 5 settings van het chassis.

Rij je ietwat onwennig (en/of voorzichtig) weg, dan merk je dat een langzaam tempo voor de Bugatti niet onmogelijk is. Dat komt doordat de Chiron opvallend goed controleerbaar en doseerbaar is. Pas als je alle vier de turbo’s activeert, word je getrakteerd op de immense kracht en duw in je rug die doet denken aan een vliegtuig. Een verslavende ervaring, want je blijft het gaspedaal intrappen als je hoofd richting de hoofdsteun wordt geduwd.

Voor de afwerking van het interieur van de Chiron heeft Bugatti veel leder van topkwaliteit gebruikt, slechts hier en daar onderbroken door aluminium. Maar het oog daarvoor raak je kwijt als de snelheid zich opbouwt. Dan is alle aandacht voor de weg vereist.

De transmissie schakelt wat schokkerig terug bij lage snelheden, maar volgens Bugatti chef testrijder Loris Bicocci komt dat doordat de testauto nog een pre productie exemplaar is. Maar boven parkeerterreintempo wordt er soepel en snel van versnelling gewisseld. Het laatste is best een prestatie, want in de versnellingsbak van de Chiron zitten enorm veel bewegende onderdelen die stuk voor stuk zwaar zijn uitgevoerd vanwege het enorme koppel van de W16 motor. De Chiron is merkbaar meer responsief en lichtvoetig in vergelijking met de Veyron. In Handling modus worden bochten genomen alsof de Bugatti aan het wegdek vastgekleefd is. Toch kan je dan niet onbezonnen het gaspedaal intrappen. Je dient de verleiding te weerstaan omdat (te) vroeg te doen. Maar dat is in een kart niet anders. De Chiron is dus net zo speels, ook omdat hij in Handling modus niet vies is van een potje driften.

Op meer rechte weg stukken is de Chiron zeer gemotiveerd om te versnellen dankzij de ogenschijnlijk eindeloze ontplooiing van motorvermogen. Zelfs in Manual modus zal de transmissie automatisch op schakelen zodra de toerenteller naald de rode lijn aanraakt. Dat is niet onprettig aangezien de toerenteller enigszins uit het zicht zit. Op die manier wordt (zeer) dure motorschade voorkomen. Haal je alles uit de kast, dan kan de Bugatti in een facelift genererende actie in 2,2 seconden naar 100 km/u sprinten. Indrukwekkend. Maar nog imposanter zijn de remmen van de Chiron. Laat je op gaspedaal op hoge snelheid los, dan zal de achterspoiler transformeren tot een lucht rem. Dat gebeurt zó hoog, dat het zicht door de achterruit compleet wordt geblokkeerd.

En dan is er die topsnelheid. Bugatti belooft een (begrensde) 420 km/u, maar ik heb het bij 377 km/u voor gezien gehouden, sorry. Deze strijdros is eenvoudigweg te krachtig om de uiterste limiet op te zoeken. Niet dat de wegligging te wensen overlaat, want dankzij de automatische vermindering van de rijhoogte en de agressieve neerwaartse druk, blijft de Chiron stevig verankerd aan het asfalt. Maar er is eenvoudigweg te weinig horizon om het acceleratiepotentieel volledig te benutten. Dat maakt de Bugatti werkelijk buitenaards.

 

100%
100%
Awesome

Trouwens, bij die 377 km/u zat er nog heel veel acceleratievermogen in de Chiron. Hij bleef er hard aan trekken, hetgeen doet vermoeden dat de Bugatti tot veel meer in staat is dan de officieel vermeldde 420 km/u. Dat wordt door merkchef Wolfgang Dürheimer bevestigd: die begrenzer grijpt bij 420 km/u niet in omdat het anders te gevaarlijk wordt of de W16 dan zijn laatste adem uitblaast, maar om marketingtechnisch ruimte te houden voor een nog snellere variant. Die zal de Bugatti legende naar een nieuw, nog hoger plan tillen. En aangezien de Chiron daar helemaal klaar voor lijkt te zijn, kan die eerder komen dan je denkt.

  • 10
  • User Ratings (20 Votes)
    6.4

Comments are closed.