Volkswagen Arteon Live

0

Volkswagen heeft de opvolger van de CC klaar. Het sportiever gelijnde alternatief voor de Passat heet voortaan Arteon. De wereldpremière vindt plaats op de autosalon van Genève.

Van de Arteon kregen wij in de afgelopen maanden al een serie plaagfoto’s te zien. Daarop was te zien dat de 4-deurs coupé carrosserievorm zou worden vervangen door een 5-deurs liftback met handige achterklep à la de Audi A5 Sportback en de Opel Insignia Grand Sport. De koplampen zijn standaard voorzien van LED techniek.

Daarnaast kenmerkt de Arteon zich door brede wielkasten, een stoere grille en opvallend grote wielen. Dat geeft de Volkswagen een gespierde uitstraling. De Duitsers spreken zelf van een volledig nieuw stylingtijdperk. Die claim maakt Autointernationaal.nl nieuwsgierig naar de volgende generatie Polo die later dit jaar debuteert.

Echt verrassend is het design van de Arteon overigens niet, want in 2015 toonde Volkswagen in de vorm van de conceptstudie Sport Coupé al een vingeroefening voor de CC opvolger. Opnieuw wordt de Passat de basis, of beter het modulaire MOB platform dat ook onder de Golf is te vinden. Dit betekent dat de motoren (louter viercilinders) dwars voorin staan en dat in standaardconfiguratie alleen de voorwielen worden aangedreven.

De Arteon is 4,86 meter lang en 1,87 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt slechts 1,43 meter. Deze maatvoering maakt hem wat groter dan de CC. Interessanter is dat hij een 5,1 centimeter langere wielbasis heeft dan de Passat, namelijk 2,84 meter. Dat duidt mogelijk op beenruimte achterin van limousineproporties. Als de Arteon naast de CC wordt gezet, dan valt op dat hij 6 centimeter langer en 1,6 centimeter breder is, terwijl de carrosseriehoogte met 1 centimeter is toegenomen.

Het dashboard oogt wat minder zakelijk dan de boordplank van de Passat. Tegen meerprijs kan de Arteon worden voorzien van een digitaal instrumentarium een 9,2-inch groot touch screen voor het multimediasysteem. Een 6,5-inch groot scherm is standaard. Met de Elegance en R-Line pakketten kan de Volkswagen verder aan de persoonlijke smaak worden aangepast.

Het meubilair is wat sportiever gelijnd dan dat van de Passat. En dat geldt niet alleen voor de zetels voorin. Achterin is theoretisch plek voor 3 personen, maar de vormgeving van de bank wekt de suggestie van 2 individuele stoelen. In de Arteon kan er voor 563 liter aan bagage worden meegenomen. Met neergeklapte achterbank ligt de limiet bij 1.557 liter.

Zoals gezegd wordt de Arteon alleen leverbaar met viercilinder motoren. Daar is niks mis mee; bij Volvo (een merk dat duidelijk hoger op de statusladder staat) weten ze tegenwoordig niet beter. De basis wordt gevormd door de nieuwe 150 pk sterke 1.5 TSI met actieve cilinder uitschakeling. Daarnaast kan er geopteerd worden voor de door Audi ontwikkelde 2.0 met 190 pk, of voor een 280 pk versie van dezelfde motor. Dieselen kan in de Arteon 2.0 TDI met naar keuze 150, 190 of 240 pk. De krachtigste motoren beschikken standaard over 4Motion vierwielaandrijving en een 7-traps DSG automaat; de 150 pk versies en de 190 pk sterke diesel kunnen ook met een handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving geleverd worden.

Naast de eerder genoemde Audi A5 Sportback is ook de BMW 4 Gran Coupé een concurrent. En Volvo zal haast moeten maken met de nieuwe S60 wil zij een deel van de huidige cliëntèle voor dit model niet zien vertrekken richting Volkswagen. Autointernationaal.nl verwacht dat de Nederlandse prijzen bij 41.500 euro gaan beginnen. Reken op een showroomdebuut in het najaar.

Reageren is niet mogelijk.