DS 7 Crossback Live

0

DS gaat nu écht goed van start. Als zelfstandig automerk. Of beter: als premiumlabel. Bij de promovering tot luxe divisie van het PSA concern moest DS het aanvankelijk doen met in 2011 gelanceerde modellen die hun okselfrisheid al lang verloren hadden. Met alle gevolgen voor de ontwikkeling van het marktaandeel van dien.

Maar nu presenteert DS op de autosalon van Genève de 7 Crossback. Niet bepaald een model met een typisch Frans design, maar is dat erg? DS lijkt vooral niet te eigenwijs te willen zijn en erkent om te beginnen dat SUV modellen onmisbaar zijn in het gamma. En bij diverse premiummerken inmiddels de ruggengraat van de portfolio vormen.

Daarnaast lijkt DS totaal niet de ambitie te hebben om designtechnisch het wiel opnieuw te willen uitvinden: de 7 Crossback is een mix van de Audi Q5 en de Lexus RX. Een eigen gezicht heeft DS daardoor niet bepaald. Daarmee is niet gezegd dat de 7 Crossback een anoniem uiterlijk heeft. Ook is de Fransman geen lelijk auto, integendeel. De SUV ziet er chique uit en is optisch een prima alternatief voor de genoemde concurrenten, ook al speelt de 7 Crossback platformtechnisch in een lagere klasse.

De SUV van DS is namelijk gebaseerd op het EMP2 onderstel van de Citroën C4 Picasso, en de Peugeot modellen 308 plus 3008/5008. Daarmee valt de 7 Crossback feitelijk in het C segment en niet in de klasse van de Audi Q5 (D segment) en Lexus RX (E segment). Dat het basismodel een 3 cilindermotor onder de kap heeft, kan als illustratie van het verschil worden beschouwd, al is een dergelijke krachtbron sinds de 16i/18i modellen van BMW in het premiumsegment geen unicum meer.

Qua design is de 7 Crossback een opvallende verschijning te noemen. Voor het exterieur heeft DS intensief gebruik gemaakt van verchroomde accenten, zoals bij de grille (met diamant look) en rond de LED koplampen. Daardoor ogen de lichtunits een beetje als juwelen. Ook de lichtmetalen velgen (4 ontwerpen in de formaten 17 tot 20 inch) zijn echte eyecatchers. De 7 Crossback is voorzien van een nieuw DS logo en op de motorkap zitten subtiele ribbels. De wielkasten zijn daarentegen nogal ‘gespierd’ en de kappen van de buitenspiegels zijn in 2 kleuren uitgevoerd. Het moet de Fransman wat dynamischer doen ogen dan de ietwat saaie Audi, maar tegelijk minder gekunsteld dan het SUV gerief van Lexus.

Zowel voor als achter is de 7 Crossback à la de jongste modellen van Audi voorzien van ‘rollende’ knipperlichten. De koplampen, met Active Led Vision techniek, produceren een bijzonder fraai paars licht als de deuren worden ontgrendeld, waarna ze ook 180 graden draaien. Succes gegarandeerd, als de trotse eigenaar dat straks aan zijn buren wil demonstreren. De afmetingen van de 7 Crossback bedragen 4,57 meter in de lengte en 1,89 meter in de breedte. De SUV is 1,62 meter hoog.

Binnenin past DS bij de afwerking hoogwaardige materialen toe. Voorbeelden zijn leder, Alcantara, kristal en hout. Daarnaast springen de 2 grote (12,0-inch) displays in het oog: de één dient als digitale instrumentarium en de ander is voor de weergave van navigatie en multimedia. Voor de tuimelschakelaars is er een afwerking met zogeheten Clous de Paris, een versiering met kruisende en elkaar overlappende lijnen die doorgaans voor luxe horloges is gereserveerd.

In het dashboard van de 7 Crossback zit een schitterend B.R.M. uurwerk (type R180) verstopt, dat 180 graden draait en dus pas tevoorschijn komt als de motor wordt gestart. Voor de montage en vooral de bekleding van het dashboard in de topuitvoeringen zijn zo’n 6 manuren nodig, en voor het stuurwiel 2. Er zijn 5 verschillende ‘interieursferen’ waaruit DS laat kiezen: Bastille, Rivoli, Faubourg, Opéra en Performance Line. Die laatste naam klinkt natuurlijk niet echt Frans. De bagageruimte meet 555 liter.

Omdat DS niet de kritiek wil krijgen achter de feiten aan te lopen, is de 7 Crossback voorzien van moderne hulpsystemen zoals DS Connected Pilot (voor deels autonoom rijden), DS Park Pilot (zelfstandig parkeren) en Stop & Go ACC (adaptieve cruise controle). Het premiummerk wil met de 7 Crossback ook de draad van het legendarische veercomfort van de oorspronkelijke DS (waaraan het zijn naam ontleent) weer oppakken. De hydro/pneumatische vering keert niet terug, maar met de DS Active Scan Suspension zou bijna hetzelfde effect bereikt zijn. Bij het systeem scant een elektronisch met de voor & achteras in verbinding staande camera de weg vlak voor de auto, waardoor de vering continu aan de ontvangen informatie kan worden aangepast. Daardoor kunnen ook verkeersdrempels op een wat comfortabelere manier worden ‘genomen’. Om dat mogelijk te maken, werd het EMP2 onderstel achter voorzien van een multi-link ophanging.

In eerste instantie zal er voor wat betreft de motorisering van de 7 Crossback gekozen kunnen worden uit 5 verschillende motoren. Naast de reeds genoemde 1.2 PureTech 3-pitter met 130 pk, gaat het om de viercilinder 1.6 THP met 180 pk of 225 pk, een compleet nieuwe 1.5 BlueHDi diesel met 130 pk en de 180 pk sterke 2.0 BlueHDi. Start/stop techniek is altijd standaard. Schakelen kan met de hand via een 6 versnellingsbak of uitbesteed worden aan een 8-traps automaat (afhankelijk van de gekozen krachtbron).

Daarnaast wordt de 7 Crossback vanaf begin 2019 leverbaar met een stekkerhybride aandrijflijn. Deze zogeheten E-Tense uitvoering combineert een 200 pk variant van de 1.6 THP benzinekrachtbron met 2 elektromotoren (ieder met 109 pk; verdeeld over de voor & achteras). Het gecombineerde vermogen bedraagt volgens de ontwerpers 300 pk. Het 13 kWh accupakket biedt een elektrische actieradius van 60 kilometer. De oplaadtijd bedraagt 2,5 tot 4,5 uur (standaardmodus).

Geïnteresseerden moeten nog wel even geduld hebben voor de Franse flair in het SUV segment. De 7 Crossback verschijnt pas begin 2018 op de markt. De DS gaat dan concurreren met de Audi Q3, de BMW X1, de Infiniti QX30, de Mercedes GLA en de Volvo XC40, die in dezelfde periode in de showrooms arriveert. DS wil in mei de prijzen al bekend maken. Dan zal de 7 Crossback ook al besteld kunnen worden.

Comments are closed.